Etanol - bättre drag??

jonas_motorsport rallyförare
4 april 2006 · 48 Inlägg

900 Power skrev:

jonas_motorsport skrev:
jag kan bara av egen erfarenhet säg att med en etanolkonverterad bil så har du mycket bättre drag.. etanolen är väldigt mycket mer lättantändlig och på så vis får du ut mer av vätskan om man säger.... men i gengäld så drar bilen ganska mycket mer.. jag ligger på ungefär 6,5liter/milen i tävlingstempo i jämförelse med ca 4 liter/milen med bensin...dock jämför jag inte med samma bil men motorvolym och motorsyrkan är densamma

E85 är int emer lättantändligt, då skulle ju bilarna vara lättstartade..
Ang. förbrukningen så går den att få ner om man vet vad man gör smile

"chevalillis" 740 drar bara runt litern och vid aktiv körning drar den minst lika mycket som med bensin, och den motorn är lite ombyggd smile

Jo absolut så är etanolen mer lättantändlig vid rätt temperatur...det är därför vi har motorvärmare på rallybilarna

mycket svängar och hårnålar åt folket
900 Power
4 april 2006 · 214 Inlägg

jonas_motorsport skrev:

900 Power skrev:

jonas_motorsport skrev:
jag kan bara av egen erfarenhet säg att med en etanolkonverterad bil så har du mycket bättre drag.. etanolen är väldigt mycket mer lättantändlig och på så vis får du ut mer av vätskan om man säger.... men i gengäld så drar bilen ganska mycket mer.. jag ligger på ungefär 6,5liter/milen i tävlingstempo i jämförelse med ca 4 liter/milen med bensin...dock jämför jag inte med samma bil men motorvolym och motorsyrkan är densamma

E85 är int emer lättantändligt, då skulle ju bilarna vara lättstartade..
Ang. förbrukningen så går den att få ner om man vet vad man gör smile

"chevalillis" 740 drar bara runt litern och vid aktiv körning drar den minst lika mycket som med bensin, och den motorn är lite ombyggd smile

Jo absolut så är etanolen mer lättantändlig vid rätt temperatur...det är därför vi har motorvärmare på rallybilarna

Men bensin är mer lättantändligt vid samma temperaturen i vilket fall som helst.
E85 brinner däremot fortare, vilket är en helt annan femma..

Pepe Ölbryggare
4 april 2006 · 339 Inlägg

900 Power skrev:

Pepe skrev:

900 Power skrev:

Sanningen bakom Saab 9-5 BioPower är att de där extra 30hk är en PR-grej, det skulle gå att få ut de där extra 30hk på bensin också.

Ska man konvertera så gör man det genom att mappa bilen, allt annat är egentlgien bara hobbymek..

PR och PR, det är inte helt hokus pokus att man får ungefär 180 häst av att köra etanol på samma program som med bensinen ger 150. Märker en enorm skillnad i min bil då man tankar etanol och inte tankar etanol...Min ~192hk sätter tider som en aero (230hk) då den går på etanol..det gör den inte med 98 okt bensin i..

Det är inte samma program som på BF95 och E85, tror du det så tror du fel smile
Trionic är lite mer avancerat än så, men det behöver vi inte gå in på.
Dock så måste man byta precis samma saker för att uppnå samma effekt på bensin som etanol. Om vi skulle börja snacka om 300hk versionen..

Anledning till att man känner en "effektökning" är för att E85 kyler förbränningsrummet och inloppsrör bättre, så inloppsluftmassan kyls så att man kan få in mer luft på samma mängd syre eftersom kallare luft tar mindre plats.
Skulle man mappa om bilen för E85 så kan man ju dra nytta av de här, men det är mest på turbobilar man för en stor effektökning..

Ptja, lite smått motsägelsefullt inlägg det där..men men, jag är inte den som är den :p

Samma program, det kan ju inte direkt vara två program som blandar ihop sig lagom mycket i prortion till blandningen i tanken..Men det är säkert mycket mer avancerat än man tror..
Hur som hellst så går det finnt att plocka mer effekt mer etanol utav samma hårdvara som med BF95. Det skrev du nästan, men demeterade också...

Hur som hellst så är jag inte ensam om att konstatera att bilen min går exakt identiskt lika fort med 850 T5R med 240hk motorn. Och en 9-5 aero -01. Men endast då jag har en andel etanol i tanken..Annars hänger den verkligen inte med...Har ju gjort en del tester om man säger så...

För övrigt trodde jag även en del av effektökningen med etanol berodde på att trionic är så bra på att ställa tändning efter förhållanden..Men också etanolens tendens till att vilja ha mindre luft i förhållande till bensin måste ju onekligen ha en viss betydelse...och kylningen av den större mängden E85 som går åt orsakar en positiv effekt på effekten smile

Men att det funkar bra på Saabarna är väl ingen nyhet för dom som provat..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
900 Power
4 april 2006 · 214 Inlägg

Pepe> Visst på turbobilar som anpassas får man effektökning, det är solklart, dock blev det inte så när jag skulle skriva smile

Man kan även stressa turbon lite längre med E85 och man kan få större ras eftersom det inte finns några varningstecken..

Men på vanliga sugmotorer är jag ganska osäker till om man får effektökning genom att bara konvertera.. Man brukar få bygga om motorn lite mer än att öka bränselmängden för att få mer effekt..

Samma program, njae att prata om 2 program kanske är lite fel, men tändnignen ändras i stort sett hela tiden, beroende på lambdasondens utsignal, likaså insprutningen..

Men som sagt, Saab kunde sagt att den hade 180hk på bensin och 180hk på etanol, men det hade ju inte låtit lika bra.. eller hur?

Pepe Ölbryggare
5 april 2006 · 339 Inlägg

Klart dom kunde ha sagt det, men jag är ganska säker på att det skulle innebära en strypning av motorn då den går på etanol på grund av den effektökningen som verkar uppstå när man häller i sprit i en turbobil med trionic..Men det är ju bara teorier..
Hur som haver tror jag det är ganska likt programet på dom andra bilarna, men med en viss modifikation..

Och eftersom jag missat det så sägar jag det nu, INGEN märkbar effektökning i bil utan turbo då man häller i etanol. Möjligen en marginell skillnad om man bonnakonverterar den..Således kan man verkligen undra varför volvo och ford kämpar på med sina små etanolmotorer som inte verkar roliga över huvud taget...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Cronquist I want my Sunny back..!
7 april 2006 · 19 Inlägg

Hörde nåt om att om man ska konventerar sin bil ska ska det finnas en model med just en sådan motor för att man ska få ha det... Nåt sådant, kan det stämma? Tänkte besiktning etc

Rushman Evolution Garage
7 april 2006 · 1 299 Inlägg

Har länge funderat på att kovertera min saab 9000 cs -96. Tänkte få lite tips å råd här, måste alla säga olika saker? :S

Sky´s the limit...
E30Tompa Rörpulare
7 april 2006 · 1 453 Inlägg

E28 bränslet bränslet gör så att du ska kunna uppnå en viss effekt ökning men ger dock en ca 30%högre förbränning ökning så de blir faktist inte så himla mkt billigare när man kör på etanol som vissa verkar tro!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E61 m5 (2007)
chevalillis bilmekaniker
7 april 2006 · 131 Inlägg

Rushman skrev:
Har länge funderat på att kovertera min saab 9000 cs -96. Tänkte få lite tips å råd här, måste alla säga olika saker? :S

gå in på http://www.etanol.nu/forum/index.php och kolla för där kan du få en hel del info och tips om hur du bör konvertera..

900 Power
7 april 2006 · 214 Inlägg

nissan 200sx skrev:
E28 bränslet bränslet gör så att du ska kunna uppnå en viss effekt ökning men ger dock en ca 30%högre förbränning ökning så de blir faktist inte så himla mkt billigare när man kör på etanol som vissa verkar tro!

E85 menar du va?

Har Du testat och Vet att det ger 30% högre förbrukning?

Jag har testat och VET att det inte är så, skillnaden mellan bensin och E85 i bränsleförbrukning är hårfin, om man har byggt om motorn för E85 bränslet, inte bara höjt bränsletrycket mao.

Men om nu bensinen skulle kosta 13:- i sommar så skulle en bil på etanol dra 2L/mil utan att gå i förlust, okej inte riktigt med tanke på att E85 kommer kosta lite mer eftersom bensinpriset är högre.

Så jag tänkte bygga om bruksbilen iaf, inte så seriöst som man helst vill, men ändå, på E85 ska den gå.

900 Power
7 april 2006 · 214 Inlägg

chevalillis skrev:

Rushman skrev:
Har länge funderat på att kovertera min saab 9000 cs -96. Tänkte få lite tips å råd här, måste alla säga olika saker? :S

gå in på http://www.etanol.nu/forum/index.php och kolla för där kan du få en hel del info och tips om hur du bör konvertera..

Lillis, vi vet ju att Trionic är lite mer känsligt, med tanke på spikdetektering genom stiften genom sk. jonisering. Det är osäkert hur en förbränning med spikning på E85 skiljer sig mot en med bensin.

Dock så skulle jag rekommendera Nordic Uhr AB i Norrköping, de håller på med trimmade BioPower bilar, ring till Magnus och snacka lite.

Ett annan programvara är dock ett måste, ingen sk. flexitune eller justerbar BTR är inga alternativ, och då menar jag det!

900 Power
7 april 2006 · 214 Inlägg

Cronquist skrev:
Hörde nåt om att om man ska konventerar sin bil ska ska det finnas en model med just en sådan motor för att man ska få ha det... Nåt sådant, kan det stämma? Tänkte besiktning etc

Ang, lagar och sådant.

Enligt regelboken är det förbjudet att köra med etanol i tanken på en nyare bil än 1987, dessa ska beläggas med körförbud på plats.

Sån är lagen, den tillämpas dock aldrig pga okunskap.

Besiktning gnäller ej då avgasvärdena blir bättre, men man bör se till att lambdaregleringen fungerar annars blir det en 2a.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang