Vinterpulkan krånglad - Audi 100 -89

Decibel
13 mars 2009 · 2 911 Inlägg

Vintersläden jävlas för mig, nu har jag fasiken provat allt och den fortsätter krångla.

Rätt vad det är så börjar den rycka och tappa orken, vill riktigt inte svara på gasen utan man får växla ner o dra på uppåt 3500+ varv för att den ska vakna till igen.
Känns precis som att den tappar en burk.
Är 2.3E motorn det handlar om.

Vad jag gjort
- Bränslefilter
- Bränslepump
- Tändstift
- Tändkablar
- Rotor + lock
- Kollat slangar och soppatryck
- Kollat komp

Lambda är högt, 1.3 vilket man kan ana är att den får för lite soppa förvisso, men den borde inte "sura" ner sig av fel blandning tycker jag.

När jag bytte stift och rotor gick den bra i cirka 200 mil, nu börjar de igen varpå jag anar felet sitter nånannanstans.
Köpa stift för 5-600kr var 200;e mil är inte så intressant på en vinterpulka direkt.

Några ideér på ytterligare kontroller?
Kör iofs bara aset till och från jobbet, så det är inga världsliga problem men jäkla irriterande att behöva ligga i 50 blås på 70 väg för att den vägrar svara på gasen...

jocke_gronberg
13 mars 2009 · 4 586 Inlägg

vid läckage vid grenrör samt innan lamdan då kan motor gå väldigt illa. Annars så ser det ut som du får byta ut lamdan då den ger fel värde. Vid för mager blandning så tar du död på stiften på en gång pga av värmen så du får nog byta dom en gång till

niclas_swe bitter besserwisser
13 mars 2009 · 644 Inlägg

En vän till mig hade exakt samma problem på en gammal Colt-89, där visade det sig att det var rosthål i tanken så vatten och skit stänkte in.. ja du kan ju tänka dig hur det bränslesystemet såg ut.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Decibel
13 mars 2009 · 2 911 Inlägg

jorre83 skrev:
vid läckage vid grenrör samt innan lamdan då kan motor gå väldigt illa. Annars så ser det ut som du får byta ut lamdan då den ger fel värde. Vid för mager blandning så tar du död på stiften på en gång pga av värmen så du får nog byta dom en gång till

ah, där sa du nåt. Har faktiskt hört att det läker nånstans men inte tänkt så mycket på vart.

Får ta o stoppa en femhundring mellan skinkorna på en svetsare så får dom fixa.

Nya stift och lambda fixad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang