Intro:Det var nån gång i barnaåren som jag första gången såg en 5:e generationens Celica, det var TV sändningar från WRC och jag föll pladask för den rundade skönheten i Castrol dekor.
Har nu långt senare lyckats få tag i min alldeles egen Celica GT4 Carlos Sainz (min är nr
4633 av
5000 som tillverkades), trött exteriör och med helt rätt prislapp så köpte jag den 1:a november 2010 bilen som jag så länge drömt om!
Planen med bilen:Utöver att fräscha upp bilen efter bästa förmåga så ska jag utvändigt bygga en replika av TTE's rally Celica de körde i WRC under nittiotalet. Invändigt har jag inga planer på att bygga en rallybil än så länge utan behålla den ganska nära original med små mods.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/121392/1017204_tligaq.jpg]()
Annonsbilden, som synes finns det en hel del att göra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121392/121392-a2bcfa4e6233868fc1830747b3040a45.jpg]()
Så här är min vision av hur den ska se ut när jag är färdig med den.
Saker som ska göras:- WRC dekor.
- Införskaffa & montera dimljus.
- Införskaffa ännu bredare spacers till grusfälgarna.
- WRC speglar.
- Skaffa ett komplett "System 10" ljudsystem (original ljudsystem som var tillval på dessa bilar).
Saker gjorda under 2014:- Lackat bilen vit.
Saker gjorda under 2013:- Projektet har stått stilla p.g.a ekonomiska och personliga anledningar.
Saker gjorda under 2012:- Åtgärdat det knarrande ljudet från styrningen (löst styrväxel fäste).
- Bytt en skadad drivknutsdamask (höger bak, inre).
- Byggt om avgasupphängning till slutburken.
- 25mm Spacers till bakhjulen inhandlade.
- Fått den genom besiktningen.
- Svetsat igen hål för spolarmunstycke och torkare på bakluckan.
- Köpt och monterat tillbaka original luftburk.
Saker gjorda under 2011:- Skaffat 15" OZ Rally Racing Fälgar (de TTE använde på grussträckorna i WRC på den här bilen).
- Skaffat 17" OZ Crono Fälgar(de på bilden ovan).
- Bytt hjullager, spindelleder och naven på båda sidor fram.
- Införskaffat facelift baklysen.
- Ny baklucka, vinge, stötfångare och bakre plåtpanel (skadade delar utbytta).
Saker gjorda under 2010:- Ny grill.
- Nytt plasthölje till höger strålkastare.
Jag har ingen deadline då bilen ska vara färdig eftersom jag lever på existensminimum, men lägger i princip allt jag får över på projektet så sakta men säkert går det framåt.