Kan man överklaga vid förlust av körkort om yrket kräver det?

Hoegwall
28 augusti 2008 · 133 Inlägg

Ja, låt mig formulera lite bättre.
Kompisen ringde igår och var förtvivlad över att han hade blivit av med sitt körkort.
Han körde 135 på 70 väg, samt att hastighetsmätaren inte fungerar då han har glapp i abs styrenheten...

Min fråga är nu om han kan överklaga dommen då han är i behov av sitt körkort i sitt yrke?

Jag har för mig att man kan överklaga, men frågan är om det går eftersom det var 70 väg??
Aja, tacksam för alla svar iaf.. // Veronica

If you don't live for something, you'll die for nothing
jes
28 augusti 2008 · 582 Inlägg

hej ja han ska be sin chef skicka in en vädjan till länsstyrelsen som styrker hans körkorts behov så löser det sej .beror på om han åkt förfort tidigare.jag gjorde samma sak dock 105 på 70väg fick tillbaka mitt körkort på 23 dagar  lycka till

Senast redigerat av jes (28 augusti 2008)

hej
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 augusti 2008 · 2 972 Inlägg

Jes: Löser det sig? Kan man köra hur fort man vill bara chefen ställer upp och skriver att man behöver kortet i arbetet???
Nej, det löser inte sig! Däremot kan länsstyrelsen ge ett mildare starff (kortare tid) för en sådan anledning.

Men behov av körkort i yrket är inget som gör att man slipper undan straff...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
thomsen Nothing
28 augusti 2008 · 60 Inlägg

Som jes sa.. Han ska be sin chef kontakta länsstyrelsen i erat län och berätta för dem att han behöver "Pelles" arbetskraft och att Pelle behöver sitt körkort i arbetet. Kan funka, gör det dock inte för alla - funkade inte för mig sad. Jag behövde mitt lastbilskort för att jobba men jag fick vänta i 4 månader.

jes
28 augusti 2008 · 582 Inlägg

matteeee skrev:
Jes: Löser det sig? Kan man köra hur fort man vill bara chefen ställer upp och skriver att man behöver kortet i arbetet???
Nej, det löser inte sig! Däremot kan länsstyrelsen ge ett mildare starff (kortare tid) för en sådan anledning.

Men behov av körkort i yrket är inget som gör att man slipper undan straff...

jo i mitt fall fick jag 23 dagar spärrtid istället för 90 så ja det löser sej!!!tycker det var en utmärkt lösning.sen beror det på hur fort man har kört hur många gånger osv osv

hej
Thorssa
28 augusti 2008 ·

Har man kört 135 på 70 så får man nog räkna med att kortet ryker även om arbetsgivaren skriver ett intyg om att körkortet behövs i tjänsten.

jes: Jag fick en månads spärrtid för 105 på 70 utan att någon arbetsgivare skrev ett intyg.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 augusti 2008 · 2 972 Inlägg

jes skrev:

matteeee skrev:
Jes: Löser det sig? Kan man köra hur fort man vill bara chefen ställer upp och skriver att man behöver kortet i arbetet???
Nej, det löser inte sig! Däremot kan länsstyrelsen ge ett mildare starff (kortare tid) för en sådan anledning.

Men behov av körkort i yrket är inget som gör att man slipper undan straff...

jo i mitt fall fick jag 23 dagar spärrtid istället för 90 så ja det löser sej!!!tycker det var en utmärkt lösning.sen beror det på hur fort man har kört hur många gånger osv osv

Men bara för att du fick det betyder det inte att det är så alltid. Länstyrelsen kollar på detta från fall till fall. Och 135 på 70-väg är rätt mycket grövre än 105...
Och som förra sa, så fick han 1 månad utan arbetsgivares intyg. Så nä, det löser inte sig automatiskt bara för chefen fyller i ett papper.. Men det kan ha viss positiv effekt..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hoegwall
28 augusti 2008 · 133 Inlägg

Han har inga tidigare anmärkningar hos polisen, men jag ska förmedla detta.. Tack för alla svar, och på något sätt löser sig allt...

If you don't live for something, you'll die for nothing
Mortalis VW-nörd?
28 augusti 2008 · 4 332 Inlägg

Trodde lagen var lika för alla och de som nu kör mkt bör ju veta ännu bättre att man ska hålla hastigheten...sverige e sjukt

azid Det som inte dödar gör ont
28 augusti 2008 · 2 668 Inlägg

han  körde dubbelt så snabbt som man får då får man nog ta konsikvensera av sitt handlande.... körde själv 50 mil utan hastighetsmätare massor med farkkameror men ingen bot.... har man kör lite så vet man hur fort det går i vissa varv...

2slow
bmx
28 augusti 2008 · 7 100 Inlägg

om han var i behov av sitt kort,varför körde han för snabbt då?och dessutom utan mätare?
nee han får skylla sej själv helt enkelt!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Hoegwall
28 augusti 2008 · 133 Inlägg

Mortalis skrev:
Trodde lagen var lika för alla och de som nu kör mkt bör ju veta ännu bättre att man ska hålla hastigheten...sverige e sjukt

Trodde lagen var lika för alla?!
Jadu, välkommen till verkligheten... Alla gör vi misstag, hans var att köra för fort och man tänker inte alltid lika långt som man behöver- tyvärr

If you don't live for something, you'll die for nothing
CarpeDiem German Engineering
28 augusti 2008 · 9 083 Inlägg

Lagen är inte lika för alla

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Hoegwall
28 augusti 2008 · 133 Inlägg

För fasen se lite längre än vad näsan räcker. Så ingen annan här har kört för fort?
Och alla tänker på alla konsekvenser innan ni handlar?
Ingen är perfekt, vi är bara människor gott folk..

Hans mätare har precis börjat krångla och är i behov av bilen och körkortet varje dag, det är väl svaret på varför han använde bilen ändå..

If you don't live for something, you'll die for nothing
kolvas
28 augusti 2008 · 4 001 Inlägg

Han körde 135 på 70 väg, samt att hastighetsmätaren inte fungerar då han har glapp i abs styrenheten...

135 på 70 väg är ju inte ens i närheten så att skylla på en icke fungerande hastighetsmätare känns lite löjligt...
Skriv ett brev och hoppas på det bästa.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Obrero
28 augusti 2008 · 132 Inlägg

Om han nu behöver körkortet i arbetet borde man vara lite mer rädd om det..? Löjligt att skylla på att hastighetsmätaren inte fungerar, känner väl skillnad på 70 och 135 :S

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
Ashra
28 augusti 2008 · 346 Inlägg

alltså sluta spela trasig mätare.  han borde ju höra på motorn att det inte var i närheten av 70 med tanke på varvantalet. man gör ett val när man kör för fort och det fins konsekvenser. kör jag för fort ibland. jupp vet jag om att det får konsekvenser jupp....   det e fan itne raketforskning.  bara digga läget.  135 är itne nya 70....

torpis Forummoderator
28 augusti 2008 · 10 575 Inlägg

kolvas skrev:

Han körde 135 på 70 väg, samt att hastighetsmätaren inte fungerar då han har glapp i abs styrenheten...

135 på 70 väg är ju inte ens i närheten så att skylla på en icke fungerande hastighetsmätare känns lite löjligt...
Skriv ett brev och hoppas på det bästa.

+1

Frågan var ju inte om han gjort rätt eller fel, det var ganska uppenbart att ett fel begåtts iom han blivit haffad.  Skriv brevet, det enda ni kan göra.

Sen antar jag att läxan vart lärd... stannar man när polisen viftar så blir det trubbel tongue

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hoegwall
28 augusti 2008 · 133 Inlägg

Alltså jag menar inte att han skyllde på att hastighetsmätaren var trasig. Han visste att han körde för fort (hade lite trubbel hemma) men han visste inte hur mycket för fort han körde, så han använder det absolut inte som någon ursäkt, det var bara ett konstaterande.

Allt jag ville veta var om man på något sätt kan överklaga, för jag vet att jag har hört det, det finns någon stans i bakhövvet. Och nu är det ju klargjort att man kan göra det, that's all I wanted to know...

If you don't live for something, you'll die for nothing
dabby född blåvit
28 augusti 2008 · 624 Inlägg

Hoegwall bara ignorera alla som börjar tjafsa, du e ju nöjd med vad du fått reda på så släpp resten.

Att diskutera på internet är ju ungefär som att springa igenom en tegelvägg ;p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang