3784
Sök

Volvo 740 -88 relän

22 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#1
tjenare!

här om dagen när jag var ute och körde så dog bilen bara (inte soppatorsk).
har soppa i bilen men den vill inte starta, lossade på slangen till insprutningen och den pumpar inte fram någe soppa. vet att de kan vara soppa pumpen men de ska ju sitta några relän vid expansionkärlet som brukar glappa åxå så tankte kolla dom först så min fråga är hur kommer man åt dom? snackade med en mer erfaren bilmekare som sa att dom satt i högerhjulhus fram...

bakhjulsdrivet ska de va, annars få det va!

21 Inlägg
20 juli 2009
#2
bakom askkoppen sitter relät till pumpen under bilen även en säkring nr1 är till pumpen
relät som sitter vid expansionkärlet går till spridarna så har du inte soppa till spridarna så e ditt problem innan spridarna

664 Inlägg
20 juli 2009
#3
Den sitter bakom ask koppen. Näst längst ner på vänster sida. Du kan ta en multimeter, mäta strömmen och sedan ta den kabeln det är ström i, och koppla ihop den med någon av dom andra kablarna, ta en efter en.

När du kommer till rätt kabel så skall bränslepumpen gå hur som helst smile... Om det inte går igång så är det fel på den skulle jag tro smile.

Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
21 juli 2009
#4
Det sitter ett relä på vänster innerskärm, ser ut som en keramik-klump av märket Bosch. Har hört av en arbetskamrat att om bilen stoppar för dig, så är det den som är problemet. Byt ut relät och problemet ska vara löst! Kan inte svära på att det är så i ditt fall, men symtomen stämmer väl. Så prova med de du! smile

Volvoentusiast

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 juli 2009
#5
Som nämnt tidigare så kan bränslepumpsreläet vara problemet, lite av ett standardfel.
Verkar som att det är värmen i elcentralen som knäcker lödningarna i br.pumpsreläet

Här kommer en bild oxå, om jag kan få det o funka

http://www.turboperformanceclub.com/_files/relan.jpg

EDIT: Nr3 är soppapumpsreläet
Senast redigerat av turbotompa (21 juli 2009)


Gasglad
3 244 Inlägg
21 juli 2009
#6
Fyller i lite.. vad är de andra reläna till?!?

//Carfreak

Karlstad
26 Inlägg
31 augusti 2009
#7
hur får jag ut hela "relädosan" ? måste nämligen kolla datumet på bränslepumpsreläet.  min volvo verkar ha samma problem serru..


2 914 Inlägg
31 augusti 2009
#8
Larsson95 skrev:
hur får jag ut hela "relädosan" ? måste nämligen kolla datumet på bränslepumpsreläet.  min volvo verkar ha samma problem serru..
jag tog och slet ut stereon, där baki slet jag (alltså sticker in handen där stereon normalt sitter, och sliter i bakkant) finns det andra sätt accepterar jag gärna dom (det håller ju inte hur många gånger som helst)

21 Inlägg
31 augusti 2009
#9
bränslepumps reläet får man väl ut endå utan att ta bort nåt annat än askkoppen..?!


2 914 Inlägg
31 augusti 2009
#10
Smedhult skrev:
"hyllan" emellan stereon o askfatet sitter skruvad me 2 skruv innanför plastbrickan vid ciggtändaren
allt följde med ut, kanske ska kolla upp det innan nåt går sönder :]
tackar smile


Sök