Audi 80 går ryckigt emellanåt

dekdahl
9 mars 2009 · 50 Inlägg

Har en -92:ans Audi 80 (2.0E) som går ryckigt emellanåt. Den satt felkod på spjällpotentiometern så jag har bytt spjällhus men det hjälpte inte. I övrigt har jag bytt soppafilter å tändstift å kollat vakumslangar å tänddelar å dylikt. Jag bytte spjällhuset i fredags å bilen har gått bra hela helgen fram tills i söndags kväll då började den rycka å ha sig. kraften bara försvinner när man gasar ungefär som när lmm är pajj (men den borde han väl sätta felkod på om den va pajj inbillar jag mig). Trycker man däremot gasen i botten så hoppar den å har sig å kommer igång först uppåt 3000 varv (men ibland funkar inte det heller).När han beter sig såhär så är det även ostabil tomgång har jag märkt. Ibland kan det även hjälpa att stänga av bilen i 5 minuter å sen starta igen så är felet som bortblåst, men ibland inte.

Det här kommer å går precis hursomhelst så motorns temperatur verkar inte ha nån betydelse. Däremot inbillar jag mig att vädret spelar in då felet verkar mest framträdande när tempen ligger runt nollan å det är lite snöblandat regn sådär

Så finns det nån erfaren Audiskruvare som har några ideér så är jag tacksam
/Daniel

Pilsk
9 mars 2009 · 460 Inlägg

kolla fördelaren och mät upp tändkablarna.

dekdahl
10 mars 2009 · 50 Inlägg

Det har jag gjort

_Jonsson
10 mars 2009 · 150 Inlägg

kass soppa pump?
morbror byte nyss på sin audi 90 coupe 2.3 den gick ryckigt och slött ibland sen för nåndag sen var den död. går bra nu efter pump byte.

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!
StiFf Wankel
10 mars 2009 · 1 080 Inlägg

hade likadant på min förra audi 100 2.6, fick höra att det kunde vara tändspole, men den blev krockad innan jag hann testa

MDS Västerås
dekdahl
10 mars 2009 · 50 Inlägg

Jo jag har funderat lite på både soppapump å tändspole faktiskt, men det är den där jävla felkoden som gör att jag inte riktigt vet vad jag ska göra, man vill ju inte byta grejjer för en 5000 på en sån där bil heller. Läste om nåt snarlikt förrut här på forumet men jag hittade inte på tråden igen. Där snackades det om nåt relä till motorstyrningen har jag för mig. Nån som vet nåt om det ? vart det sitter t.ex ?

FourRings Quattro User
10 mars 2009 · 260 Inlägg

Kommer felkoden på spjällpot'en tillbaka även efter bytet?
Kan ju vara så att den "nya" (gissar begagnad) kan vara paj den också.

Jag hade en 80 2.0E förut, och även jag fick byta spjällpot'en pga ryck och tvekningar vid gaspådrag.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
dekdahl
11 mars 2009 · 50 Inlägg

Jo det slog mig i skrivande stund att jag inte har hunnit kolla om felkoden kommit tillbaks men jag ska kolla på fredag få se för möjligheten att den "nya" är paj är ju inte helt omöjligt som du säger. Var din även skum på tomgången emellanåt då ?

Loups_
11 mars 2009 · 41 Inlägg

Hejsan jag har en audi 80 2.0E den har gått ryckigt emellan åt å förlorat kraften precis som du säger, jag köpte injector cleaner på okq8 kostade runt 70kr hällde i hela flaskan å tankade då slutade den att rycka så nu har den slutat helt prova med det, lycka till MvH Andreas

FourRings Quattro User
12 mars 2009 · 260 Inlägg

dekdahl skrev:
Jo det slog mig i skrivande stund att jag inte har hunnit kolla om felkoden kommit tillbaks men jag ska kolla på fredag få se för möjligheten att den "nya" är paj är ju inte helt omöjligt som du säger. Var din även skum på tomgången emellanåt då ?

Precis...

Japp det var den, svajade upp och ner.

Senast redigerat av FourRings (12 mars 2009)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang