4665
Sök

Svårt att få i 1:an och 2:an (Volvo 740 GL)

557 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har ett litet problem med min bil. Det är väldigt segt att få 1:an och 2:ans växel.
För att få i växlarna måste man dra växelspaken åt sig väldigt hårt för att de skall gå i.

Vad kan det vara för fel?

Bil: Volvo 740 GL
Årsmodell: 90
Miltal: ca 29 000mil
Inget trimmat eller moddat på något sett.


Måste måste alltså vara exakt i rätt läge för att växlarna skall gå i. Dock bara på 1:an och 2:an.

Tack på förhand.

//Sebastian


Forummoderator
26 397 Inlägg
28 januari 2009
#2
Har du kollat under hur växellådskudden ser ut? Samma med motorkuddarna, är dom fräscha?
Ser motorn ut att hoppa omkring mycket på tomgången. Är kuddarna dåliga så kan det bli trögt
att få i växlarna..har för mig det i alla fall.
Någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

215 Inlägg
28 januari 2009
#3
Du har 2 st plastbussningar under bilen vid växelspaken som börjar bli slitna. ett fusk knep är otrycka upp backväxelspärren sen föra spaken lite extra till vänster.

557 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#4
NoCooL skrev:
Du har 2 st plastbussningar under bilen vid växelspaken som börjar bli slitna. ett fusk knep är otrycka upp backväxelspärren sen föra spaken lite extra till vänster.

Förstod inte helt men går det att byta dessa på något enkelt sätt?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 januari 2009
#5
om du får i växlarna lättare om du lyfter upp backspärren så räcker det med att justera stoppet för den lite i sidled, ta bort växelspaksdamasken så förstår du hur du ska göra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

71 Inlägg
28 januari 2009
#6
har samma problem med min:( 1:an iaf när den e varm då måste ja lägga i backen först sen går de få i 1:an igen:S

ta dagen som den kommer:)

398 Inlägg
28 januari 2009
#7
volvo_brud85 skrev:
har samma problem med min:( 1:an iaf när den e varm då måste ja lägga i backen först sen går de få i 1:an igen:S

Har samma problem men dubbeltrampa eller använda musklerna funkar ju fint också tongue

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

557 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
om du får i växlarna lättare om du lyfter upp backspärren så räcker det med att justera stoppet för den lite i sidled, ta bort växelspaksdamasken så förstår du hur du ska göra.

Detta måste jag prova...


71 Inlägg
28 januari 2009
#9
Pierre-na skrev:
volvo_brud85 skrev:
har samma problem med min:( 1:an iaf när den e varm då måste ja lägga i backen först sen går de få i 1:an igen:S

Har samma problem men dubbeltrampa eller använda musklerna funkar ju fint också tongue

nej men de ska man inte behöva så nåt är de som är fel:P

ta dagen som den kommer:)

V-Power
1 186 Inlägg
31 oktober 2009
#10
Är det ingen som vet exakt vad felet är då?

Jag var och tittade på en 740 igår som jag skulle köpa men avstod eftersom den hade samma problem och jag hade ingen aning om hur allvarligt det var.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 339 Inlägg
31 oktober 2009
#11
Att byta oljan i lådan kan göra susen


V-Power
1 186 Inlägg
31 oktober 2009
#12
Volvo740an skrev:
Att byta oljan i lådan kan göra susen

Ok, har du själv gjort det kanske?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

16 Inlägg
31 oktober 2009
#13
jag hade samma problem med min, jag bytte de två vita plastbussningarna o de vart som en ny bil,  när bussningarna blir slitna så stämmer inte läget på spaken överens med läget i lådan, därav måste spaken föras längre till vänster för att få i ettan o tvåan, o då kommer backspärren ivägen.


1 339 Inlägg
31 oktober 2009
#14
R1kard skrev:
Volvo740an skrev:
Att byta oljan i lådan kan göra susen

Ok, har du själv gjort det kanske?

Jepp, fast det va mest för att jag har en overdrive också men jag tyckte den kändes bättre efter det för övrigt också

Det är ju lite allmänt känt att det är bra att byta olja om man tycker växlarna börjar bli lite tröga wink
Senast redigerat av Volvo740an (31 oktober 2009)


V-Power
1 186 Inlägg
31 oktober 2009
#15
simpen_ skrev:
jag hade samma problem med min, jag bytte de två vita plastbussningarna o de vart som en ny bil,  när bussningarna blir slitna så stämmer inte läget på spaken överens med läget i lådan, därav måste spaken föras längre till vänster för att få i ettan o tvåan, o då kommer backspärren ivägen.

Ok tack för bra svar! smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
31 oktober 2009
#16
Kan ju bara fylla i lite om nån ä intresserad:

Somsagt, växelspaken sitter ju i kulan, och så är den ledad under kulan där den ä sammanlänkad till växellådan. Där sitter spaken och staget ihop med en bult och så sitter de en plastbussning på varsin sida. Blir dom dåliga så måste spaken föras längre åt sidan för att nå önskad växel som tidigare nämnt. Skitenkelt att byta dessa plastbussningar för den som kan, man får väl plocka ner kardan för å komma åt ordentligt, sen sitter de en insexskruv i växelskapen som håller fast bulten. Denna insexskruv har en tendens att bli runddragen, blir den de: ge upp. Då måste man ha loss hela spaken o borra ur skruven o ha sig, inte så kul.

Lyft då av damasken, så ser ni en klack som agerar backspärr. Denna sitter fast med två stycken skruvar med 8mm skalle, bara lossa dessa och flytta en aning åt vänster så är problemet borta wink Se bara till så inte backen kan gå i istället men de ska till en del.


53 Inlägg
6 september 2010
#17
Har ungefär samma fel på min men ska kolla om det kan åtgärdas med sakerna jag läste i denna tråd.. har dock ett problem som jag inte vet är vanligt på 740.. När man ska trycka i backen så låter de som satan från lådan.. är detta vanligt?



Sök