Volvo 940 LTT (Chippad) hackar vid accelration

Dagge88
12 mars 2009 · 629 Inlägg

Tjena, har ett litet problem som man kanske kunde få några råd om vad det kan vara.
Jag har chippat min bil relativt nyligen, monterat pysventil och pyst upp laddet till ca 0.8bar.
Båda boxarna är chippade, dvs både bränsle och tänding.
Dock så "hackar" den till några gånger vid kraftig accelration, dvs plattan i botten smile
Jag har hört runt lite och fått höra att både bränslefiltret kan vara igensatt och att jag behöver bygga ut till 2,5 - 3"tum hela vägen från turbo...

Någon som har något annat förslag / varit med om liknande problem?
Bilen går fin fint och startar jättelätt för övrigt.

MVH

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
edis_87
12 mars 2009 · 279 Inlägg

spickar den oxå?

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Pan
12 mars 2009 ·

Om jag var du skulle jag köpa en wastegate istället för att pysa upp laddet stabilare så. Kolla över soppafiltret och tändelarna smile Gjorde precis en storservice på min nyinköpta 940 ltt. Rotor,fördelare,tändkablar,stift olja och filter. Känns värt om man ska trimma lite.

mvh

Rs_88 Street legend
12 mars 2009 · 191 Inlägg

min 740 tic gjorde samma sak, jag fick byta bränslepumpen sen funkade den igen!

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)
Saab 9-3 aero cab "Rs" (2002)
Markus_K
12 mars 2009 · 44 Inlägg

Jag hade samma problem, men dagen efter problemet uppstog så var det borta igen...

volvo_1987
12 mars 2009 · 1 675 Inlägg

du kör på 98 oktan hoppas jag, annars har du svaret wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Linuz
12 mars 2009 · 21 Inlägg

Jag hade samma problem på min 940 ltt, som jag "chippa" jag fick ett tips från han som jag köpte chipen av: att blanda i mer etanol och köra lungt en tank för att rensa ur soppa ledningar mm, och om inte det hjälpe så sa han att man skulle byta bränslefiltret.
Men jag slog i etanol och körde lungt en tank sen försvann ryckningarna.

Senast redigerat av Linuz (12 mars 2009)

Hellre en spark på vinden än en på pungen.
Pan
12 mars 2009 ·

volvo_1987 skrev:
du kör på 98 oktan hoppas jag, annars har du svaret wink

Är det så jävla känsligt vid så pass liten effekt ökning/trimning? I och för sig kanske chippet är mappat för 98då?

Linuz skrev:
Jag hade samma problem på min 940 ltt, som jag "chippa" jag fick ett tips från han som jag köpte chipen av: att blanda i mer etanol och köra lungt en tank för att rensa ur soppa ledningar mm, och om inte det hjälpe så sa han att man skulle byta bränslefiltret.
Men jag slog i etanol och körde lungt en tank sen försvann ryckningarna.

Låter som en bra idé etanol funkar som typ injectioncleaner eller. 2takts olja har jag (Hört) ska vara bra med. Skulle vara najs om någon kunde bekräfta detta alltid roligt att lära sig lite bra tips smile

Senast redigerat av Pan (12 mars 2009)

Vollez
12 mars 2009 · 274 Inlägg

Har du en riktig laddtrycksmätare som visar korrekt laddtryck och inga toppar på 1 bar? Om en bil spikar så är det allvarligt, motorn tar rejält med stryck man kan se det om man tar isär en motor som har spikat. De blir små svetshål i kolvar och märken i ramlagrena så se till och få det fixat snarast eller sänk laddtrycket.  Tror det är svårt att få ett stabilt laddtryck om man pyser det...bättre att skaffa annan wastegate eller laddtrycksstyrning.

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!
Toyota Yaris "Stanced" (1999)
Mazda RX7 (1997)
volvo_1987
12 mars 2009 · 1 675 Inlägg

Pan skrev:

volvo_1987 skrev:
du kör på 98 oktan hoppas jag, annars har du svaret wink

Är det så jävla känsligt vid så pass liten effekt ökning/trimning? I och för sig kanske chippet är mappat för 98då?

Va min i alla fall. Men när jag köpte min så höjde jag laddet lite bara och började hacka direkt. Fyllde i 98 och sen gick den bra. Men tröttnade snabbt nu är den steg 3 chip i tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
volvo_1987
12 mars 2009 · 1 675 Inlägg

pysventil är bajs. satsa på en riktig tryck klocka wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Pan
12 mars 2009 ·

volvo_1987 skrev:
pysventil är bajs. satsa på en riktig tryck klocka wink

Jo det är väl inte särskilt stabilt köpte en från bsr 1.2 bars+fäste för 1500kr känns värt. Man vill ju komma billigt undan tongue Men trim och billigt går inte riktigt hand i hand tyvärr.

volvo_1987
12 mars 2009 · 1 675 Inlägg

Pan skrev:

volvo_1987 skrev:
pysventil är bajs. satsa på en riktig tryck klocka wink

Jo det är väl inte särskilt stabilt köpte en från bsr 1.2 bars+fäste för 1500kr känns värt. Man vill ju komma billigt undan tongue Men trim och billigt går inte riktigt hand i hand tyvärr.

Kör själv på grejer från BSR är värt varenda krona. Går inte att snåla när man trimmar. Kan sluta med pannkaka lol

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
12 mars 2009 · 547 Inlägg

de dummaste du kan göra e att köra på 95! spikar sönder motorn.. 98/99oktan ska de va spec när du höjt laddet.. sen så kan de va din soppapump som inte orkar, där av hacken när du gasar.. prova byta filter också wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Dagge88
12 mars 2009 · 629 Inlägg

Nepp spikar ej, och jag kör på 98 oktan, men en sak är väll att man kanske ligger efter lite med servicen så blir nog dags att ta tag i det och serva den för att se om det är där felet ligger i.
Annars om det inte hjälper lutar det mot soppa pumpen kanske?

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
ozzy ★★★★★
12 mars 2009 · 455 Inlägg

vad är det för chip då? inga jäkla tradera chip hoppas jag ?!?

Dagge88
12 mars 2009 · 629 Inlägg

Nä köpte båda chipen utav Hi-tuning.com och det är många här på garaget som har deras chip så ska väll inte vara det, snarare tvärt om.
Bilen startar mycket lättare och går bättre allmänt på tomgång osv efter chippning.
Så ligger nog efter lite med servicen får jag hoppas annars blir det som sagt att börja kolla upp bränsle pumpen smile

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang