4859
Sök

Hjälp mig att gissa effekten på min nya setup

97 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tja gott folk! smile

Jag kommer att göra en ny setup inför våren 2011. Skulle ni kunna ta er tid till att räkna ut eller uppskatta vad jag kan få ut för eventuell effekt?
Setup:
*Renoverat FK block
*H-profil stakar
*Renoverad 530 topp
*VX3 kam
*Gröna R-spridare 465cc
*3" lmm
*1:1 BTR
*Walbro Bränslepump GSS341 - 255L (in tank)
*16t turbo med 7:ans vinklade avgas
*3" avgas från turbo med rensad 3" katt
*Chippade bränsle och tändningsboxar (dock ej för 3" lmm och 465cc spridare)
*M90 låda med 712 tryckplatta och ev 6 puckad sinter lamell
*Funderar även på en större alu-intercooler

Nå vad tror ni?
https://www1.garaget.org/archive/53/52157/154788/large_154788-1869115.jpg
Senast redigerat av David_G (8 oktober 2010)

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

8 253 Inlägg
8 oktober 2010
#2
250-260 hk.


194 Inlägg
8 oktober 2010
#3
satsa på en aluintercooler med, tror det skulle göra skillnad! Det hade jag köpt till min om jag skulle behållt den..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

Bärs!
3 456 Inlägg
97 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#5
Aga_Diff skrev:
940 grenrör eller?

ja det är det.. är det inte lite overkill med ett extraktor vid 300 kh? tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#6
Elmersson skrev:
satsa på en aluintercooler med, tror det skulle göra skillnad! Det hade jag köpt till min om jag skulle behållt den..

M får nog bli det om jag ska ladda på lite mer o vill ha lite kyla... frågan är bara hur jag ska bygga om det snyggt! tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

236 Inlägg
9 oktober 2010
#7
David_G skrev:
Aga_Diff skrev:
940 grenrör eller?

ja det är det.. är det inte lite overkill med ett extraktor vid 300 kh? tongue

Aldrig overkill med extraktor, snabbare spoolup och mer effekt smile


245 Inlägg
9 oktober 2010
#8
Du har ju en koppling som tål dubbla effekten mot vad du kommer få ut iaf tongue

S.v.r

97 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#9
HenrikssonMedia skrev:
David_G skrev:
Aga_Diff skrev:
940 grenrör eller?

ja det är det.. är det inte lite overkill med ett extraktor vid 300 kh? tongue

Aldrig overkill med extraktor, snabbare spoolup och mer effekt smile

okej kanske något att fundera på då tongue det blir ju som i alla fall en pengarna som får avgöra.. svårt att svetsa själv med miggen? har även tillgång till härdugnar så man får bort alla spänningar i metallen smile

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#10
Turbo_Davve skrev:
Du har ju en koppling som tål dubbla effekten mot vad du kommer få ut iaf tongue

nä aldrig fel med redig koppling så man kan chocka upp röva lite tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

236 Inlägg
9 oktober 2010
#11
David_G skrev:
HenrikssonMedia skrev:
David_G skrev:

ja det är det.. är det inte lite overkill med ett extraktor vid 300 kh? tongue

Aldrig overkill med extraktor, snabbare spoolup och mer effekt smile

okej kanske något att fundera på då tongue det blir ju som i alla fall en pengarna som får avgöra.. svårt att svetsa själv med miggen? har även tillgång till härdugnar så man får bort alla spänningar i metallen smile

Hmm allt går ju om man är lite händig, men skulle nog påstå att svetsa ett grenrör är inget man bara gör utan krävs en del planering, mätning och material. Du behöver också komma över en fläns som passar mot både turbo samt motorblocket, borde iofs inte vara några problem att få tag på till en volvo smile


245 Inlägg
9 oktober 2010
#12
David_G skrev:
HenrikssonMedia skrev:
David_G skrev:

ja det är det.. är det inte lite overkill med ett extraktor vid 300 kh? tongue

Aldrig overkill med extraktor, snabbare spoolup och mer effekt smile

okej kanske något att fundera på då tongue det blir ju som i alla fall en pengarna som får avgöra.. svårt att svetsa själv med miggen? har även tillgång till härdugnar så man får bort alla spänningar i metallen smile

Man MIG/MAG svetsar väl inte ett grenrör..? TIG är det som gäller om det ska hålla och se vettigt ut

S.v.r

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 oktober 2010
#13
Nog fan måste det gå att ta ut mer än 260 hk på denna setup om man kompletterar med en bra IC! smile Aggregatet hänger ju med lätthet med förbi 300 så jag förstår inte vad som skulle kunna flaskhalsa så mycket?


8 253 Inlägg
9 oktober 2010
#14
bumpe skrev:
Nog fan måste det gå att ta ut mer än 260 hk på denna setup om man kompletterar med en bra IC! smile Aggregatet hänger ju med lätthet med förbi 300 så jag förstår inte vad som skulle kunna flaskhalsa så mycket?

För att det finns 2 flaskhalsar: intercoolern och turbon. Ska man uppåt 300 lär man ha ett bättre aggregat.


Ointresserad.
936 Inlägg
9 oktober 2010
#15
Med alla dom fina sakerna så känns det lite sådär att ta den "sketna" turbon.

Köp en T3/t4 från Kl-racing. Dom orkar rätt så bra med effekt, tidig spool tack vare att dom är så små också.

Teabag appreciation club.

97 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#16
ojoj verkar som man skulle hitta ett bättre agg då tongue hur långt räcker 18t och 19t? hade varit smidigt för att allt med rör och downpipe är anpassade för denna serie av turboagg.. hmm

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

8 253 Inlägg
10 oktober 2010
#17
18 eller 19T är ju vattigare om du vill uppåt och lite över 300. Ett 18 räcker till strax över 300hk, ett 19T till runt 340hk.


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
10 oktober 2010
#18
260hk gissar jag på
iallfall med hållbarhet på aggregatet

får säkert svar på exakt vad liknande setup ger på polarns 360turbo
dock kör han större spridare +3st extra spridare brutal tänding och högt komp och e85 sen 531 topp i övigt som din maskin
effekten i hans bil är snäppet vasare än min steg3 chippade t5 med 16t  säkert 20-30hk mer känns det som dock lite mindre vikt att släpa på smile

Kör fort så hinner inget hända...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 oktober 2010
#19
Är det så sjukt dåligt flöde i topparna på dessa? På en normal 16V maskin hänger ju 19T med förbi 400hk utan problem!


1 062 Inlägg
10 oktober 2010
#20
400hk my ass kolla på en kompressormap över de agget först

nae ett 19t bottnar vid ca 340hk på en 2l maskin och på en rödblockare ca 320hk

Jag vet med att det finns ett par som säger att dem har 400+ i sina saabar med 19t agg

dem hade säkert 400hk i ett pull med en effektkurva som e snävare än en spik...... Det ska ju gärna gå å köra sakerna med å helst längre än 5 mil som dem turbosarna typ lever.....

Men till ts med tanke på turbon så ca 260hk men byter du agg så ska inte 300 sträcket vara långt borta wink

Team Björkeryd


Sök