Andreas79 skrev:
xlm skrev:
Snygga bilder som vanligt, men hur fan får du till en sån bild som på MCn ?
Bild nr. 69
Tackar så mycket
Manuella inställningar, använt mig av en digital systemkamera, övat o övat helt enkelt,
tog lite tid för mig att lära mig det dock innan jag blev nöjd.. fotat en del år nu, men
alltid kul när man lär sig nya saker efter hand
Lägger till lite mer "hur" till din förklaring
Jo,
xlm, det går ut på att följa med motivet i så nära som möjligt samma hastighet och ha en så lång slutartid så att bakgrunden blir suddig.
Tänk dig att du kör på en motorväg och någon kör bredvid dig i samma hastighet och du tar en bild, då är bilen du fotat på ungefär samma ställe på sensorn, medans allting annat flyger förbi. Alltså kommer bilen bli skarp (om du har tur) och allt som flygit förbi kommer inte hinna med att bli skarpt på sensorn.
Om du läst om relativitesteorin kan man säga, att bilen står still relativt till dig, och som du kanske märkt blir saker som står stilla skarpare än saker som rör sig i förhållande till kameran.
Hur stor effekten blir beror på, hastighet på objektet du ska fota, var du befinner dig när du fotar, brännvidd, och slutartid.
Men för att göra det hela mycket enklare, slutartiden ungefär 1/ ( bilens hastighet i km/h ), så om ditt motiv rör sig i 70km/h, så kan en slutartid på 1/70s vara lagom, under det blir det mycket svårare, och då behöver man tur och övning.
Fotar du inte med systemkamera eller inte har tillgång till manuella inställningar så är det bara till att chansa och följa motivet så gott det går
Hur pass pedagogiskt eller lättläst denna texten blev tar jag inget ansvar med tanke på vad klockan är, är det nån bit du undrar över är det bara att fråga så ska jag försöka förklara bättre
Lycka till
/Henke
EDIT: Glömde tillägga att man kan även fixa till det i photoshop, lite utan så kallat "easy mode". Jag hade tänkt skriva en guide på hur man gör det i photoshop när jag är klar med lite uppdrag och har tid över
I princip går det ut på att använda motion blur, och maska bort det man vill få skarpt