Nja, öhh, huum. I princip rätt.
Skall vi ta det från grunden.
En spridares flöde beror på skillanden mellan inkommande och utgående tryck. Högre tryck = mera sopp, lägre tryck =mindre soppa. Dvs skillnaden mellan bränsletrycket (Pb) och trycket i insuget (Pi). För att hålla spridarnas flöde konstant när trycket i insuget går upp och ner, så måste man reglera bränsletrycket ( hålla skillnaden P = Pb - Pi = konstant). Detta gör man genom att sätta en regulator på retursidan av fuelrailen och styra denna regulator via en vakuumslang kopplad till insuget så att den reglerar efter insuget tryck (undertryck).
En sådan regulator kallas för en linjär bränsletrycksregulator.
Sedan finns det vissa regulatorer som har en "utväxling" som multiplicerar skillnaden mellan atmosfärstryck och insugets tryck(undertryck) med en faktor som är större än 1.
Praktiskt:
En linjär regulator som är stämplad 3 bar håller alltid 3 bars soppatrycksskillnad mellan soppatrycket och trycket i insuget.
En progressiv regulator stämplad 3 bar håller 3 bar när insuget har samma tryck som omgivande atmosfär. Men när trycket i insuget ökar - så ökar en sådan regulator trycket mera än vad trycket i insuget ökar. Det är detta som kallas progressivt. Denna progressivitetsfaktor kan vara vad som helst från måhända 1.2 till 1.5.
Om den är 1.5 , så kommer man att vid 1 bars laddtryck skapa 3 x 1.5 = 4.5 bars tryck över spridarna.
Denna progressivitet brukar gälla även för undertryck, dvs att när man har vakuum i insuget när man ligger på låga gaspådrag så får man mindre sopptryck (=snålare blandning) än med en linjär regulator.
Överkurs:
Progressivitetsfaktorn är helt enkelt lutningen, derivatan, K = dY/dX , på bränsletryckskurvan hos en bränsletrycksregulator som funktion av atmosfäriskt (över)tryck.
/Göran
Lada Tuning skrev:
En progressiv btr e så att den e justerbar för önskat grundtryck... å sen finns en anslutning för laddtrycket till den... att den e progressiv betyder att den höjer bränsletrycket dubbelt i jämförelse med laddtrycket... alltså om laddtrycket e 0,5 bar så höjs bränsletrycket med 1 bar...
Rätta om ja har fel!!