4114
Sök

Trimma volvo 940 GL

603 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har köpt mig vinterbil, en Volvo 940 GL årsmodell 1993. http://www.garaget.org/?car=102805
Jag är helt ny under huven och vad det gäller trimning av bilar.
Vad jag förstår sitter det en motor som heter "B230F/FD" med 116hk - vad nu det innebär!?
Jag hade tänkt använda bilen även som "övningsbil" alltså lära mig tona rutor, plasta inredning mm mm och även motor. Det är det jag egentligen tänkte börja med.

Det jag undrar är vad det finns för trim-möjligheter på en sådan bil? Hur många fler hk kan man få och till vilken peng och arbete?

Mvh Sebastian

In hoc signo vinces

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 augusti 2008
#2
Du kan ändra karaktär i motorns register genom att byta kamaxel. Mycket mer än så är inte lönt/värt det, så vitt jag vet...

Lycka till med en driftsäker bil! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Förjaevle Brao
555 Inlägg
10 augusti 2008
#3
FD e vell en vanlig GL motor som e lite mer miljövänlig tror ja, ingen skillnad annars tror ja..


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 augusti 2008
#4
Som sagt kan du byta kamaxel, och även topplock. Extraktor finns ju också att köpa till den, sen fullflödes system kan du ju hänga på. Beror helt på hur mkt du tycker de är värt..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

603 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#5
Det jag vill veta är ungefär hur många hästkrafter det där ni pratar om ger och vad det kostar. Några tusenlappar är jag nog iaf inte helt främmande för.
Det är för övrigt helt nya begrepp i mitt ordförrråd så senare får någon förklara närmare hur jag ska gå tillväga om något blir aktuellt.

In hoc signo vinces

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 augusti 2008
#6
Att trimma en sugmotor kostar mycket mycket mer förhållandevis till en turbomotor...

Har hört någon prata om 300kr/hk när det gäller rödblockarna.

Att byta kamaxel ger inte så mycket effekt som att det ändrar registret. Original är väl bilen ganska stark på låga varv, men inte så rolig högre upp i registret. Du kan göra den svagare på låga varv och istället få en roligare bil vid 5000 varv eller så.

Hur många hk du kan tänkas få ut med det som nämnts kan jag inte säga, men gissning? 20hk som mest?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Lastbilsmekaniker
5 190 Inlägg
10 augusti 2008
#7
Du skall iallafall få tag på en vx3 kam det är den bästa.


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
10 augusti 2008
#8
volvoqq skrev:
Du skall iallafall få tag på en vx3 kam det är den bästa.

Ja, om han hade kört turbo hade det varit finfint med en vx3, men annars suger den bokstavligen talat.
Och ja, jag vet vad jag snackar om, jag behöver inte gissa...

Jag hade valt kg003, K-kam eller liknande kombinerat med förbättrad andning för bättre drag i övre registret

mvh// tompa


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 augusti 2008
#9
turbotompa skrev:
Ja, om han hade kört turbo hade det varit finfint med en vx3, men annars suger den bokstavligen talat.
Och ja, jag vet vad jag snackar om, jag behöver inte gissa...

Jag hade valt kg003, K-kam eller liknande kombinerat med förbättrad andning för bättre drag i övre registret

mvh// tompa

Håller med här, kör själv med VX3-kammen, och tycker inte alls den är spec märkvärdig.. Som sagt så en K-kam eller V-kam (lättast att få tag på) samt extraktor och en portad topp så har du relativt bra flås egentemot original.

Ja kommer inte gå in på varken hästkrafter eller pris kommer iom att ja inte kan säga säkert, tänker inte sitta å chansa heller..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Driifter;)
1 630 Inlägg
10 augusti 2008
#10
B230fb har ju 131 hk o det som skiler är ju 531topp o vx3 kam de hittar du ju för 2K beg.. sen kommer de ju till diverse packninkar och sådär..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)


Sök