Högtalarna sprakar ganska mycket (Kicker DS525)

Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Hej, har installerat nytt ljud i bilen, har 2st kicker DS525 i framdörrarna och driver dessa med Huvudenheten (Pioneer DVH-P4100UB) 4x50W.

Så fort det blir lite mer bas eller högre volym så börjar dom spraka eller knastra eller vad man nu ska kalla det, inte högt ellet mycket men ett konstant irriterande ljud.

Vad kan det bero på? Har bara spelat högtalarna kanske 2-3 timmar så vet inte om det kan bero på om dom är inspelade eller ej.

Hjäälp yikes

Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Janneutanb
16 augusti 2011 · 7 272 Inlägg

Det är inte bara så att du försöker spela högre än vad stereon klarar av att ge ut i effekt?

Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Högtalarna har 6-35 watts RMS (70 watts peak power)  och huvudenheten ligger på 4x50w, så om högtalarna inte får nog med kraft börjar dom spraka?

Det kan inte vara att + och - sitter fel eller något sådant?

Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Nitromast Dr. Scanner
16 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Supersimme skrev:
Högtalarna har 6-35 watts RMS (70 watts peak power)  och huvudenheten ligger på 4x50w, så om högtalarna inte får nog med kraft börjar dom spraka?

Det kan inte vara att + och - sitter fel eller något sådant?

Detta får man väl förutsätta att du satt rätt från början? smile
Ja högtalarna kan mycket riktigt spraka då huvudenheten försöker leverera mer än den klarar av och ger en mycket distad signal. (4x50W max är det dessutom) smile

Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Oljud av olika slag kan bero på bl.a
För lite effekt (för låg spänning, för klena slutsteg)
Kortslutning (kablar/högtalaranslutningar som ligger mot plåt)
Knäckta/brända talspolar (för hög effekt/för låg effekt)
Skit mellan talspole och magnet (gäller Koaxialer)(ganska vanligt på högtalare monterade i egengjorda hål i hatthyllor där metallspån fastnat och skrapar sönder talspolen)
Felfasat (en högtalare "slår utåt" och den andra "slår inåt")
Otät montering (akustisk kortslutning, luften som högtalaren ska flytta vandrar mellan fram- och baksida av elementet)

Tack för tipsen, ska kolla upp allt sånt där, har inte gjort eget hål dock så det borde det ej vara.

Det jag misstänker är att + och - är felvända men det kunde man kolla med ett batteri.

Har fortfarande original högtalarkablarna men det borde väll inte vara något problem då högtalarna inte är så kraftfulla.

Är inte helt tätt på ena sidan så det får jag också fixa.

cool

Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Snabbaste sättet att kolla felfasning är att vrida balans och/eller fader beroende på om det är vänster/höger eller fram/bak.
Om det spelar mer bas/renare med färre högtalare så är det dags att kolla fasningen. Högtalarkablarna räcker till för 4x50 max watt i de flesta fordon.

Är ju en gammal Taunus från 1982 med typ 5 watts högtalare original men kablarna verkade ändå rätt rejäla, är Framhögtalare vänster/höger vi talar om. Går ut och provar det där med balansen nu på direkten.

Man hör inte vilken högtalare som är felkopplad va? Utan bara om det är fel. Eftersom att dom tar ut varandra när dom spelar samtidigt borde högtalarna låta lika bra när man spelar en i taget men sämre när man spelar båda samtidigt?

Senast redigerat av Supersimme (16 augusti 2011)

Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Okej, tillbaka. Tycker att det låter sämre med bara 1 högtalare och basen som finns när man spelar med bara 1 högtalare finns då kvar när man spelar båda samtidigt så dom verkar inte ta ut varandra.

TL;DR Låter bättre med 2 högtalare och basen blir också bättre.

Senast redigerat av Supersimme (16 augusti 2011)

Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Hehe, en gammal ford med Pioneer-DVD.
Det kan vara svårt att höra på två högtalare, jag gör det inte men jag känner en kille som hör felfas på fyra högtalare utan att vrida balans/fader. Å andra sidan så ser han ut som en uggla när han sitter och vrider huvudet inne i bilen.
Ja precis. såvida de andra kriterierna är uppfyllda, särskilt akustiska kortslutningen.

Ja, fint skare va. Men bra det låter det då inte. Blir att forska lite mer till helgen när tid finns. Ev. lämna in till nån ljudfirma så får dom avgöra vad det är som spökar.

Det verkar inte vara nån störning från resten av elsystemet heller då den låter exakt likadant med motorn av som på.

Dörrsidorna är väll inte så rejäla heller så lite ljud kan ju komma från dom också.

Senast redigerat av Supersimme (16 augusti 2011)

Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ja, de har kanske medlen för att avgöra felkällan, de har ju dessutom möjlighet att lyssna.
Även om jag betvivlar att det beror på inspelningstid så kan de låta bättre efter ett tag, men jag tolkar inte uttrycket "sprak" som normalt.

Vet inte riktigt vad jag ska kalla det häller men på låg/mellan volym så låter det riktigt bra men när man vill dra på så börjar det Spraka/Brusa/Knastra/Låta Allmänt irriterande.

(Stereo volymen går att ställa in mellan 0-62 och vid kanske 40-45 börjar det spraka beroende på vilken låt det är)

Senast redigerat av Supersimme (16 augusti 2011)

Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Det enklaste är nog att låta nån kvalificerad provlyssna.

Får göra så men tack för hjälpen ändå wink

Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Supersimme
16 augusti 2011 · 25 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Lugnt vettu, lycka till och återkom gärna med lösningen.

Jo, jag gör så.

Volvo V70 T5 "ATM 320" (2005)
Ford Taunus 2.0 V.I.P "Fårrrden" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang