4283
Sök

ERL Aquamist / Vatteninsprutning, Någon som kör det ?

Byggare Behm
562 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjena, som Topic lyder , är det någon här på Gorg som HAR Aquamist eller liknande ?
Har sökt igenom diverse trådar men inte fått fram någon relevant info om grejerna, bara en massa skitsnack.

För att undvika en massa skitsnack och förståsigpåare ska jag skriva VARFÖR jag vill ha / anser mig behöva vatteninsprutning.
Motorn är 3S-GTE, 2 liters 4cyl 16 v turboblock med GTi-kammar, stakar och kolvar.
Kompet ligger på 10.5 att jämföra 8.5.. Risken för spikningar är därför stor.
Motorn ska köras in på V-power och 0.5 i ladd, målet är 0,8 -0.9.. och 400 nm i vrid.

Ett vatteninsprut sänker förbränningstempen och minskar risken för spikningar.
Alternativet är E85 men det kräver att soppapumpen byts ut, större spridare, större LMM eller nytt sprut
för att kompensera..
Dessutom gillar jag inte idén med att frakta "miljöbränsle" runt halva världen.

Kom inte med några dumma kommentarer som att stoppa vattenslangen i insuget eller liknande, detta är
riktiga proffsgrejer, det blir bara en tunn dimma av Aquamist.. men fullt tillräckligt enligt diagrammen.
Alltså ingen risk för "vattenlås" i motorn, såkallat Hydrolock.

Ni som inte kan, skriv inget  .   MVH Jon

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Byggare Behm
562 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#2
För er som är lite nyfikna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/75670/603602_bsseag.jpg
Vatteninsprutning, diagram

Installation, modell Hardcore
http://www.aquamist.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=504
Senast redigerat av _Jonex_ (25 mars 2009)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 mars 2009
#3
Jag vågar knappt skriva något med tanke på att du redan verkar ha bestämt dig och inte vill ha input...

men...  jag gick vägen att välja E85 och ett snäpp större spridare. Fördelen är att det kostar mindre och man slipper glömma fylla vattentanken.  nackdelen är att man får tanka oftare (pris per mil fortfarande samma som bensin)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
25 mars 2009
#4
10.5:1 i komp är inga problem speciellt inte med så lite som 400nm om du nu inte har en väldigt dålig turbo med högt mottruyck
Själv har jag aldrig förstått mig på vatteninsprutning , tycker själv det är en fusklösning på ett problem som sitter någon annan stans, i en motor ska man elda... inte kyla
tycker du går över ån efter vatten wink


tuningservice.se
91 Inlägg
26 mars 2009
#5
Big Al skrev:
10.5:1 i komp är inga problem speciellt inte med så lite som 400nm om du nu inte har en väldigt dålig turbo med högt mottruyck
Själv har jag aldrig förstått mig på vatteninsprutning , tycker själv det är en fusklösning på ett problem som sitter någon annan stans, i en motor ska man elda... inte kyla
tycker du går över ån efter vatten wink

Undrar lite hur du resonerar nu?
Jag körde en bil på bänken som vart aldeles för varm, Drog sedan ner motståndet på rullarna och resultatet blev +30hk när värmen försvan. Så visst är kylning en viktig grej


Byggare Behm
562 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#6
torpis skrev:
Jag vågar knappt skriva något med tanke på att du redan verkar ha bestämt dig och inte vill ha input...

men...  jag gick vägen att välja E85 och ett snäpp större spridare. Fördelen är att det kostar mindre och man slipper glömma fylla vattentanken.  nackdelen är att man får tanka oftare (pris per mil fortfarande samma som bensin)

Haha, väntade på dig torpis.. sett dina andra inlägg om vatteninsprutning i forumet.
Kostar mindre ? Nya spridare ( OK då beg duger ) , ny pump i mitt fall, troligen också bra med nya bränsleledningar så man slipper problem med avlagringar, annat filter.
Det jag är mest fundersam över är att E85 är så starkt att det sköljer bort oljehinnan i motorn och det är
ju inge bra.


Big Al skrev:
10.5:1 i komp är inga problem speciellt inte med så lite som 400nm om du nu inte har en väldigt dålig turbo med högt mottruyck
Själv har jag aldrig förstått mig på vatteninsprutning , tycker själv det är en fusklösning på ett problem som sitter någon annan stans, i en motor ska man elda... inte kyla

Det du bortser ifrån då är att bränsleinsprutningen brukar dumpa mer bränsle i cylindrarna för att kyla om knackningar uppstår och dutyn på spridarna lär då bli 100% vilket inte är bra.
Om jag laddar 0.5 bar på 10.5 komp så blir alltså cylinderkompet 15 och det kan ställa till problem på
höga varv och resultera i spikningar.


Är det ingen på garaget som kör med Aquamist ??!
För övrigt blir jag lite irriterad på att det inte går att söka igenom flera kategorier samtidigt.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 mars 2009
#7
Hej igen,

Ja, sitter man på nyköpta spridare dimensionerade för bensin så åker man ju på att köpa nya. likaså soppapump.  Sen kan det kanske vara värt att testa utan vattensprut, 400Nm är inte hiskerligt mycket (en chippad S40 2liters turbo med komp 9.0:1 hamnar i den regionen. Då är det främst turbon som sätter stopp. Byter man den till snäppet större (19T) så hoppar det upp till 450Nm.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Byggare Behm
562 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#8
Mmm, jag har en Supra Ct26a.. kanske blir mer vrid än vad jag räknat med.. får väl se då.
Bilen ska som sagt köras in i sommar, sen blir det Aquamist eller E85..
Hittat massvis med info från folk som kör med Aquamist i England och USA men inte en enda i Sverige..
Borde finnas tycker jag.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 mars 2009
#9
_Jonex_ skrev:
Mmm, jag har en Supra Ct26a.. kanske blir mer vrid än vad jag räknat med.. får väl se då.
Bilen ska som sagt köras in i sommar, sen blir det Aquamist eller E85..
Hittat massvis med info från folk som kör med Aquamist i England och USA men inte en enda i Sverige..
Borde finnas tycker jag.

Det är helt klart olika filosofier i olika länder.  I Sverige har det blivit en E85 boom bland prestandabilarna. Jag kan tänka mig att E85 inte är lika vanligt överallt och då är vattensprut enklare att montera än att kapa fronten för att få dit en IC eller kompsänka motorn(exempelvis BMW's V8:or)

Vill man ha en motor med högt komp för en kraftigare botten och köra på bensin för att slippa tanka hela tiden så kan vattensprut mycket väl vara lösningen.  Alla har olika filosofier, Syclonrobban väljer som jag fårstår en slags insprutning för att kyla. Medans jag tänker plocka ungefär 25% mer litereffekt utan någon extra kylande insprutning.

Men för din del så är det väl bara att börja mappa och se när det tar stopp och sedan installera vattensprut eller byta till E85.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Byggare Behm
562 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#10
Bra svar där torpis.
Vill bara poängtera en sak , jag har inte för avsikt att ersätta IC´n med vatten.. även om jag läst om folk som gått den vägen.
Stor FMIC är självklart för mig, vattnet ska jag ha för att få ned förbränningstempen och undvika spikningar.
Hängslen och livrem...

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Byggare Behm
562 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#11
Mähepp... får väl köpa ett Aquamist och utforska området själv då.
Helt otroligt att man skulle bli först med något sådant på garaget..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.


Sök