4987
Sök

KTM 250 ecx Enduro behöver råd !

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#1
tjaa
köpte men en sån ktm igår och undrar ifall det sitter nån jävla plugg i dom där enduro hojarna därför det känns som den får för lite sååås, ( bensin ) , skulle behöva alla råd och hjälp så fort som möjligt ! tacksam för svar smile


379 Inlägg
12 juli 2008
#2
Förgasarbestyckningen är kanske felaktig. Om du inte får några vettiga svar kan du regga dig på www.soe.se och fråga där, finns mkt kunnigt folk där. Lycka till!

Tyskstuk är äckligt.

465 Inlägg
12 juli 2008
#3
sitter inga pluggar... men om det är en enduro så kan dom eventuelt ha ställt ner soppan så den ska dra mindre.. dvs dom klarar sej längre ute i skogarna utan att tanka! annars kan du ju plocka ner förgasaren å kolla så det inte är ngt skit i den..fast tror mer på att den är snålt stält!

4 682 Inlägg
12 juli 2008
#4
steg1.din ktm har troligtvis en strypt cdi,box.i boxen finns en koppartråd(eller av annat material) som fungerar som en strypning.klipp av den å vips så har du mycket me effekt.

steg2.kolla om de finns strypningar i avgasröret och i luftburken,strypningar i avgasröret sitter oftast i kröken,bara att öppna å se.om den inte sitter där kan den sitta någon annanstans.ta en järntråd eller liknande å känn efter längre in i röret om de finns några strypningar där.
strypningen i luftburken ser vanligtvis ut som en tratt eller en halvmåne.lätt att hitta/ta bort

steg 3. Avgöra hur din hoj är bestyckad nu.

Gasa ur hojen på en lång raka på 2an - 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.

Svart = Fett (Gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt (Gå upp i munstycke)

steg 4. Bestycka om

Jag antar att stiftet blev vitt,Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.

steg5.Finjusteringar.

Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (den justerar INTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.
Senast redigerat av Moparboy440 (12 juli 2008)

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#5
tack så förbannat mkt smile jo jag har en strypning i cdin tro ja därför jag tog upp förgasaren/insugen och kröken och hittade 0 tongue

tack för alla svar gärna mer tips på trim krök osv smile


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#6
vars är det cdi boxen sitter på ktm:n riktigt ? och måste jag "skruva upp" cdi:n ? sen blir det märkbar effekt ? smile


Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
13 juli 2008
#7
är det en sprillans ny eller har den några år på nacken?

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg

Sök