turbo fel? måste ha hjälp!

fabbeps
13 augusti 2008 · 72 Inlägg

hej, jag har en saab 900 2,0T-98 när jag gasar så att turbo mätaren precis kommer till den röda på mätaren så kommer det ett vinande ljud det är man hör det tydligt inne i bilen, vad kan det vara för fel? fel på  turbon? eller dumpen som inte stänger? eller vad?  bilen är helt orginal! vad ska man gör för att kolla vad felet är? hur kollar man turbon?



Tack På För Hand!

AxlSam
13 augusti 2008 · 1 497 Inlägg

Kan vara turbon som viner!
Du har inget öppet luftfilter på?

Dom brukar vissla på rätt bra om man har det wink

Wanegardh Asgammal medlem.
14 augusti 2008 · 2 246 Inlägg

gissar på packningen mellan grenrör och turbo..på min var felet så

fabbeps
14 augusti 2008 · 72 Inlägg

jag hade öppel luftfilter innan!(Ja det kan vina brA då, men det började efter ett tag! och det låter inte som ett luftfilter ljud om du får står vad jag menar:P) men har bytat till orginal nu men det låter fortfarande men det är lägre ljud nu!

Senast redigerat av fabbeps (14 augusti 2008)

SotarOve
27 september 2008 · 6 Inlägg

Jag har med samma problem på min saab. När jag hade orginal luftburk på hördes ingenting. Men sen bytte jag till öppet filter och då kommer det ett viner precis när turbomätaren går över till oranga. Så hoppas det kommer upp ngn som vet hur man laga det.

skjortan Down n`out
27 september 2008 · 514 Inlägg

SotarOve skrev:
Jag har med samma problem på min saab. När jag hade orginal luftburk på hördes ingenting. Men sen bytte jag till öppet filter och då kommer det ett viner precis när turbomätaren går över till oranga. Så hoppas det kommer upp ngn som vet hur man laga det.

är inte turbon som viner då? min hördes de inte på innan ja sätte på ett öppet filter.men när ja tryckte dit de så började de vina när turbon började ladda tongue

Down n`out
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 september 2008 · 3 404 Inlägg

Du har inte någon läcka i avgassystemet då? Ett flexrör innan kat på min 9000 läcker så det visslar på ordentligt när turbon börjar ladda (låter dock mest utanför).

Senast redigerat av TenZer (27 september 2008)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Saab93totte JT-RACETUNING
27 september 2008 · 15 Inlägg

Antingen ¨så är det din turbo som är påväg att ge upp eller är det som dom andra säger att du har troligtvis packningen mellan grenröret och toppen eller grenröret och dawn pipet.

Volvo V40x (2004)
ZonaX Svetsare
28 september 2008 · 3 150 Inlägg

På min vinade turbon med org.luftburk (inte så mycket dock, men det hördes) och ännu mer med det öppna filtret.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
wetese
25 oktober 2008 · 655 Inlägg

samma fel för mig:S vet inte va de kan va:O

SotarOve
7 mars 2009 · 6 Inlägg

Hur kan packningen göra så att det låter så? borde det inte låta hela tiden om den hade gått sönder. Det låter bara på ett visst "läge" sen ingenting efter eller före. Det kan inte vara dumpen som är sönder ?

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
7 mars 2009 · 355 Inlägg

alltså en turbo viner, så enkelt är det. och slänger man på öppet filter, så hörs det ännu mer.

men iaf, om du vill kolla om det är turbon som börjar bli dålig, skruva bort insugsslangen till turbon och känn ifall impellern glappar.

om du kör med orginaldump på din bil, så kan den mycket väl vara trasig. men då borde du inte få mer laddtryck än fram tills det att det börjar vina, men med orginal dump så känns det inte som om det är dumpen som framkallar vinljudet, och särskilt inte med orginal luftburk.
kör du däremot med öppen dump, så bör du nog kolla hur den är ställd, för om den läcker vid fullt ladd så är det inge bra alls. då kan du rasa turbon.

annars är det bara att lyssna på alla andra som skriver med packningsläckage och det

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
SotarOve
7 mars 2009 · 6 Inlägg

jo visst gör det de, fast mitt kan man säga tjuter mer än viner. Men får väl klura lite till.

Senast redigerat av SotarOve (7 mars 2009)

wetese
7 mars 2009 · 655 Inlägg

inte fått reda på felet? Så va min när ja hade sportluftfilter iaf! Har du avskärmning till sportluftfiltret?

SotarOve
9 mars 2009 · 6 Inlägg

Hade sportluftfiltret i ca en månad och då hade jag inte avskärming.

Najs
9 mars 2009 ·

hur kan de va fel när de ska vara ett "vinande/sugande" ljud från turbon när den matar in luft till motorn? rätta mej om ja har fel.

SotarOve
11 mars 2009 · 6 Inlägg

Nej det fattar jag väl med att den suger in luft och man hör dumpen som släpper. Men det är när man ligger mellan det grå och oranga på turbomätaren oberoende i vilken fart och växel man har så hörs det ett tjutande mer än vinade på min iallafall.

wetese
12 mars 2009 · 655 Inlägg

Samma här! men har inte hört det nu, och nu har ja sportluftfilter med avskärmning, men har inte kört mycket med den, den är avställd för tillfället, så får se om ljudet finns kvar när ja tar ut den!

SotarOve
13 mars 2009 · 6 Inlägg

Okej, då kanske man ska prova med avskärmning, har halva org luftburk under det öppna filtret för att få in lite extra kallluft med. ljudet jag har låter nästan likadant som om man blåser på kanten av en glasflaska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang