Jag kommer att göra en ny setup inför våren 2011. Skulle ni kunna ta er tid till att räkna ut eller uppskatta vad jag kan få ut för eventuell effekt? Setup: *Renoverat FK block *H-profil stakar *Renoverad 530 topp *VX3 kam *Gröna R-spridare 465cc *3" lmm *1:1 BTR *Walbro Bränslepump GSS341 - 255L (in tank) *16t turbo med 7:ans vinklade avgas *3" avgas från turbo med rensad 3" katt *Chippade bränsle och tändningsboxar (dock ej för 3" lmm och 465cc spridare) *M90 låda med 712 tryckplatta och ev 6 puckad sinter lamell *Funderar även på en större alu-intercooler
Nå vad tror ni?
Senast redigerat av David_G (8 oktober 2010)
Gå in påHallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
ja det är det.. är det inte lite overkill med ett extraktor vid 300 kh?
Aldrig overkill med extraktor, snabbare spoolup och mer effekt
okej kanske något att fundera på då det blir ju som i alla fall en pengarna som får avgöra.. svårt att svetsa själv med miggen? har även tillgång till härdugnar så man får bort alla spänningar i metallen
Gå in påHallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
ja det är det.. är det inte lite overkill med ett extraktor vid 300 kh?
Aldrig overkill med extraktor, snabbare spoolup och mer effekt
okej kanske något att fundera på då det blir ju som i alla fall en pengarna som får avgöra.. svårt att svetsa själv med miggen? har även tillgång till härdugnar så man får bort alla spänningar i metallen
Hmm allt går ju om man är lite händig, men skulle nog påstå att svetsa ett grenrör är inget man bara gör utan krävs en del planering, mätning och material. Du behöver också komma över en fläns som passar mot både turbo samt motorblocket, borde iofs inte vara några problem att få tag på till en volvo
ja det är det.. är det inte lite overkill med ett extraktor vid 300 kh?
Aldrig overkill med extraktor, snabbare spoolup och mer effekt
okej kanske något att fundera på då det blir ju som i alla fall en pengarna som får avgöra.. svårt att svetsa själv med miggen? har även tillgång till härdugnar så man får bort alla spänningar i metallen
Man MIG/MAG svetsar väl inte ett grenrör..? TIG är det som gäller om det ska hålla och se vettigt ut
Nog fan måste det gå att ta ut mer än 260 hk på denna setup om man kompletterar med en bra IC! Aggregatet hänger ju med lätthet med förbi 300 så jag förstår inte vad som skulle kunna flaskhalsa så mycket?
Nog fan måste det gå att ta ut mer än 260 hk på denna setup om man kompletterar med en bra IC! Aggregatet hänger ju med lätthet med förbi 300 så jag förstår inte vad som skulle kunna flaskhalsa så mycket?
För att det finns 2 flaskhalsar: intercoolern och turbon. Ska man uppåt 300 lär man ha ett bättre aggregat.
ojoj verkar som man skulle hitta ett bättre agg då hur långt räcker 18t och 19t? hade varit smidigt för att allt med rör och downpipe är anpassade för denna serie av turboagg..
Gå in påHallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
260hk gissar jag på iallfall med hållbarhet på aggregatet
får säkert svar på exakt vad liknande setup ger på polarns 360turbo dock kör han större spridare +3st extra spridare brutal tänding och högt komp och e85 sen 531 topp i övigt som din maskin effekten i hans bil är snäppet vasare än min steg3 chippade t5 med 16t säkert 20-30hk mer känns det som dock lite mindre vikt att släpa på
400hk my ass kolla på en kompressormap över de agget först
nae ett 19t bottnar vid ca 340hk på en 2l maskin och på en rödblockare ca 320hk
Jag vet med att det finns ett par som säger att dem har 400+ i sina saabar med 19t agg
dem hade säkert 400hk i ett pull med en effektkurva som e snävare än en spik...... Det ska ju gärna gå å köra sakerna med å helst längre än 5 mil som dem turbosarna typ lever.....
Men till ts med tanke på turbon så ca 260hk men byter du agg så ska inte 300 sträcket vara långt borta