Brytande flygplansvipp?

carl-hampus Bad decisions make good stories
30 juni 2008 · 86 Inlägg

Undrar om det finns flygplansvippar som är brytande? Alltså en sån snygg med ett rött skydd över... Tänkte ha som avstängningsknapp på båten.

GiGanT
30 juni 2008 · 242 Inlägg

klart de finns sök på hova osv så hittar du...

NdL Konstruktör
30 juni 2008 · 1 053 Inlägg

Finns på biltema.

Kostar typ 34.90:- har jag för mig big_smile

Gulmun * Klåpare
30 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Säger som ovanstående, Biltema!

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
carl-hampus Bad decisions make good stories
30 juni 2008 · 86 Inlägg

Nej biltema kan jag inte sätta in i en tävlingsbåt... Brytaren måste tåla vatten. Helst ska den kunna ligga under vattnet utan att det pajar. Det händer ju att man kraschar ibland och det är jobbigt att behöva byta ut all el varje gång.

Tykoo bilmekaniker
30 juni 2008 · 121 Inlägg

elfa säljer även sånna har jag för mig.

carl-hampus Bad decisions make good stories
1 juli 2008 · 86 Inlägg

Men jag har bara hittat vippar som sluter inte sånna som bryter. Alltså sånna snygga med ett litet skydd över. Har man en slutande kommer ju skyddet skaka så mycket när man kör så att det trycker ner vippen och båten stannar....

empe
1 juli 2008 · 230 Inlägg

Då kopplar du bara omvänt. För att få omvänd funktion.

Senast redigerat av empe (1 juli 2008)

Second place is the first loser
Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Det finns ju gummihättor man monterar på själva strömbrytaren också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Gulmun * Klåpare
1 juli 2008 · 1 718 Inlägg

empe skrev:
Då kopplar du bara omvänt. För att få omvänd funktion.

Precis. Sätter den uppochner så att man stänger av den "uppåt". För övrigt så står det inte Biltema på brytaren och vatten tål den nog. Spraya den med kallgalv annars. wink

Kanske en dum motfråga (är ingen båtmänniska), men har du kollat hos någon båtförsäljare? Kanske finns någon extra tätad för marint bruk menar jag.

Senast redigerat av Gulmun (1 juli 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
carl-hampus Bad decisions make good stories
1 juli 2008 · 86 Inlägg

finns inte så mycket roliga saker för marint bruk faktisk. Mest gubbprylar fula mässings knappar och skit. Men de där gummihättorn täcker ju bara själva vippen inte delen där själva funktionen sitter. Gäller ju att den är tät.

Gulmun * Klåpare
1 juli 2008 · 1 718 Inlägg

Ok, var ju synd. hmm
Det finns ju visserligen ett sätt att göra det på med bilbrytare..
Om du sätter brytaren/brytarna på en panel och kopplar på kablar på brytarna så kan du sätta lite kartong runt hela baksidan som en sarg. Sen fyller du det hela med smältlim. När det har svalnat så tar du bort kartongen och kvar blir ett garanterat tätt plastblock som innesluter brytarna.

Edit: på framsidan kan du ha gummihättorna som extra säkerhet.

Senast redigerat av Gulmun (1 juli 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
carl-hampus Bad decisions make good stories
1 juli 2008 · 86 Inlägg

problemet då är att det är jobbigt att montera bort och man måste köpa nytt varje gång man tar bort skiten... Måste ju finnas något bra av hög kvalité som finns att köpa eller är det helt omöjligt att få tag på bra elprylar? Finns ju mängder av vattentäta knappar, kontakter etc man inga vippar verkar det finnas av högre kvalité. Vad använder de för vippar i flygindustrin de borde ju hålla högkvalité, eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang