Volvo 740 -90 startar inte.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
2 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Har ingen aning om vad som var fel men nu startade bilen big_smile.

Kollade kamremmen och komptestade motorn ikväll, hade rätt okej komp förövrigt (10.5 på varje, kall) smile.
Rengjorde stiften, å den startade ändå inte. Lånade en kompis tändspole och rengjorde stiften igen, å den startade ändå inte. Försökte med startgas. Ingenting. Sen så kopplade ja lös samtliga spridare, även kallstarten och då började den tända på startgas. Kopplade på spridare efter spridare och då började burkarna gå igång en efter en, fjärde var lite vrång men tillslut hoppade den igång med, (nu var också tickandet borta). Sen så körde jag bilen på en provtur, gick riktigt skapligt.

Har ju inte kunnat testa den fullt ut, men motorn verkar gå rätt hyfsat nu. Lite orolig på tomgång, men inte alls som förr då den ville dö och tomgången pendlade som fan.

Kan tänka mej att spridarna hade hängt sej, frågan är ju då varför? hmm Och är det de här som har varit fel tidigare också? Kan tänka mej att felet kommer att återkomma så alla tänkbara idéer är välkomna smile.

Har inte bytt tändlägesgivare, men som ja förstått så kan den i princip bara ge signal eller inte ge signal.
Tändmodulen är hel, givarna i topplocket är också hela. Kan knacksensorn påverka motorn så här? Spjällägesgivaren? Ska kolla upp jordpunkterna på motorn.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (2 mars 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Sharky
2 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Startar den inte med startgas så är det tändningsproblem du har haft. Det kan vara /ha varit glapp någonstans. Men just nu är det inte mycket du kan göra mer än att möjligtvis vicka på alla kontakter och kablar med motorn igång för att se om det glappar nånstans.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BMW-4-Ever
2 mars 2009 · 5 Inlägg

Hej patrik,det sitter ett Relä bredvid Kylarburken å Stötdämpar tornet på höger sida testa å byt det styrenhet mellan en 16Valve å en vanlig går inte,MVH Perra

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 mars 2009 · 1 899 Inlägg

BMW-4-Ever skrev:
Hej patrik,det sitter ett Relä bredvid Kylarburken å Stötdämpar tornet på höger sida testa å byt det styrenhet mellan en 16Valve å en vanlig går inte,MVH Perra

Har bytt det och det var inte problemet. Kikar vidare för fullt tills ja kommit på vad felet beror på.
Motorn går som sagt som den ska, men tomgången är skum som fan. Besiktigade igår, bilen gick inte igenom men de var en styrled som var glapp. Avgasvärdena var dock kanon så man får ju inga ledtrådar där heller.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
persson-89 allätare
13 mars 2009 · 193 Inlägg

den brukar vara extra känslig att ge felkoder runt tändningen.. så är du säker på att den verkligen får fint med soppa? testat bryggkoppla relät till huvudpumpen och hört att den låter som den ska?


när du säger att den får stå någon dag och sedan snurrar igång som den ska låter ju dom den tänder igång på ångan som bildas i bensinslangen till spridarbryggan?..  Det här är det problemet jag har med min just nu iaf.. den är snustorr i returen och huvud bensinslangen... jag vet att det är bensinpumpen men ger din bensinpump rätt tryck i systemet osv?

hoppas jag hjälp nått iaf LYCKA TILL

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
13 mars 2009 · 1 899 Inlägg

persson-89 skrev:
den brukar vara extra känslig att ge felkoder runt tändningen.. så är du säker på att den verkligen får fint med soppa? testat bryggkoppla relät till huvudpumpen och hört att den låter som den ska?


när du säger att den får stå någon dag och sedan snurrar igång som den ska låter ju dom den tänder igång på ångan som bildas i bensinslangen till spridarbryggan?..  Det här är det problemet jag har med min just nu iaf.. den är snustorr i returen och huvud bensinslangen... jag vet att det är bensinpumpen men ger din bensinpump rätt tryck i systemet osv?

hoppas jag hjälp nått iaf LYCKA TILL

Ja, alltså. Ja har bytt btr utifall den skulle vara väck så rätt tryck bör ja nog ha. Inga läckor samt ny pump. Relät har ja bytt nu också. Bilen går iaf nu som en klocka, förutom låg tomgång.

Rengjorde en hel del jordpunkter. Då jag kollade på stiften så var de genom blöta så bensin får den, men väl mkt kanske.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
persson-89 allätare
13 mars 2009 · 193 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

persson-89 skrev:
den brukar vara extra känslig att ge felkoder runt tändningen.. så är du säker på att den verkligen får fint med soppa? testat bryggkoppla relät till huvudpumpen och hört att den låter som den ska?


när du säger att den får stå någon dag och sedan snurrar igång som den ska låter ju dom den tänder igång på ångan som bildas i bensinslangen till spridarbryggan?..  Det här är det problemet jag har med min just nu iaf.. den är snustorr i returen och huvud bensinslangen... jag vet att det är bensinpumpen men ger din bensinpump rätt tryck i systemet osv?

hoppas jag hjälp nått iaf LYCKA TILL

Ja, alltså. Ja har bytt btr utifall den skulle vara väck så rätt tryck bör ja nog ha. Inga läckor samt ny pump. Relät har ja bytt nu också. Bilen går iaf nu som en klocka, förutom låg tomgång.

Rengjorde en hel del jordpunkter. Då jag kollade på stiften så var de genom blöta så bensin får den, men väl mkt kanske.

haha sorry men såg inte att det var 2 sidor av din trådtongue haha läste aldrig att du fått igång spisen igen.

De lättaste du kan göra är att göra rent tomgångsmotorn som sitter under insuget. sitter två slangar in i den och en kontakt. ta bort och rengör med vanlig sopa och tryckluft för att få ut sot smile kan var så enkelt:P 

annars har du ingen felkod som leder till tändningen? tänder den fel i burkarna brukar den som sagt ge utslag direkt via felkod.

lycka till kul att den går nu iaf=)

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
13 mars 2009 · 1 899 Inlägg

De är just det, får ingen felkod på tändsidan. Men på bränslesidan däremot får ja felkod om att den endera går för fett eller snålt på tomgång. hmm

Tomgångsmotorn har jag rengjort en gång. Men spjället och spjällägesgivaren kan behöva justeras.

I övrigt går bilen bra just nu. Inga problem alls.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang