Kan ju inleda med lite bakgrund och info om bilen.
Karossen heter Can Am och är från början en kitcar baserad på en vw variant 1600 från 69.
Bil: Can Am, kitcar, två-liggig (man ligger ner i den extremt låga karossen)
Kaross: Helgjuten i glasfiber och förstärkt i firett. (ca 110 kg)
Karossen är modifierad av mig och fler ändringar kommer.
Vikt: ~650 kg (inte vägt än, så detta är enl uppgifter jag fått från en gammal tidning)
Motor/låda: (Inte helt klarmonterad ännu)SAAB b204e (från en 9000 -96)
2,0 liters turbomotor (laddar 0,4 bar orginal)
219 Nm @ 3600 rpm
154 hp (115 kW) @ 5500 rpm
Compression Ratio: 9.2:1
Växelåda från en 900 av den "nyare" modellen.
Med tillhörande axlar.
Tidigare:
AS41 Vw boxer
1835cc motor
motvikts-vev
dubbel ports toppar
rostfria ventiler
engle 110 kam
portade toppar
två weber 48or förgasareFramvagn:Än så länge vw org. Men blir en mer seriös lösning efter sommar 2010.
Bakvagn:Jobbar på en eget ramverk bak med egna dubbla a-armar, coilovers.
Uprights, bromsar och nav är från en 9-5a (-98a).
Övrigt:Det byggdes ca 30 st och enligt uppgifter från svenska kitcarregistret är min bil
en av 19 som finns kvar idag!
Mer historia om bilen:
En hel del gamla reportage och urklipp:
http://www.svenskavwkitcarregistret.se/historia.htmfinns även en intressant artikel om ett wankelbygge med karossen här:
http://www.svenskavwkitcarregistret.se/canrep.htmMål:Tanken med bilen är att få en lite annorlunda bil som jag kan köra lite på de banor/tävlingar som tillåter.
Ett exakt datum då den ska stå klar har jag inte, den blir väll aldrig helt klar egentligen
men som det ser ut nu ska den iaf rulla till våren 2010!
Trodde bilen först var en amerikansk modell vid namn "Manta Mirage". Detta inlägg är dock redigerat, men för er som läser detta för första gången så är inläggen i början i tro om att den är av en annan modell.