2512
Sök

tanlon 10"bas lådstorlek ?

159 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
kan ngn vänlig själ räkna ut lådstorleken på tanlon 10" bas ?
helst en sluten låda.

Fs=48.9Hz
Vas=31liter
Qts=0.667
BL=9.6
Senast redigerat av nis (12 augusti 2008)

21 761 Inlägg
23 november 2010
I en kombi sätter man ofta lådan med baksidan mot ryggstödet så att både basar och port spelar mot bakluckan, då spelar det även djupa frekvenser om nu lådan är designad för sånt. De där basarna kommer nog inte att spela den riktigt djupa basen tror jag.

Du kan testa med 85 liter i byggvolym och dubbla 4" portar, själva rören görs 15 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Förslaget är teoretiskt uträknat. smile

4 074 Inlägg
23 november 2010
BillyBooy skrev:
Okej tack big_smile Exakt volym vet jag inte då lådan byggdes ihop lite snabbt igår kväll, men den är ca 1 meter lång, 40cm djup i botten, ca 20 cm djup i toppen och 40 cm hög, med en 30 graders vinkel mot ryggstödet och basarna är riktade rakt mot bakluckan! Har 2 st 2" portar så dom får väl komma till nytta nu då sålänge. Går ju alltid borra upp större hål senare. Tack!

Men varför ens fråga om lådan redan är klar?
förstår liksom inte meningen med de hela...
Sen skrev drönirettab 2st 4" portar inte 2"
lådan du gjort är på ca 160liter och kommer troligen låta kattbajs

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 november 2010
Till att börja med, gör en låda i rätt storlek, speciellt om du ska ha den portad. Och använd då rätt portar. Du kan ju testa nuvarande som sluten men tvivlar på att det blir bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
23 november 2010
BillyBooy skrev:
Okej tack big_smile Exakt volym vet jag inte då lådan byggdes ihop lite snabbt igår kväll, men den är ca 1 meter lång, 40cm djup i botten, ca 20 cm djup i toppen och 40 cm hög, med en 30 graders vinkel mot ryggstödet och basarna är riktade rakt mot bakluckan! Har 2 st 2" portar så dom får väl komma till nytta nu då sålänge. Går ju alltid borra upp större hål senare. Tack!

75 liter för stor låda:rolleyes:

Sök