3484
Sök

?Turbo eller Kompressor?

26 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#1
vad ska man ha en turbo eller kompressor:/. Turbon matar ju på först efter ca 3-4 sek  mad  kompressorn aggerar direkt . Sen tror jag att kompressorn är lite mer "ELIT" än en turbo!yikes Va tycker ni? har jag fel?tongue
Senast redigerat av jordenxxx (7 augusti 2008)

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

Random Hero
4 047 Inlägg
7 augusti 2008
#2
sätt i både turbo o kompressor då smile tongue

Dog food lid. Backwards

356 Inlägg
7 augusti 2008
#3
jordenxxx skrev:
vad ska man ha en turbo eller kompressor:/. Turbon matar ju på först efter ca 3-4 sek  mad  kompressorn aggerar direkt . Sen tror jag att kompressorn är lite mer "ELIT" än en turbo!yikes Va tycker ni? har jag fel?tongue

får jag bara fråga vad du menar med att den är mer "elit" än en turbo ? suttit och spelat lite för mycket wow tror jag :p

26 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#4
ja ska ha ETT JÄVLA TRYCK I BILEN  massor av axx helt enkelt men den ska ändå gå på sparlåga me bränsleförbrukning vid långfärd  hm kanske en kompressor med varvtalsregulator ^^ 
                                                                                                                        ¨
                                                                                                                      ___           obs ja suger på smielisar^^

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

356 Inlägg
7 augusti 2008
#5
okej...

4 506 Inlägg
7 augusti 2008
#6
jordenxxx skrev:
ja ska ha ETT JÄVLA TRYCK I BILEN  massor av axx helt enkelt men den ska ändå gå på sparlåga me bränsleförbrukning vid långfärd  hm kanske en kompressor med varvtalsregulator ^^ 
                                                                                                                        ¨
                                                                                                                      ___           obs ja suger på smielisar^^

Med den texten och frågan: Är du verkligen "mogen" för en sådan vass bil? smile
Inget illa menat nu alltså.

Och vad är det för bil/motor du ska ha det till?

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
7 augusti 2008
#7
Turbo har mer möjligheter än kompessor..rätta mig ifall ja har fel..aså du kan göra mer med en turbo bil än med en kompressorbil utan turbo...

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

4 506 Inlägg
7 augusti 2008
#8
zijaa skrev:
Turbo har mer möjligheter än kompessor..rätta mig ifall ja har fel..aså du kan göra mer med en turbo bil än med en kompressorbil utan turbo...

Vad tänkte du på då? *nyfiken*

En kompressor "Tar" lite effekt att driva vet jag dock.

Kan du andas kan du dö.

26 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#9
jag menar att kompressorn kanske tål lite mer o tar i mera  för en avgasturbo har ju samma funktion som en fläkt utan motor fast i det sammanhanget är ju avgaserna motorn  kompressorer drivs ju va jag fattat av en elmotor  o kanske kan pressa i lite mer tryck än turbor på högvarv o kompressorn kanske inte gör någon större luftförlust för turbon ska ju HÄLST ha en dumpventil  annars blir det ju en tillbakakast och sliter på turbon o minskar effekten  ska en kompressor också ha en dumpventil eller?






bjoorniiee skrev:
jordenxxx skrev:
vad ska man ha en turbo eller kompressor:/. Turbon matar ju på först efter ca 3-4 sek  mad  kompressorn aggerar direkt . Sen tror jag att kompressorn är lite mer "ELIT" än en turbo!yikes Va tycker ni? har jag fel?tongue

får jag bara fråga vad du menar med att den är mer "elit" än en turbo ? suttit och spelat lite för mycket wow tror jag :p

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
7 augusti 2008
#10
jordenxxx skrev:
jag menar att kompressorn kanske tål lite mer o tar i mera  för en avgasturbo har ju samma funktion som en fläkt utan motor fast i det sammanhanget är ju avgaserna motorn  kompressorer drivs ju va jag fattat av en elmotor  o kanske kan pressa i lite mer tryck än turbor på högvarv o kompressorn kanske inte gör någon större luftförlust för turbon ska ju HÄLST ha en dumpventil  annars blir det ju en tillbakakast och sliter på turbon o minskar effekten  ska en kompressor också ha en dumpventil eller?

Förstår inte varför du ens lägger dig i denna diskussionen.
Du har ju inte en aning vad du pratar om.
Vet du att det finns olika storlek på turbos?

MVH. Alex

EDIT. En kompressor man har i garaget drivs av el.
En kompressor man har i motorn drivs av en rem...
Senast redigerat av alexbenhard (7 augusti 2008)

956 Inlägg
7 augusti 2008
#11
jag tycker att du ska läsa på dig mer inom ämnet innan du börjar bygga.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

26 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#12
_Wallis_ skrev:
zijaa skrev:
Turbo har mer möjligheter än kompessor..rätta mig ifall ja har fel..aså du kan göra mer med en turbo bil än med en kompressorbil utan turbo...

Vad tänkte du på då? *nyfiken*

En kompressor "Tar" lite effekt att driva vet jag dock.

hur menar du att jag kan göra mer med en turbobil?

ja kompressorn tar vad jag fattat el förmodligen från bilbatteriet        o rätta mej om jag har fel men finns det inte kompressordrivna turbo  de lär ju ha ett jävla tryck


de jag tänkte på var om man skulle ha en kompressor för att göra mindre effektförlust men ni kan nog det där mer än jag^^

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

2 021 Inlägg
7 augusti 2008
#13
haha jo de finns ju jätte fina batteridrivna kompressorer på ebay big_smilebig_smilebig_smilebig_smile
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ELECTRIC … enameZWDVW

ger nog en miljon hästar
Senast redigerat av Rille0 (7 augusti 2008)


26 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#14
og900turbo skrev:
jordenxxx skrev:
ja ska ha ETT JÄVLA TRYCK I BILEN  massor av axx helt enkelt men den ska ändå gå på sparlåga me bränsleförbrukning vid långfärd  hm kanske en kompressor med varvtalsregulator ^^ 
                                                                                                                        ¨
                                                                                                                      ___           obs ja suger på smielisar^^

får man fråga ved det ska va i för bil ?? tongue

de ska ja svara på      en MERCEDES förmodligen 250d   DIESEL  asgo  mina polare säger att ja ska ha en volvo  men ja vill hellre ha en merca   men de ska va diesel iaff

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

26 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#15
_Wallis_ skrev:
jordenxxx skrev:
ja ska ha ETT JÄVLA TRYCK I BILEN  massor av axx helt enkelt men den ska ändå gå på sparlåga me bränsleförbrukning vid långfärd  hm kanske en kompressor med varvtalsregulator ^^ 
                                                                                                                        ¨
                                                                                                                      ___           obs ja suger på smielisar^^

Med den texten och frågan: Är du verkligen "mogen" för en sådan vass bil? smile
Inget illa menat nu alltså.

Och vad är det för bil/motor du ska ha det till?

Vh Wallis

ja vet inte ja vill ju ha bra axx   när man ska ha de o samtidigt på långfärder  ska den gå på sparlåga   tror de blir en turbo inte allt för stor o bränsleslukande      ska ju bränna lite begangnade o sletna däck med polarn

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

26 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#16
luunggan skrev:
jag tycker att du ska läsa på dig mer inom ämnet innan du börjar bygga.

ja du har fanimej rätt      på wikipedia finns de inget om bilkompressorer tell me var hittar jag den informationen    för turbo vet jag hur de fungerar o att de finns en massa olika storlekar annars skulle de ju inte funka  i en jämförelse med en nissan micra o en scania R580 måste ju finnas för alla ändamål såattsäjja

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

4 506 Inlägg
7 augusti 2008
#17
Alla är vi nybörjare någon gång, Ingen kan allt i början.

Här ska du få två bra länkar av mig för att studera ämnet mer.

Turbo:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turbo

Kompressor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressor

Fanns inte så mycket om jusst kompressor till bil där, Men lite iallafall.

Vh Andreas

Kan du andas kan du dö.

26 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#18
Rille0 skrev:
haha jo de finns ju jätte fina batteridrivna kompressorer på ebay big_smilebig_smilebig_smilebig_smile
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ELECTRIC … enameZWDVW

ger nog en miljon hästar

en miljon   nej så mycke kan man aldrig få ut ur en motor fast jag ska ju inte säjja aldrig för då läser man väll att de e nån amerikan som lyckats^^     trodde först att du gjorde narr av mej när du sa att de fanns elektriska kompressorer men sen såg jag att de var sant:rolleyes:

Mätarn på det röda, annars är vi döda.

4 506 Inlägg
7 augusti 2008
#19
Hittade en annan bra länk till dig, Tuvärr finns den bara på engelska så
vi får väll hoppas att det inte är något hinder.

http://auto.howstuffworks.com/supercharger.htm

Kan du andas kan du dö.

Slav
1 454 Inlägg
7 augusti 2008
#20
Bara en nyfiken fråga, vill inte verka dum eller något illa menat. men har du ens bytt tändstift på en bil, elle skruva överhuvudtaget med bilar?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.


Sök