Saab 9-3 Aero -02 läcker olja

Nyren
11 mars 2009 · 79 Inlägg

Det är så att bilen läcker Lite olja vid det inringade området på bilden. Förmodligen är det en packning som sjunger på sista versen så tänkte höra vad det är för nån packning som sitter där samt om det är någon som bytt den och vet hur pass svårt det är eller vad det kostar med en ny?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/35626/591276_zszup0.jpg

Tack på förhand.

Audi A5 Sportback "2.0 TFSI" (2010)
Fast-lane
11 mars 2009 · 32 Inlägg

Det läcker ifrån toppen.. dvs topplockspackningen.. oljan passerar den vägen innanför och läckage uppstår väldigt lätt där.. kolla speedparts.se dom är billigast och byta packningen är rätt jobbigt.. måste ju släppa grenrör/insug kamdrev+spännare.. tömma vatten osv.. +lite el och andra smådelar som sitter på toppen.. du måste veta vad du håller på med om du ska byta den om jag säger så smile

Fast-lane
11 mars 2009 · 32 Inlägg

Om det nu inte kan vara så enkelt som att det läcker från ventilkåpspackningen.. den byter du på 10 min smile Förhoppningsvis är det den...

740addon
11 mars 2009 · 336 Inlägg

Jag tror det är ventilkåpspackningen!

volvo 740:)
Nyren
11 mars 2009 · 79 Inlägg

Okej, trodde det va topplockspackningen och frågade på saabverkstaden här i stan och han sa att det skulle gå på 8 lök för den. Ska nog byta ventilkåpspackningen först då.

Hörde av en bekant att topplocket sitter längre ner? Sant / falskt?

Audi A5 Sportback "2.0 TFSI" (2010)
940turboplus Rapidoz
11 mars 2009 · 688 Inlägg

Nyren skrev:
Okej, trodde det va topplockspackningen och frågade på saabverkstaden här i stan och han sa att det skulle gå på 8 lök för den. Ska nog byta ventilkåpspackningen först då.

Hörde av en bekant att topplocket sitter längre ner? Sant / falskt?

Längre ner än ventilkåpan?

SANT.

Du har ju (uppifrån)
                                  _________
                                 |Ventilkåpa|
                                 --------------
                                 | Topplock |
                                  -------------    hehe, Kanske inte den bästa uppskissen men den kanske hjälper lite.
                                 |   Motor   |
                                 -------------
                                 | Oljetråg |
                                  -----------

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
cristiannilsson
11 mars 2009 · 29 Inlägg

Att topplockspackningen skulle läcka på en 02a är väl lite långsökt? Mer troligt är som sagt ventilkåpspackningen.

Mvh,
Cristian Nilsson
Nyren
11 mars 2009 · 79 Inlägg

Tack så mkt för svaren! Får kolla upp vad en ventilkåpspackning kostar och sen byta den.

Audi A5 Sportback "2.0 TFSI" (2010)
Aero T16
11 mars 2009 · 1 327 Inlägg

Kostar 179kr på speedparts.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang