lyssna fan inte på sandin, du är som sagt inte 100
Jag hade en s60 som första bil, den gick bra rakt fram dock väldigt tråkig när det började svänga lite och vid hårda inbromsningar så upplevde jag bilen osäker, och det tycker jag går lite genom de flesta volvos (T5 klarar sig dock lite bättre). Så är det volvo så säger jag T5!
Men sen så är det ju det här med att man börjar trimma lite och så vipps har man lite häst, då gäller det att få ner skiten. Jag såg på top gear för ett bra tag sen och då hävdade Clarkson att över 230 hk i en framhjulsdriven bil så böjar den bli lite väl ivrig när man gasar ut ur kurvor osv. vilket jag håller med om! Min 850 tex. (när den nu var i livet) spann väldigt mycket och då skulle man ju lika gärna kunnat ha 100 hästar mindre under accelerationerna i lägre hastigheter, men vad är det för kul
Så då efter s60n började jag snegla på rwd.
Då blev det en bmw 330 istället, det är snäppet under M3an i e46 klassen och det blev ju ett klart lyft! Otroligt rolig och trevlig bil om man nöjer sig med det antalet hästar som finns i den 6:an. I min så var det m-fjädring från fabrik samt att jag hade lågprofilt sommartid så den låg bra på vägen. Bromsarna kändes väldigt stabila jämfört mot s60n och det gick alldeles utmärkt att åka fort på kurviga vägar (det har jag bra med vittnen på ;D )
Så när vi ändå är inne på bmw så anser jag helt enkelt att 330 e46 är väldigt mycket bil för pengarna.
Haha ja, nu går jag in lite på en annan bil jag haft, SAAB... det var väl en mindre "förtidspension" kan man väl säga.... Man åkte väldigt bra i den, bekväma stolar osv MEN den var väldigt tråkig att köra, visst rakt fram gick det ju att åka undan lite men så fort man ska svänga, bromsa eller vad du nu vill så ville man ju bara att bilen skulle hålla ihop. Och motorljudet i saab 9-5 var ju ungefär som en fluga som bara är dryg...!
Audi då, ja då skulle jag absolut gå på en quattro annars får det vara. En 1.8t skulle falla mig bra i smaken iaf då det är fint med turbo, har du väl haft en bil (som du gillade) med turbo så kommer du vilja ha en pyspys bil igen! Har åkt i lite olika audi och har överlag bara bra att säga. Inga supersportbilar men det är schysta bilar helt enkelt.
Vw har vi också, där skulle jag välja golfen eller boran. En kompis har en golf R32 och det är väl lite lika där som med 330n, nöjer man sig med effekten så är det en kanonbil! Du åker dessutom ifrån många bilar vid rödljuset med R32an tack vare 4wd. Dock så går det ju att få bra starter med alla slags drivningar om man bara har lite is i magen och inte varvar som en dåre, men det är ju en annan historia.
De "mindre" märkena, som jag anser mindre iaf, då jag inte är intresserade av dessa.. Skoda, peugeot, renault osv kan jag varken säga bu eller bä om.
Men om jag fick 50 k att lägga på valfri bil så skulle det bli en e46a med så stor motor som möjligt (min 330 körde jag på under 0.8 blandad i stan när jag väl var lätt på gasen, det är inte mycket mer än vad minsta e46 motorn klarar det på)
Hade jag 100 k att lägga så skulle jag iaf ta antingen en S14 som redan finns i sverige eller så skulle jag importera en supra. Vill man åt effekt vilket man vill med tiden så är supran perfekt, allting är överdimensionerat i den så den tål mycket stryk original. S14 behövs det lite mera ingrepp på för att plocka de hästar du får ur supran genom lätta ingrepp...
Eller så gör du som jag gjorde i vintras, köper dig en 945 och tuktar satan.. Roligare får man nog inte bakom en ratt! Men som sagt, det är bara skit att åka i... Men det kan ju även vara bra lärdom att åka på lite ställ osv... Jag utvecklades nog en del under vintern genom att bara ha roligt
Går att prata igenom en massa andra bilar, jag tog mest de märken jag är bekant med!