finns den breda stripe satsen till 745 också tror du? hade ju vart ganska coolt tror jag. haha såg jag skrev fel på 740, men från och med nu är det en 749:D
Nej har bara sett satsen till sedanerna och har inte hört om att det skulle finnas något annat. Den främre stripen till framskärmarna funkar ju att ha. Men bakdelarna har man nog ingen användning för på en kombi. Finns ett par lirare på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum som digitaliserat stripen och som kan fixa nytillverkade grejer om man tjatar/mutar dem
Å fasen, hur mycket ska dom ha cirka?
Jeg vet ikke.
Hör med denna mannen som är 1/2 som hanterar denna frågan: http://www.garaget.org/sniffa_hamster (alternativt har monopol på digitaliserade stripesatser )
Dags för lite update här igen. Har med låg intensitet renoverat topplocket i c:a 2½ månad.
Bilen kokade på väg hem från jobbet/plugget den 5:e mars. Haft lite problem med sporadiska kylvätskeläckage innan, men aldrig hittat var det läcker (!). Testade kompressionstrycket förra våren och det var ok.
Gjorde en tråd på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum i kategorin Motorproblem där jag uppdaterade med bilder eftersom, har klippt ur en del från den tråden och därför kan det bli lite flummigt ibland. Hoppas bilderna kan vara till någon annans hjälp.
Meckbilder:
Topplocket:
Motorblocket
Packningen:
Packningen såg hel ut, hade väntat mig något annat egentligen.
Började handla lite grejer:
Skulle kunna tänka sig att vattenpumpen var skurken bakom, men icke. Bytte vattenpump ändå. Gammal impeller:
Sprojlans:
Lite olika stuk.
Lämnade iväg toppen till Nilsén Performance i Bjursås utanför Falun (lite halvsvårt att hitta dit för en icke inbiten bjursing).
Tog ett par dagar och sen var topplocket planslipat 0,5mm, även hyfsat avtvättat och de hade även plockat isär och kontrollerat ventilerna. Problemet var att ventilerna läckte och de hade inga metriska verktyg för att göra jobbet (som jag fattade det). Kostade 850kr inklusive moms.
Lämnade in topplocket hos Åhmans Motorslip för ventiljobb, skulle gå på strax över 5000kr inklusive moms att fräsa ventilsätena och slipa in ventilerna + ev byte av ventilstyrningar. Hämtade toppen en vecka efter ungefär och fick betala 5400kr för fräsning ventilsäten/ventiler, byte av ventiltätningar samt blästring/rengöring.
Lite bilder:
Viss skillnad mot:
Blev några smårepor på toppens undersida, men verkar funka ändå
Finns väl mer att göra här sen, men det är iaf rent nu:
OCH TÄTT!
Började förbereda återmontering:
Blockets anliggningsyta mot slutet av rengörningen:
Beställde även nya ventillyftare från lokala volvohandlaren Rolf Ericson Bil Schysst förpackade ventillyftare om inte annat:
De kostade 141kr/st, KG Trimning som jag skulle beställa från först har tidigare sålt lyftare för c:a 120kr/st men dessa fanns inte längre. Kunde beställa Volvos egna för 145kr/st + frakt, men valde då att beställa från lokala Volvohandlaren istället.
Beställde dock KG Trimnings topplockspackning från Elring för "lätt trimmade" motorer för strax under 200kr. Såg väldigt rejäl ut. Vet inte riktigt hur Volvos egna ser ut, men de tar närmare 500kr för sin (gjord i guld? ).
Fick även riktig användning för min momentnyckel (Jula) och "vinkeldragningsmätaren" från Bacho
Skruvade ihop motorn med packningen från Elring, Volvos egna flytande motorpackning mellan topplock och kamaxelhus. Den senare skulle man rolla på men det gick inget vidare, tyckte rollercylindern sög åt sig limmet osv sov.. slutade med att jag tryckte ut tunna strängar med packning på anliggningsytorna och under de yttre kamaxelöverfallen.
Gör en liten lista på slutet på vad som byttes totalt.
När jag tyckte att jag var hyfsat klar, bytt termostat osv så upptäckte jag var det gamla läckaget borde ha kommit ifrån:
En expansionsplugg ("frostplugg") som verkar ha läckt lite och när bilen har stått i 2½ månad så har det börjat rosta lite vilket ha gjort det möjligt att se var det har läckt.
Synd att pluggen satt bakom den vänstra balansaxeln, gjorde det lite svårare att få ur och få i den nya. Använde dessa verktyg för att få ur den gamla:
De är gjorda i alu eller nåt så mjukare än man tror!
För att få i den tog jag hjälp av farsan som tyckte man skulle använda en kofot. Gick ej att få in något rakt mot pluggen, så skaftets slut på en kofot funkar hyfsat. Kofot + klyvyxa, fina precisionsverktyg för motormeck
Såg ut så här när vi kände oss nöjda, inte helt 100%igt tycker jag. Drog en sträng med motorpackning runt om där. (Verkar funka bra, har inte läckt nåt än).
** Monterade tillbaka kamremmen, tyckte själva remspänningen var en jäkla märklig lösning. Iaf rätt simpelt att byta, så det bör man nog göra själv nästa gång (lämnade in på Volvo i januari sist). Filmade lite:
Sen vet jag ej om remspänningen är helt ok nu, men verkade vara hyfsat inställt. Skulle gå att vrida remmen 1/4 varv om den hade ok spänning. Tyckte det stämde. Det man inte vet mår man inte dåligt av.
**
Sen kom det till uppstart:
Tickade ordentligt från lyftarna i början, men sen blev det tyst och har inte låtit något alls mer sen dess. Skönt
**
Bytt/köpt:
Ventillyftare Vattenpumpssats Termostat Kupolmuttrar Insugspackning x2 (den första nya "dog" ) (Avgas-)grenrörspackning x1 Diverse skruvar Planslipning Ventilrenovering Motorolja Kylvätska Säkert nåt mer.
Skulle gissa på att kalaset gick på c:a 11000-12000kr (har inte räknat ihop alla kvitton än. Kul utgift när man studerar.
..och ett tack för hjälpen till the dudes på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum!
**
Just nu har jag lite problem med tomgången som ligger högt, pendlar mellan 1500-2000 ibland m.m.. men i övrigt går den bra igen
Pluggat klart om några veckor också (började januari 09) och det verkar väl bli som att man har arbete direkt som är hyfsat bra betalt igen. Ser lite ljusare ut för investeringar dvs.
Sugen på: IPD-krängningshämmare Bilstein Sprint (iaf fram) Lite lackjobb
Tjenare Steifan. Hur går det för dig med guldklimpen?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Klurar på om jag ska köpa Bilstein Sprint-stötdämpare till framändan och/eller IPD krängningshämmare till den. (Edit: Lite bökigt med sportstötdämpare som det är nu då man pendlar c:a 10 mil om dagen på inte helt jämn väg. Pendlingsväg kan dock ändra sig till hösten )
Håller även på och funderar på att lacka min addonbakkjol samt ev även trösklarna (+skärmkanter bak).
Nyss pluggat klart och arbetsmarknaden ser ljus ut, så pengar bör rulla in snart iaf, nästan lika mycket som the golden years 2007-2008 får man hoppas
Håller även på att rikta in mig på bruksbilsköp (up till 80-90k) alternativt vinterbil (upp till 25k).
Tråkigt att du behövde gräva djupare i bilen men härligt att veta med säkerhet att den är frisk igen, eller? Lika fin som vanligt ser den ut att vara i alla fall!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Låter ju bra det i alla fall. Fortsätt det fina arbetet med 740:in sen så man har mer att läsa om
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Klurar på om jag ska köpa Bilstein Sprint-stötdämpare till framändan och/eller IPD krängningshämmare till den. (Edit: Lite bökigt med sportstötdämpare som det är nu då man pendlar c:a 10 mil om dagen på inte helt jämn väg. Pendlingsväg kan dock ändra sig till hösten )
Håller även på och funderar på att lacka min addonbakkjol samt ev även trösklarna (+skärmkanter bak).
Nyss pluggat klart och arbetsmarknaden ser ljus ut, så pengar bör rulla in snart iaf, nästan lika mycket som the golden years 2007-2008 får man hoppas
Håller även på att rikta in mig på bruksbilsköp (up till 80-90k) alternativt vinterbil (upp till 25k).
Mycket funderingar, lite verkstad.
Hade jag varit som dig och haft pengarna givetvis så hade jag nog köpt mig en vinterbil, kanske en något snålare, (framhjulsdriven) bil med tanke på pendlingsvägen? Rostskyddet håller inte i all evighet vetu, trots allt 22 år gammal med några mil på nacken nu
Haderajj, här kommer en liten ganska betydelselös uppdatering.
Bilen har slagit om till 18000 mil och börjar nu närma sig 18100. Firade med att göra andra oljebytet efter att motorn kom igång, kört lite mindre än 200mil om jag ej minns fel. Inget tick före eller efter så verkar ju inte ha fastnat nån schmuts i de nya lyftarna iallafall. Får räkna med att de gamla var slut helt enkelt.
Bytte även plastkåpan "under" motorn:
Tyckte den gamla började bli lite dassig, trasig runt där de små skruvarna sitter osv. Lika bra att byta, även om den nya hade lite mindre modell-unik utformning.
Kostade c:a 500kr hos Volvohandlaren. Finns även "pirat" för c:a 400kr, säkert same shit.
Översiktsbild av området man oftast inte stirrar sig blind på. Lite skitigt och lite brunt här och var. Men så kan det vara
**
Idag 11/7 tänkte jag rengöra lite bromsbelägg & bromsok m.m.
Köpte en sats med Ferodo Premier (motsvarande original) bromsbelägg förut och bestämde mig för att montera dessa. Gamla beläggen var väl inte tvärslut, men lika bra att byta ändå. Tror de har varit med sen jag köpte bilen, dvs c:a 5000mil.
Kolvarna i bromsoken var fortfarande snälla och vänliga och löpte in lätt med lätta tryck med den lilla Bacho-polygripen. Skivorna ser fortfarande hyggliga ut efter 22år, aningens ojämnt på insidorna. De får nog leva med bilen ett år till. Förvånansvärt bra grepp direkt mot skivorna med nya beläggen
När jag hissade högersidan såg jag dock något mindre roligt:
Fjädern höger fram har brustit efter 3 år och 5000 mil. Visserligen saltvintrar osv men ser ju inte ut som någon genomrostning direkt. Iofs varit lite ojämn pendlingsväg under vintern/våren (stod ju iofs sista vintermånaderna) men lite borde fjädrarna tåla. Bör ha hänt efter att jag monterade sommarhjulen för en månad sen. Det är "bara" halva sista fjädervarvet som gått av, men ska byta fjädrar asap. Tvångskapat går ju inte.
Får se om det blir "värre" stötdämpare i samma veva, Sachs Advantage monterades samtidigt som fjädrarna runt om men är lite sugen på något sportigare, iaf fram.
Påminner lite grand det där om när jag köpte sista 240:in. En fjäder var av på två ställen. Kul Men sånt där brukar ju kallas positivt, för då är det en extra spark i rumpan för att uppgradera
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Påminner lite grand det där om när jag köpte sista 240:in. En fjäder var av på två ställen. Kul Men sånt där brukar ju kallas positivt, för då är det en extra spark i rumpan för att uppgradera
Hehe jo ja, men uppgraderade ju för 3 år sen. Tycker att det borde räcka
Iofs mest stötdämparna som varit ett frågetecken om uppgradering.
Påminner lite grand det där om när jag köpte sista 240:in. En fjäder var av på två ställen. Kul Men sånt där brukar ju kallas positivt, för då är det en extra spark i rumpan för att uppgradera
Hehe jo ja, men uppgraderade ju för 3 år sen. Tycker att det borde räcka
Iofs mest stötdämparna som varit ett frågetecken om uppgradering.
Jo det är klart..är dom bara tre år så känns det kanske lite dumt att behöva byta igen..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
..då var fjädrarna bytta fram. Bytte givetvis även casterstagen till stag med stora Superflex-bussningarna ipressade i ändarna Skulle nog vilja påstå att just bussningarna i ändarna på casterstagen var en mycket trevlig uppgradering.
Mest utslag på butt-dynon för polybussningar:
1. Bussningarna till stabilsatorstagen. 2. Stora bussningarna till casterstagen * * * 5. Paraplybussningarna.
Bilder:
Jag lossade stabilsatorstaget, lossade skruven för casterstaget och lossade bromsoket på höger sida och det gick hyggligt att fälla ut fjäderbenet, bortsett från lite repor i hjulhuset Missade att släppa övre stötdämparmuttern, men med lite vilja och våld gick det att dra loss samtidigt som man höll i. Hade nog underlättat med hjälp av en till person. Använde fjäderkompressorerna för att dra ihop fjädern lite extra innan jag drog ut fjäderbenet utanför skärmkanten.
Högersidan: Lossade på övre stötdämparmuttern först denna gången
Grävde fram skjutmåttet:
Lesjöforsarna är ju aningens grövre. [thum]
Hjulinställning kvar bara Blir väl på Rolf Ericson Bil i Falun som vanligt.
Edit: Smörjde de gamla bussningarna med CRC Multigrease. Bör väl funka antar jag. Märks väl om man har bussningar kvar sen
Har läst igenom hela tråden nu och jag blir väldigt avundsjuk!
Onödigt att överdriva..
Bra om tråden kan hjälpa någon med något om inte annat
Japp, den har gett lite inspiration allt
Trodde inte man kunde få tag i så mycket Volvo Originalreservdelar till 740 idag (t.ex. motorskyddet, originalstänkskydden, originalstripes, nytt snowcap osv.)
Senast redigerat av RallyMartin (30 september 2010)
Kirrade en ny stereo, Pioneer DEH-6300SD, igår som numera sitter på plats istället för den gamle Pioneer DEH-30MP som jag haft sedan 2005 (dvs i en annan bil innan denna). Den gamle har funkat nästan helt felfritt, stora knappen hängde sig en gång, räckte med att knacka lite på den. Men nu var det dags för nytt, ganska schysst lirare med tre lågnivåutgångar, SD-minnesplats, aux på fronten, usbport osv osv. http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … index.html Den gamle hade två lågnivå och aux-ingång på baksidan