Konsekvenser av att köra in & ut i varmgaraget?!

Moser .-ϻΘϨƎЯ
17 december 2009 · 1 313 Inlägg

engolf skrev:
Kondens är nog inte så farligt, för det finns alltid fuktighet i luften, mest dock om sommaren.
Ingen har påpekat att en bil slits mest vid start i minusgrader, det vill säga alla rörliga delar som motor, växellåda, hjullager, hydrauliska system med mera. Sen blir ju det i stort det samma: köra en varm bil ut i kylan-leder till kondens, och att köra bilen kall till den faktiskt blir varm-kondens. Moderna bilar har ganska bra rostskydd, och oftast är det små lackskador (stenskott t ex) som leder till rostangrepp, men då tror jag inte det spelar någon större roll om bilen står inne eller ute, vatten och stål=oxidering...

det är det man har motorvärmare till, och motorvärmar stolpar brukar ju stå utomhus,,

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
balder-kittis rangerare
17 december 2009 · 115 Inlägg

ingen som tagit upp kondensen som bli i motorn? har sett skräckexempel på just de

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
jAndersson
19 december 2009 · 11 Inlägg

balder-kittis skrev:
ingen som tagit upp kondensen som bli i motorn? har sett skräckexempel på just de

Låt höra ?!

Aero T16
19 december 2009 · 1 327 Inlägg

balder-kittis skrev:
ingen som tagit upp kondensen som bli i motorn? har sett skräckexempel på just de

Tror att den kondensen beror mest på korta körningar vintertid eller ingensatt vevhusventilation.

Att den ska bildas av att bilen står i varmgarage låter inte sannolikt.

FL3JM Inga konstigheter
19 december 2009 · 2 064 Inlägg

hotrodder skrev:
OJ! som vanligt många spekulationer här men inget riktigt svar...
Trist att säga det men din gubbe har helt rätt och problemet med varmgarage heter inte smältvatten i balkar och plåtveck utan kondens som alltid bildas vid värmeväxlingar kallt-varmt. Titta bara hur ett par brillor blir på en person som kommer in från kylan. Denna fukt bildas precis överallt i en bil, ev. smältvatten i hjulhus, underede, plåtveck/skarvar är av mindre betydelse. Fukten bildas inne i balkar, under huven/i skuff, inne i bilen tom. mätartavlorna kan bli dimmiga och få fukt på insidan glaset med ihärdigt användande av varmgarage. Vad denna fukt gör med dåligt rostskyddbehandlade balkar etc. behövs ingen Einstein att räkna ut. Som om inte problemet med fukt/ kondens i själva bilen vore nog så innebär även smältvattnet som hanmar på golvet från hjulhus, underede etc. att fuktnivån i garaget skenar. Nope... sorry varmgarage är ingen hit om bilen körs ut varje dag ifall du ska ha kvar den ett antal år. Däremot om bilen används sparsamt och står lång tid mellan åkturerna är ett varmgarage toppen. Eftersom du då får en bil som hinner torka och är utan den fukt som alltid skapas i slutna konstruktioner.

Ja, det gäller ju bara ha lite brains egentligen, det enda man behöver i ett garage är en avfuktare. Vill man slösa på energi och ha 22 grader i garaget så kan man väl få ha det, så länge man har en avfuktare så spelar det ingen roll.

En avfuktare ser till att det inte bildas någon kondens på bilen och dessutom torkar den väldigt fort, förutsatt att man har lite cirkulation på luften i garaget.
Dessutom får man bort sån där unken garage-lukt med en avfuktare.

Jag skulle hur som helst rekommendera ha typ 10-15 grader i garaget och sen bara ha en avfuktare som ser till att luften är torr och fin.

Mortalis VW-nörd?
19 december 2009 · 4 332 Inlägg

så era bilar är helt i minusgrader efter att ni varit ute och kört? tongue Man tycker ju att när man varit ute och kört, normalt sett varmkör man väl för fan bilen, och sen får massa snö/salt, whatever, på bilens underrede och övriga kaross, så är det bättre att den står inne än att det fryser på...
Dessutom är det väl bättre för oljor (växellåda t.ex.), elektronik och alla lister att stå inne. Tycker Golfen känns bra mkt fräschare sen ja står i varmgarage än när ja stod ute året om...

Senast redigerat av Mortalis (19 december 2009)

Eisenhut
19 december 2009 · 1 827 Inlägg

jAndersson skrev:

rickylicious skrev:
Det borde ju vara sämre att köra runt i minusgrader och fylla bilen med snö/salt/vatten, sen köra in i plusgrader och låta det smälta och tränga in överallt. Sen åka ut och göra om det, och så vidare. Borde ju vara bättre för bilen att bara stå ute då. Eller?

Det är precis så han menar, men efter som att vi inte har saltade vägar så tycker jag inte att de borde göära nått? Is/snö avger väll ändå fukt som borde göra samma sak som vatten eller? Sen så har vi ganska varmt i garaget 18 - 22 grader fynet runt och bilen står då oftas i garage från kanske 2 på dagen till runt 7 dagen därpå.

Det rostar i länder utan salt också...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
JonR
19 december 2009 · 3 259 Inlägg

Min mormor och morfar har en Volvo 850 -95 som dom haft sedan ny, den har stått i varmgarage(+20 grader) varje natt, dock så har den stått där så länge som 24-48timmar nån gång(tex på helgen), men hur som helst så står den inne VARJE natt oavsett väder med förarsidorutan nervevad 10cm. Den har använts till 99% dagligen i 14år nu och jag kan säga att det enda rosten som finns är efter stenskott längst fram under huven, som jag förövrigt lagade lite tillfälligt med vanligt sandpapper och sprayfärg för ca 5år sedan och det är inte rostigt än!!!(trots att jag inte blästrade rosten eller liknande)annars är den totalt rostfri, precis överallt! Och luktar ny invändigt så det där med att den blir förstörd av varmgarage tror jag inte riktigt att jag håller med om.. iaf inte när jag har tillgång till ett "levande" bevis!smile Plus att den får väldigt mycket beröm vid varje besiktning hos bilprovningen om hur fin den är under(det är jag som besiktar den åt dom)

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (19 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Kia-fia
25 december 2009 · 113 Inlägg

Intresant debatt det här! Tänker just att det finns plus och minus beroende på skick på bilen, rostskydd och ev lackförsegling... Vad är dyrare att leva med i längden? Rostskador (som just minskas om bilen är rostbehandlad, lackskyddad o tvättas o torkas ordentligt e tvätt) eller slitage på mekaniska delar som ska tina upp vid varje kallstart som sas här ovan. Alltså, enligt mig har ingen fel eller rätt.  Vinter ÄR påfrestning på alla bilar oavsett varmgarage/motorvärmare eller ej. Hur den sköts om har nog en viss tyngd i debatten! smile

Senast redigerat av Kia-fia (25 december 2009)

Volkswagen Caddy "Cool-Caddyn" (2014)
Jeep XJ "Gangstern" (1991)
Grosshandlaren
25 december 2009 · 327 Inlägg

Jag har ca 5-10 grader i mitt garage.

groze
25 december 2009 · 564 Inlägg

Med tanke på de pissiga vintrar vi har i södra sverige så föredrar jag verkligen mitt varmgarage före att ha bilen ute i regnet, blötsnön osv. Jag kör min bil dagligen och förvarar den alltid i varmgarage på natten. Den är torr varje morgon istället för dyngblöt som den skulle vara om den stod ute. Den salta snön/isen som skvätter upp på bilen när man kör ligger kvar längre och torkar aldrig när bilen står ute.
Dessutom skonar man alla rörliga delar i motor/växellåda/bakaxel osv när bilen får stå varmt.

//Johan

plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
25 december 2009 · 70 Inlägg

En annan grej som ni har missat är att plattan i garaget fräts sönder om man inte behandlat den!

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
nitrox Defloratör.
25 december 2009 · 641 Inlägg

jAndersson skrev:

rickylicious skrev:
Det borde ju vara sämre att köra runt i minusgrader och fylla bilen med snö/salt/vatten, sen köra in i plusgrader och låta det smälta och tränga in överallt. Sen åka ut och göra om det, och så vidare. Borde ju vara bättre för bilen att bara stå ute då. Eller?

Det är precis så han menar, men efter som att vi inte har saltade vägar så tycker jag inte att de borde göära nått? Is/snö avger väll ändå fukt som borde göra samma sak som vatten eller? Sen så har vi ganska varmt i garaget 18 - 22 grader fynet runt och bilen står då oftas i garage från kanske 2 på dagen till runt 7 dagen därpå.

kan ju meddela att vi visst har saltade vägar. 97an saltas rätt friskt och även vissa mindre vägar.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
jAndersson
29 december 2009 · 11 Inlägg

nitrox skrev:

jAndersson skrev:

rickylicious skrev:
Det borde ju vara sämre att köra runt i minusgrader och fylla bilen med snö/salt/vatten, sen köra in i plusgrader och låta det smälta och tränga in överallt. Sen åka ut och göra om det, och så vidare. Borde ju vara bättre för bilen att bara stå ute då. Eller?

Det är precis så han menar, men efter som att vi inte har saltade vägar så tycker jag inte att de borde göära nått? Is/snö avger väll ändå fukt som borde göra samma sak som vatten eller? Sen så har vi ganska varmt i garaget 18 - 22 grader fynet runt och bilen står då oftas i garage från kanske 2 på dagen till runt 7 dagen därpå.

kan ju meddela att vi visst har saltade vägar. 97an saltas rätt friskt och även vissa mindre vägar.

Viss 97an saltas men nu är jag inte längre bosatt i Luleå utan i fjällvärlden tongue

T16_AeRo
29 december 2009 · 712 Inlägg

Det är det f*n värt för att ha en is och snöfri bil på morgonen.. Jag brukar dessutom köra med motorvärmaren även fast bilen står i garaget året om. Kommer väldigt snabbt upp i driftsvarm motor big_smile

Neilpryde
27 januari 2010 · 2 Inlägg

Hej alla,

Hittade detta forum när jag sökte på lackförsegling.

Jag och frugan har precis köpt vår första nya bil (svartmetalick) och skall nu lackförsegla den.
Har ännu inte bestämt vilken firma vi väljer. Skall ringa runt och kolla.
Tack för de tips som givits här.

Några tips om extra nogranna lackförseglare i & utanför Göteborg??



Jag måste lägga mig i debatten om varmgarage eller inte.

Jag har varit i kontakt med en gammal god vän som arbetat i 10 år med Produktutveckling av exteriört och interört rostskydd på Volvo Personvagnar i Göteborg.

Han har svaret och sanningen genom sitt arbete och den avdelningens tester dom gör på Volvo Personvagnar, vad som skyddar din bil bäst, oavsett lackförseglad eller inte, kör mycket eller lite, blöt bil (med regn snö eller is) eller inte, vinter höst eller sommar ..... och det är att ha ett varm garage där det är 17 grader C. eller mer med öppna luftventiler så du ventilerar garaget.
Vill du vara mer noggrann; öpnna dörrarna, huven & bakluckan så torkar det snabbare.
Jag har själv sett resultatet och tror på det.

Jag har sett testresultat av bilar som står ute dygnet runt året om som har rostat mycket fortare än de som stått inne och torkat under kvällar & nätter.
Att bara skjölja av bilen från smuts, salt etc hjälper självklart till att undvika erosion av lacken innan bilen körs in.

Detta är Volvo Personvagnars testresultat som säger detta och (också en rekommendation från VolvoBil) som även står i alla deras manualler som följer med deras bilar.

Vi har varm garage med ca19-24 grader beroende på vinter eller sommar.
Bilen torkar from kl 1700 till 0730 dagen efter.

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Neilpryde skrev:
Han har svaret och sanningen genom sitt arbete och den avdelningens tester dom gör på Volvo Personvagnar, vad som skyddar din bil bäst, oavsett lackförseglad eller inte, kör mycket eller lite, blöt bil (med regn snö eller is) eller inte, vinter höst eller sommar ..... och det är att ha ett varm garage där det är 17 grader C. eller mer med öppna luftventiler så du ventilerar garaget.

Kanonbra förstainlägg! smile

Kan känna mig rätt "trygg" med varmgarage där bilen står precis bredvid
ventilationen (modell stor) med c:a 10 grader på vintern och strax under 20 på sommaren smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
lingua
28 januari 2010 · 2 271 Inlägg

Har 9 grader i garaget just nu enligt bilen på morgonen, den är även torr då.
Aldrig upplevt att nån av mina bilar tagit skada av det, snarare tvärtom.
Dock ska tilläggas att jag lämnar en springa om bilen är väldigt fuktig!

vilket som än är bäst? det är grymt skönt med en "varm" och torr bil på morgonkvisten
när man ser grannarna står och svär i snövallarna.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Stefan Varberg Supraman
28 januari 2010 · 2 300 Inlägg

hotrodder skrev:
OJ! som vanligt många spekulationer här men inget riktigt svar...
Trist att säga det men din gubbe har helt rätt och problemet med varmgarage heter inte smältvatten i balkar och plåtveck utan kondens som alltid bildas vid värmeväxlingar kallt-varmt. Titta bara hur ett par brillor blir på en person som kommer in från kylan. Denna fukt bildas precis överallt i en bil, ev. smältvatten i hjulhus, underede, plåtveck/skarvar är av mindre betydelse. Fukten bildas inne i balkar, under huven/i skuff, inne i bilen tom. mätartavlorna kan bli dimmiga och få fukt på insidan glaset med ihärdigt användande av varmgarage. Vad denna fukt gör med dåligt rostskyddbehandlade balkar etc. behövs ingen Einstein att räkna ut. Som om inte problemet med fukt/ kondens i själva bilen vore nog så innebär även smältvattnet som hanmar på golvet från hjulhus, underede etc. att fuktnivån i garaget skenar. Nope... sorry varmgarage är ingen hit om bilen körs ut varje dag ifall du ska ha kvar den ett antal år. Däremot om bilen används sparsamt och står lång tid mellan åkturerna är ett varmgarage toppen. Eftersom du då får en bil som hinner torka och är utan den fukt som alltid skapas i slutna konstruktioner.

Har inte haft det problemet på bilarna vi haft i varmgarage.
Dom höll sig bäst rosymässigt jämfört dom bilarna som stod ute eller om bilen inte längre stod i varmgarage.

Dock e de viktigt att det e vart så det får chans att torka ur.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
maharadja
18 april 2010 · 67 Inlägg

har även jag min bil i ett varmgarage (runt 20grader) Ventilierat och fint. Jag har även satt in en torrboll (typ avfuktare, finns hos bilia tex), tycker bilen känns avservärt mycket fräschar ut och nog torkar det alltid. den är snustorr efter ett dygn i garaget! En liten sak som talar för varmgarage är ju räddningstjänsten, dom kör in och ut sina bilar flera gånger om dagen. Och dom håller sig hur fräscha som helst. Bara man tvättar regelbundet. En bil hos räddningstjänsten är ofta i tjänst runt 7-10år och dom jag har vart och sett ser bra och rostfria ut. Varmgarage för hela slanten!

Volvo s70 (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang