Turbo och kompressor på samma motor?? frågor

Micke_B
23 november 2009 · 22 Inlägg

Har lite funderingar på ett montera skruvkompressor på min subaru Impreza WRX -95 så jag får mera bottenvrid...

Ska man ha kompresson före turbon eller efter eller pararellt me turbon?

Posta gärna bilder på såna projekt=)

MVH Micke

MeloveGolf Vw trimmare
25 november 2009 · 2 995 Inlägg

Micke_B skrev:
Ska man ha kompresson före turbon eller efter eller pararellt me turbon?

Read a book (och ja jag är seriös) du undrar om kompressorn ska sitta efter turbon? har du sett hur en kompressor ser ut?, nej ge dig inte in på detta...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
jonTe
25 november 2009 · 5 710 Inlägg

Kan bara dra erfarenheten från Volvos "supercharger" motor som byggdes 98-xx och sittandes i FL-vagn såldes de mycket som "paketbilar".
Dessa hade både turbo och kompressor där kompressorn laddade där turbon inte kunde skapa övertryck.
Kompressorn vara av roots-typ med magnetkoppling så den stängdes av när motorn nått ett vartal där turbon kunde börja arbeta.

Kompressordrift:
Kompressorn suger genom en "fläpp-låda" med klaffar som kan öppna o stänga och som styr luften från luftfiltret till antingen turbons sugsida eller kompressorns.
Kompressorn blåser sin luft till "fläpp-lådan" som styr till turbons kompressordel och igenom denna.
Därifrån den vanliga vägen genom ett laddluftkyl-->insug-->motor


Turbodrift
Motorn har nått ett visst vartal där man vet att det finns tillräckligt med avgaser för att driva turbon.
Kompressorn är avstängd och luften från luftfiltret går genom "fläpp-lådan" och till turbons kompressordel.


Problemen......
Du kan inte sätta kompressor och turbo helt paralellt med varandra utan "fläpp-låda" då du t.e.x kommer blåsa luft från turbon in i kompressorn när turbon är aktiv men inte kompressorn.
-Varför kan man inte köra båda samtidigt då?. Ja....varför skall man då ha turbon överhuvudtaget, då är det bättre att ha en kompressor tillräckligt stor för att kunna hänga med hela registret ut.
Kan man inte låta kompressorn ladda genom turbon alltid?
Ja men då kommer turbon ta kompressorns redan komprimerade luft och komprimera den igen = jääääkligt höga laddtryck. Fixar resten av motorkoponenterna detta?

Annat:
Det blir tungt......
Det blir trångt....

Är subarun så "trög" i botten att du känner behov av kompressor?
Är det trimmat som hejsan med stor turbo kanske det är läga att hänga på en mindre?
Jag har fullt ös från 2000RPM med min myggturbo cool
-Liten o rapp, bättre än stor o slapp wink


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
spetsen
2 december 2009 · 168 Inlägg

Tveka inte att kontakta Ronnie Hilmersson på http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=h angånende Kompressor/turbo bygget! Han har nog svar på det mästa du behöver veta för att få en perfekt lösning mellan kompressor och turbo

BMW E30 (1989)
volvo854t5
5 december 2009 · 59 Inlägg

Men det bästa hade ju varit att koppla bort kompressorn med någon koppling av något slag när turbon nått arbetstryck för då stjäl ju inte kompressorn någon effekt när turbon jobbar som den gör om den bara blåser rakt ut när turbon nått sitt arbetsvarvtal.

plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
5 december 2009 · 70 Inlägg

Enklast är att kolla på en Volvo Penta marindiesel kompressor/turbo och helt enkelt planka av denna konstruktionen med bla backventilen.

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
Mickexpress
16 december 2009 · 4 Inlägg

Varför inte bygga riktig tvåstegs överladdning? Låta turbon trycka in i kompressorn. Då kan man ju få riktigt höga laddtryck.  Är ingen super expert på detta men om turbon laddar in 0,7bar (1,7bar abs.) i kompressorn som är drevad för att ladda 1,5bar (2,5 bar abs.)  borde det väl bli 1,7 x 2,5= 4,25bar abs. =3,25bar laddtryck. Om kompressorn laddar 1,5bar från ca 1000rpm och när turbon börjar ladda vid ca 4000rpm stiger laddtrycket till 3,25bar.. tongue

plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
17 december 2009 · 70 Inlägg

lovertheboy skrev:
Varför inte bygga riktig tvåstegs överladdning? Låta turbon trycka in i kompressorn. Då kan man ju få riktigt höga laddtryck.  Är ingen super expert på detta men om turbon laddar in 0,7bar (1,7bar abs.) i kompressorn som är drevad för att ladda 1,5bar (2,5 bar abs.)  borde det väl bli 1,7 x 2,5= 4,25bar abs. =3,25bar laddtryck. Om kompressorn laddar 1,5bar från ca 1000rpm och när turbon börjar ladda vid ca 4000rpm stiger laddtrycket till 3,25bar.. tongue

Det var lite det jag skrev ovan dig.

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
mats757
17 december 2009 · 915 Inlägg

Vill du verkligen ha dom egenskaperna som en kompressor ger?
Den kommer att bli som en 5 liters V-6:a med hög komp, snälla kammar och lite svängmassa.
Mao. den kommer att bli tvär och ryckig att köra långsamt. Säkert kommer någon att säga att: Öh va då, den ska ju bara gå på fullgas. OK... men då behövs ingen kompressor. En Turbo är så mycket effektivare.

När det väl kommer till kritan så är en Normal fulleffekts Turbo väldigt trevlig att köra.

Mats

JoeyJ
11 januari 2010 · 502 Inlägg

varför inte köra dubbla turbos seriekopplade? tongue

dimensionerar man det bra får man en jäkligt fin effektkurva

http://www.boostlogic.com/pics/supratt/compound/BLcompound8.jpg
http://www.boostlogic.com/pics/supratt/compound/blcompoundstand1.jpg

annars är supran som claw länkade till riktigt intressant, dock snor ju kompressorn sjukt mycket effekt, men det kan man ju kompensera med högre laddtryck och bara hoppas att motorn håller wink

Senast redigerat av JoeyJ (11 januari 2010)

Henka_ Slav
11 januari 2010 · 1 454 Inlägg

lovertheboy skrev:
Varför inte bygga riktig tvåstegs överladdning? Låta turbon trycka in i kompressorn. Då kan man ju få riktigt höga laddtryck.  Är ingen super expert på detta men om turbon laddar in 0,7bar (1,7bar abs.) i kompressorn som är drevad för att ladda 1,5bar (2,5 bar abs.)  borde det väl bli 1,7 x 2,5= 4,25bar abs. =3,25bar laddtryck. Om kompressorn laddar 1,5bar från ca 1000rpm och när turbon börjar ladda vid ca 4000rpm stiger laddtrycket till 3,25bar.. tongue

Problemet med detta kan väl bli att man måste dimensionera turbon och kompressorn mot varandra? annars känns det som att turbon kommer bygga oerhört mkt mottryck i kompressorn iom att den inte kommer släppa igenom allt tryck från turbon. Jag kanske är lite för trött för dessa funderingar nu men ni får väl rätta mig då? annars är det ju en helt klart rolig idé.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Mickexpress
15 januari 2010 · 4 Inlägg

Henka_ skrev:

lovertheboy skrev:
Varför inte bygga riktig tvåstegs överladdning? Låta turbon trycka in i kompressorn. Då kan man ju få riktigt höga laddtryck.  Är ingen super expert på detta men om turbon laddar in 0,7bar (1,7bar abs.) i kompressorn som är drevad för att ladda 1,5bar (2,5 bar abs.)  borde det väl bli 1,7 x 2,5= 4,25bar abs. =3,25bar laddtryck. Om kompressorn laddar 1,5bar från ca 1000rpm och när turbon börjar ladda vid ca 4000rpm stiger laddtrycket till 3,25bar.. tongue

Problemet med detta kan väl bli att man måste dimensionera turbon och kompressorn mot varandra? annars känns det som att turbon kommer bygga oerhört mkt mottryck i kompressorn iom att den inte kommer släppa igenom allt tryck från turbon. Jag kanske är lite för trött för dessa funderingar nu men ni får väl rätta mig då? annars är det ju en helt klart rolig idé.

Turbons laddtryck regleras väl som vanligt med Wg och dump?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang