Om Kamkedjan hoppar av på Bmw 540, motorn oduglig sen?

WilliamL Bmw Love
16 augusti 2008 · 164 Inlägg

Som rubriken lyder. ska byta till mig en Bmw 540iA -95.

Men saken är den att en kamkedja hade hoppat av nu, eller om den hade knäckts. iallafall så ska säljaren laga felet men min fråga är. Är motorn oduglig sen? kan det ha slagit sönder kolvar eller liknande?


TACKSAM FÖR SVAR!!


Mvh William

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
Moparboy440
16 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

kolvarna e de ingen fara med,men om han inte har haft riktigt tur så e har en eller flera ventiler slagits sönder.

Senast redigerat av Moparboy440 (16 augusti 2008)

Germax
16 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

lelleal
16 augusti 2008 · 1 150 Inlägg

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Fyb
16 augusti 2008 · 100 Inlägg

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Kolvarna åker inte för att man kröker några ventiler, men visst de blir lite märke i dom roll

Edit: Stavfel

Senast redigerat av Fyb (16 augusti 2008)

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
16 augusti 2008 · 938 Inlägg

lelleal skrev:

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

Undrar just vem som är 15årig moppepojk om ni två tror att kolvarna går åt helvete för att dom har lyckats kröka en ventil eller två... Krökte 11 ventiler i min gamla 740 GLT, syndes inte ett märke i nån kolv där, men ventilskaften var ungefär lika raka som en krokig banan...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Moparboy440
16 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

lelleal skrev:

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

vet inte va ja ska säga åt en som kör runt i en golf  me sportluftfilter . kan garantera att ja har skruvat mycket mera bilar en dig i mitt liv i.a.f ,gissar inte ja vet.(förresten så e ja 16 tongue)
å vet inte hur de e på japaner ,men när kamremmen går av på europeiska bilar så bryts ventilerna av när dom tar i kolvarna men kolvarna kommer de i värsta fall ett litet märke i.
kamremmen brast på min farfars vectra,såg inget som helst märke på kolvarna när vi tog av toppen.
resultatet blev två krökta ventiler,vi bött till nya å sen körde han 2000 mil me bilen utan några som helst motorproblem.

Senast redigerat av Moparboy440 (16 augusti 2008)

camaro67 Meister
16 augusti 2008 · 6 763 Inlägg

Moparboy440 skrev:

lelleal skrev:

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

vet inte va ja ska säga åt en som kör runt i en golf  me sportluftfilter . kan garantera att ja har skruvat mycket mera bilar en dig i mitt liv i.a.f ,gissar inte ja vet.(förresten så e ja 16 tongue)
å vet inte hur de e på japaner ,men när kamremmen går av på europeiska bilar så bryts ventilerna av när dom tar i kolvarna men kolvarna kommer de i värsta fall ett litet märke i.
kamremmen brast på min farfars vectra,såg inget som helst märke på kolvarna när vi tog av toppen.
resultatet blev två krökta ventiler,vi bött till nya å sen körde han 2000 mil me bilen utan några som helst motorproblem.

Inte alla europeiska. Volvo har någon maskin som de går bra att köra av remmen på. Sen har jag för mig att de är någon golfmaskin som de åxo klarar sig på.

Men om han nu ska fixa bilen så är de väll inga problem eftersom att den är lagad. De går ju inte direkt att bara klämma dit en ny kedja om de har blivit sallad av ventilerna.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
NFC-racing
16 augusti 2008 · 63 Inlägg

Litet inlägg i debatten här...he he....
JAG tror att det är olika på märke på motor.
Vissa gånger lär man lyssna på om det är just en lika motor som man la in tråden om.
Handlar ju om hur litet spelet mellan ventilernas lägsta punkt kontra kolvarnas vändläge.
Men jag skulle leta en annan motor.
har knäckt en fin fin rally motor genom att en ventil som verkade sjysst senare gick av och rensade både topp och kolv. Av kolven hade jag kvar en cm i ytterkant. Toppen fick ett hål på 2 x 4 cm rätt ut i vattenkanalen. Så det beror nog på om du tycker den är värd pengarna med tanke på att du inte vet hur länge den håller...

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
Moparboy440
16 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

NFC-racing skrev:
Litet inlägg i debatten här...he he....
JAG tror att det är olika på märke på motor.
Vissa gånger lär man lyssna på om det är just en lika motor som man la in tråden om.
Handlar ju om hur litet spelet mellan ventilernas lägsta punkt kontra kolvarnas vändläge.
Men jag skulle leta en annan motor.
har knäckt en fin fin rally motor genom att en ventil som verkade sjysst senare gick av och rensade både topp och kolv. Av kolven hade jag kvar en cm i ytterkant. Toppen fick ett hål på 2 x 4 cm rätt ut i vattenkanalen. Så det beror nog på om du tycker den är värd pengarna med tanke på att du inte vet hur länge den håller...

de va som F#n,jävla otur du hade . men om mar bytt alla ventiler så kan man nog känna sig säker.
när kammremmen går av å kolvarna slår i ventilerna e de ju två flata ytor(visserligen lite vinklade) som möts,alltså brister den svagare konstruktionen ventilen medans kolven blir intakt utan skador.

THEBADGUY Gorgilus addictus
16 augusti 2008 · 4 737 Inlägg

camaro67 skrev:

Moparboy440 skrev:

lelleal skrev:

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

vet inte va ja ska säga åt en som kör runt i en golf  me sportluftfilter . kan garantera att ja har skruvat mycket mera bilar en dig i mitt liv i.a.f ,gissar inte ja vet.(förresten så e ja 16 tongue)
å vet inte hur de e på japaner ,men när kamremmen går av på europeiska bilar så bryts ventilerna av när dom tar i kolvarna men kolvarna kommer de i värsta fall ett litet märke i.
kamremmen brast på min farfars vectra,såg inget som helst märke på kolvarna när vi tog av toppen.
resultatet blev två krökta ventiler,vi bött till nya å sen körde han 2000 mil me bilen utan några som helst motorproblem.

Inte alla europeiska. Volvo har någon maskin som de går bra att köra av remmen på. Sen har jag för mig att de är någon golfmaskin som de åxo klarar sig på.

Men om han nu ska fixa bilen så är de väll inga problem eftersom att den är lagad. De går ju inte direkt att bara klämma dit en ny kedja om de har blivit sallad av ventilerna.

Så gott som ALLA Volvos 8 ventils motorer klarar sig extremt bra om remmen går av. Dock 16V är mycket känsligare.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Losgard
16 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

Att ventilen bryts av så att den ligger lös i förbränningsrummet är ju inget ovanligt scenario, och vad händer då när ventilen hamnar mellan förbränningsrummets tak och kolven.....
Att kolven/kolvarna hamnar i kontakt med ventilen så är det bara ren tur om inte kolven går sönder.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Germax
16 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

lelleal skrev:

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

Undrar just vem som är 15årig moppepojk om ni två tror att kolvarna går åt helvete för att dom har lyckats kröka en ventil eller två... Krökte 11 ventiler i min gamla 740 GLT, syndes inte ett märke i nån kolv där, men ventilskaften var ungefär lika raka som en krokig banan...

Jag reagerade på att han sa att kolvarna "va de ingen fara med"
Jag sa inte att kolvarna såg ut som skrot, men eftersom det är kolvarna som kröker ventilerna lär dom definitivt inte vara felfria, dom kanske inte måste bytas om du har tur men de måste garanterat göras iordning.

Jag sa inte häller att kolvarna jämt slår i ventilerna vid kamrem/kedjeras, vissa motorer är konstruerade så de aldrig når varan hur kammen än står. Det är dock inte de vanligaste. Dessutom har M60 ganska hög kompression 10:1 så jag skulle inte bli förvånad om de slår i.

Jag är inte 15, jag är 21, jag har en M60 på parkeringen och påstår man lr håller med någon som påstår att det inte är någon fara med kolvarna när man krökt uppemot 4 ventiler per cylinder så är man galet ute o cyklar.

Och för att förtydliga som Losgard säger, går ventilen AV så är de mkt fara med kolven! tongue


En sak till, oavsätt vilket, man plockar inte ner en M60, byter ventiler och ev kolvar, sätter på ny kedja och allt som hör till, för de är fruktansvärt dyrt och bökigt i förhållande till priset av en begagnad motor.

Senast redigerat av JapMax (16 augusti 2008)

Moparboy440
16 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

JapMax skrev:

TobbeE_87 skrev:

lelleal skrev:
Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

Undrar just vem som är 15årig moppepojk om ni två tror att kolvarna går åt helvete för att dom har lyckats kröka en ventil eller två... Krökte 11 ventiler i min gamla 740 GLT, syndes inte ett märke i nån kolv där, men ventilskaften var ungefär lika raka som en krokig banan...

Jag reagerade på att han sa att kolvarna "va de ingen fara med"
Jag sa inte att kolvarna såg ut som skrot, men eftersom det är kolvarna som kröker ventilerna lär dom definitivt inte vara felfria, dom kanske inte måste bytas om du har tur men de måste garanterat göras iordning.

Jag sa inte häller att kolvarna jämt slår i ventilerna vid kamrem/kedjeras, vissa motorer är konstruerade så de aldrig når varan hur kammen än står. Det är dock inte de vanligaste. Dessutom har M60 ganska hög kompression 10:1 så jag skulle inte bli förvånad om de slår i.

Jag är inte 15, jag är 21, jag har en M60 på parkeringen och påstår man lr håller med någon som påstår att det inte är någon fara med kolvarna när man krökt uppemot 4 ventiler per cylinder så är man galet ute o cyklar.

Och för att förtydliga som Losgard säger, går ventilen AV så är de mkt fara med kolven! tongue


En sak till, oavsätt vilket, man plockar inte ner en M60, byter ventiler och ev kolvar, sätter på ny kedja och allt som hör till, för de är fruktansvärt dyrt och bökigt i förhållande till priset av en begagnad motor.

medger att ja uttryckte det hela lite fel,va de första som poppa upp i skallen bara.
men att de ska komma 10 inlägg som sen bara handlar om hur fel mitt inlägg var e väl lite att överdriva.
man ska nog ändå ha  otur om kolvarna ska skadas,för de krävs nog att en eller flera ventiler går av.
om kamremmen går av i motorns avgasfas  efter att en avgasventil just har öppnats ,e ju risken  att en ventil går av,som i sin tur kan skada kolven. men om den inte går av då kolven slår i en ventil e de ju två flata ytor(visserligen lite vinklade) som möts,alltså böjer sig den svagare konstruktionen ventilen medans kolven blir intakt utan skador.
å om motorn har 2 ventiler på cylinder så e ju risken inte så stor att kammremmen ska gå av precis då en avgasventil e  fullt öppen,dessutom har ju kammarna i en orginal bmw motor lätt lågt lyft .
så om ventilen inte e fullt öpen så behöver den inte böjas så mycke för att fjädra undan för kolven som slår i.
alltså blir skadorna minimala på kolven.
å om  kolvarna blir  skadade så kan man ju alltid svarva bort en millimeter eller två från dem,å sin tur plana topplocket/locken för att höja kompressionsförhållandet till normal nivå.

finns dock alltid skräckscenarior.

Senast redigerat av Moparboy440 (16 augusti 2008)

BTLulle
16 augusti 2008 ·

Om kammremmen går av så stannar ju inte grejorna av direkt, dom kommer i otackt några varv, vilket innebär att förmodligen har man minst 1 ventil i varje cylinder som är krökt står den på tomgång kan man ha tur och klarat nån hel. Om man har 2000 rpm och remmen går av och det tar 15 sec innan man trampar ner kopplingen så har kolven varit upp till toppen 500 ggr tar det 7,5 sec har den varit upp 250 ggr. Kammen har troligen snurrat 10 ggr mindre så den har kanske snurrat 50 varv innan den stannat. Är utrymet så att kolv och ventil kan mötas så är det inte så stor chans att någon klarat sig. Går vetilen av så är cylindern med 90 % säkerhet repigt och kolven med 99% säkerhet skrot.

MVH Peter

Senast redigerat av BTLulle (16 augusti 2008)

Syst3m
16 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

lelleal skrev:

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

Mopar betyder ju inte moppe om ni nu trodde det....

Och han är 16.

L_M3lin
16 augusti 2008 · 191 Inlägg

Moparboy440 skrev:

lelleal skrev:

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

vet inte va ja ska säga åt en som kör runt i en golf  me sportluftfilter . kan garantera att ja har skruvat mycket mera bilar en dig i mitt liv i.a.f ,gissar inte ja vet.(förresten så e ja 16 tongue)
å vet inte hur de e på japaner ,men när kamremmen går av på europeiska bilar så bryts ventilerna av när dom tar i kolvarna men kolvarna kommer de i värsta fall ett litet märke i.
kamremmen brast på min farfars vectra,såg inget som helst märke på kolvarna när vi tog av toppen.
resultatet blev två krökta ventiler,vi bött till nya å sen körde han 2000 mil me bilen utan några som helst motorproblem.

vad hände efter dom där 2000 milen då?? total haveri eller???

azid Det som inte dödar gör ont
16 augusti 2008 · 2 668 Inlägg

brukar väll bli mer än kolvar och ventiler som går sönder om en kedja sticker... kejdan brukar ju kunna slå sönder en del saker med innan den tappar farten

2slow
Slammis IT-Tekniker
16 augusti 2008 · 161 Inlägg

Moparboy440 skrev:
de va som F#n,jävla otur du hade . men om mar bytt alla ventiler så kan man nog känna sig säker.
när kammremmen går av å kolvarna slår i ventilerna e de ju två flata ytor(visserligen lite vinklade) som möts,alltså brister den svagare konstruktionen ventilen medans kolven blir intakt utan skador.

Jag och med lite otur så kommer nästa gång kolven är på väg upp ventiltallriken som bröts av på förra varvet att stå på högkant mellan kolv och topp....  och då kan vad som helst hända...  jag har sett resultatet och det är inte vackert...

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
Moparboy440
16 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

BTLulle skrev:
Om kammremmen går av så stannar ju inte grejorna av direkt, dom kommer i otackt några varv, vilket innebär att förmodligen har man minst 1 ventil i varje cylinder som är krökt står den på tomgång kan man ha tur och klarat nån hel. Om man har 2000 rpm och remmen går av och det tar 15 sec innan man trampar ner kopplingen så har kolven varit upp till toppen 500 ggr tar det 7,5 sec har den varit upp 250 ggr. Kammen har troligen snurrat 10 ggr mindre så den har kanske snurrat 50 varv innan den stannat. Är utrymet så att kolv och ventil kan mötas så är det inte så stor chans att någon klarat sig. Går vetilen av så är cylindern med 90 % säkerhet repigt och kolven med 99% säkerhet skrot.

MVH Peter

hmm,funderar lite på sakerna som du skrev i ditt inlägg.
de som sticker lite i mina ögon e att du menar att motorn skulle kunna gå 15 sek utan  en rätt fungerande kammaxel,som ja har svårt att tro.motorn borde väl dö då hallgivaren märker att kammen inte snurrar i samma takt som veven ?
veven snurrar förstås några få sekunder efter motor har dött,men den går inte.
å hur många varv snurrar veven efter att motorn slutat gå,låt oss säga ungefär 70 varv om körde den på tomgång.
avståndet mellan kolvtoppen å ventiltallriken e väl konstruerad så i de flesta bilmotorer att dom tar i varandra då motorn e i tdc å en ventil e fullt öppen,men avståndet e väl ganska tight så att ventilen behöver inte tryckas tillbaka mycke innan kolven å ventilen löper fritt igen,alltså borde väl kolvarna klara sig rätt bra så länge inte nån ventil går av,de ju två flata ytor(visserligen lite vinklade) som möts.
alltså borde kolven inte ta större skada.

då kammremmen brast på min arbetskamrats dotters bil(honda civic -97 16v) trodde han att motorn skulle bli skrot,men han lyfte på toppen å såg till sina stora förvåning att alla ventiler å kolvar va oskadda.
vet inte hur den motorn e konstuerad(om de finns utrymme för kolvar å ventiler att träffa varann) men bevisar i.a.f att en motor kan överleva ett kammrems avbrott oskadd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang