Köpråd Saab 9-3 2,8t aero Cab

_Starlet_
5 maj 2010 · 116 Inlägg

tja!

funderar på en cab nu tlll sommarn men som jag ska använda året runt.. har läst lite om saaben och som de verkar så är det inga problem att ha den under vintern. ( har eget varmgarage ).
Så nu till mina frågar angående denna bil

Är 2,8an för törstig(automat) lr borde man kanske satsa på 2,0t aeron istället? vill ju så gärna ha 2,8an.
hur är det när de gäller service? dyr? ni som har denna bil kan väl skriva lite om hur mkt de kostar osv.
Har läst lite om att den kan vara lite för törstig under stadskörning(kör 85%stadskörning).
hur tror ni den är jämfört med min 330 manuell som jag brukar snitt 1,2 - 1,4 med?

skriv på bara om allt ni vet om denna bil....

Senast redigerat av _Starlet_ (5 maj 2010)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
5 maj 2010 · 1 903 Inlägg

hittade detta när jag letade lite på nätet smile
http://bilmodeller.se/bilmarke/Saab/9-3 … tSedan/109

bränsleförbrukningen anges till 10.2L / 100km.

är väl samma 2.8t motor i sedanen antar jag? smile

MVH

edit: hittade ytterligare en länk nu. inte lika roliga siffror där dock hmm
http://www.alltommotor.se/bilfakta/hitt … rl=version

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (5 maj 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
_Starlet_
6 maj 2010 · 116 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:
hittade detta när jag letade lite på nätet smile
http://bilmodeller.se/bilmarke/Saab/9-3 … tSedan/109

bränsleförbrukningen anges till 10.2L / 100km.

är väl samma 2.8t motor i sedanen antar jag? smile

MVH

edit: hittade ytterligare en länk nu. inte lika roliga siffror där dock hmm
http://www.alltommotor.se/bilfakta/hitt … rl=version

jag ville vilja ha lite siffror och lite annat från folk som har/haft denna bil...

_Starlet_
6 maj 2010 · 116 Inlägg

hur tror ni lill aeron på 210 hästar funkar med ett steg 1 chip o automat? borde väl vara ganska pigg ändå?

Sportsedan
6 maj 2010 · 457 Inlägg

Har 2,8 och automat i min combi. Brukar ligga runt litern, men kör man mkt. i stan och korta sträckor så vill det dra iväg...

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
_Starlet_
6 maj 2010 · 116 Inlägg

Sportsedan skrev:
Har 2,8 och automat i min combi. Brukar ligga runt litern, men kör man mkt. i stan och korta sträckor så vill det dra iväg...

Joo de e är de som är problemet smile att jag kör mkt stadskörning dvs korta sträckor?
Tror du en chippad 2,0t aut skulle passa bättre?

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
6 maj 2010 · 3 929 Inlägg

Litern för en 2.8 är ganska mycket.
Våran cobra drog 1.04L milen (landsväg dock).

Är du ute efter lite bränsle snålare finns det andra alternativ ...

Lite förvånande hur lite skillnad det egentligen är i bränsle förbrukningen mellan en t.ex v8 och rak 4:a på 2 liter ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Nu vet jag ju inte vilken årsmodell det är som du riktat in dig på men dom allra tidigaste hade väl bara 230Hk om jag inte mins fel, för att senare få 250Hk och nu 280Hk (lika som XWD modellerna) så om det är en äldre du kollar på kan du ju (effektmässigt) lika gärna ta en 2,0T med chip då du får ut ca 250Hk & samtidigt har en motor som går snålare. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_Starlet_
7 maj 2010 · 116 Inlägg

Dansken- skrev:
230 hk och 250 hk versionen kom samtidigt. Klart att man kan få 250 hk i en 2,0T med chip, men den kommer fortfarande att låta som en riktig skak 4:a.

de är faktiskt inte ljudet jag är efter utan prestandan....

_Starlet_
7 maj 2010 · 116 Inlägg

komigen nu smile skriv lite, vet ju att de är många som har 9-3 aero med chip big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang