3524
Sök

Konstiga värden på bredbandslambda..

118 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#1
Har lite problem med bilen och jag kommer inte på vad felet är!!

Har införskaffat mig en bredbandslambda och märker att bilen beter sig konstigt..

När man ligger på jämt gaspådrag så ligger lambdavärdet och pendlar mellan 13-17.. vilket är på "optimal" men ibland så går det ner till "magert, rött".. Man märker på bilens "drag" när lambdavärdet ligger över 17.. magert asså...

Jag misstänker att det är en luftläcka någonstans, och då får han mer luft än bränsle och därför går han över till "magert"... ska försöka få upp en video på mätaren under färd..

http://www.garaget.org/video/110299


Har även ett annat problem med bilen som jag tror är förknippat med detta, att bilen skenar iväg i ladd efter 5000 varv..

hur liten / stor läcka krävs för att laddet ska skena?

tacksam för svar!!
Senast redigerat av Mike__ (12 september 2011)

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 september 2011
#2
Som ngn nämnde i din video så ser det ut som att lamdan är placerad på tok för nära turbon. hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

118 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#3
LeafBox skrev:
Som ngn nämnde i din video så ser det ut som att lamdan är placerad på tok för nära turbon. hmm

Tack för svar!

Bredbandslambdan sitter ca 70-80cm från turbon. Det som sitter vid turbon är bilens orginal lambda samt avgastempmätare..

Ska ta och kika igenom alla vaccumslangar så får vi se hur de ser ut..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 september 2011
#4
Mike__ skrev:
LeafBox skrev:
Som ngn nämnde i din video så ser det ut som att lamdan är placerad på tok för nära turbon. hmm

Tack för svar!

Bredbandslambdan sitter ca 70-80cm från turbon. Det som sitter vid turbon är bilens orginal lambda samt avgastempmätare..

Ska ta och kika igenom alla vaccumslangar så får vi se hur de ser ut..

Ser ju nu på bilden att den ena bara hade 2 kablar, my bad.
Ja, då får jag klura vidare tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2012
#5
Du får gärna återkoppla med svar på vad som var galet! smile

//Carfreak

118 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#6
MrCarfreak skrev:
Du får gärna återkoppla med svar på vad som var galet! smile

Absolut:) Har haft massor o göra med jobb och bilen så har inte hunnit sad

Det som jag misstänker är att det hänt nått med boxen.. att några parametrar inte stämde överens.. för han gick jätte konstigt och allmänt kasst!

Så fort jag fick i ett sprutsystem så försvan alla problem.. nu går han hur stabilt och bra som helst..

Jag lyckades aldrig och få tag på en annan box bara för att prova. Men nytt styrsystem + mappning löste mitt problem:)

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2012
#7
Mike__ skrev:
MrCarfreak skrev:
Du får gärna återkoppla med svar på vad som var galet! smile

Absolut:) Har haft massor o göra med jobb och bilen så har inte hunnit sad

Det som jag misstänker är att det hänt nått med boxen.. att några parametrar inte stämde överens.. för han gick jätte konstigt och allmänt kasst!

Så fort jag fick i ett sprutsystem så försvan alla problem.. nu går han hur stabilt och bra som helst..

Jag lyckades aldrig och få tag på en annan box bara för att prova. Men nytt styrsystem + mappning löste mitt problem:)

Härligt! Lider nog utav snarlika problem med min och måste nog mappa om!

Håller man jämn gas så reglerar den ganska mycket, mellan AFR14,7-15,5 och på tomgång vill den missa en aning, puffar till då och då..

//Carfreak

118 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#8
MrCarfreak skrev:
Mike__ skrev:
MrCarfreak skrev:
Du får gärna återkoppla med svar på vad som var galet! smile

Absolut:) Har haft massor o göra med jobb och bilen så har inte hunnit sad

Det som jag misstänker är att det hänt nått med boxen.. att några parametrar inte stämde överens.. för han gick jätte konstigt och allmänt kasst!

Så fort jag fick i ett sprutsystem så försvan alla problem.. nu går han hur stabilt och bra som helst..

Jag lyckades aldrig och få tag på en annan box bara för att prova. Men nytt styrsystem + mappning löste mitt problem:)

Härligt! Lider nog utav snarlika problem med min och måste nog mappa om!

Håller man jämn gas så reglerar den ganska mycket, mellan AFR14,7-15,5 och på tomgång vill den missa en aning, puffar till då och då..

Jag märkte mest missar när man höll den vid 2500-3000 rpm...

Men absolut en ny mappning kan nog lösa de flesta små problem.. vad kör du med för sprut?

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2012
#9
Mike__ skrev:
MrCarfreak skrev:
Mike__ skrev:

Absolut:) Har haft massor o göra med jobb och bilen så har inte hunnit sad

Det som jag misstänker är att det hänt nått med boxen.. att några parametrar inte stämde överens.. för han gick jätte konstigt och allmänt kasst!

Så fort jag fick i ett sprutsystem så försvan alla problem.. nu går han hur stabilt och bra som helst..

Jag lyckades aldrig och få tag på en annan box bara för att prova. Men nytt styrsystem + mappning löste mitt problem:)

Härligt! Lider nog utav snarlika problem med min och måste nog mappa om!

Håller man jämn gas så reglerar den ganska mycket, mellan AFR14,7-15,5 och på tomgång vill den missa en aning, puffar till då och då..

Jag märkte mest missar när man höll den vid 2500-3000 rpm...

Men absolut en ny mappning kan nog lösa de flesta små problem.. vad kör du med för sprut?

Okej.. ja kör med motronic som är mappat utav turbo center :p Ska dock i med vems pnp snart!

//Carfreak

118 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#10
MrCarfreak skrev:
Mike__ skrev:
MrCarfreak skrev:

Härligt! Lider nog utav snarlika problem med min och måste nog mappa om!

Håller man jämn gas så reglerar den ganska mycket, mellan AFR14,7-15,5 och på tomgång vill den missa en aning, puffar till då och då..

Jag märkte mest missar när man höll den vid 2500-3000 rpm...

Men absolut en ny mappning kan nog lösa de flesta små problem.. vad kör du med för sprut?

Okej.. ja kör med motronic som är mappat utav turbo center :p Ska dock i med vems pnp snart!

Har vems kommit ut med pnp? får man fråga vad det går på?

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 maj 2012
#11
Mike__ skrev:
När man ligger på jämt gaspådrag så ligger lambdavärdet och pendlar mellan 13-17..

med lambda värde mellan 13-17 så startar inte bilen.  Du blandar nog ihop AFR och lambda.  Du ska absolut ställa om din mätare att visa lambda och inte AFR eftersom AFR skiljer sig mellan olika bränslen. Lambda är det du mäter och det som är intressant.


Som du skriver kan en mappning lösa problem, men en mappning lagar absolut inte läckor, fixar glappandek ontakter etc så det behövs en grundlig felsökning och en komplett spec på vad du har för prylar i bilen om det skall gå att hjälpa.  Annars blir det vilda gissningar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2012
#12
Mike__ skrev:
MrCarfreak skrev:
Mike__ skrev:

Jag märkte mest missar när man höll den vid 2500-3000 rpm...

Men absolut en ny mappning kan nog lösa de flesta små problem.. vad kör du med för sprut?

Okej.. ja kör med motronic som är mappat utav turbo center :p Ska dock i med vems pnp snart!

Har vems kommit ut med pnp? får man fråga vad det går på?

Jadå, har funnits ett tag... ca. 12 inkl. mappning smile Maxxtuning ville ha runt 16 inkl. mappning, dock surt att betala 4000:- varje gång man vill mappa om med nya spridare eller dylikt när en vemsare tar runt 2500-3000:-

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2012
#13
torpis skrev:
Mike__ skrev:
När man ligger på jämt gaspådrag så ligger lambdavärdet och pendlar mellan 13-17..

med lambda värde mellan 13-17 så startar inte bilen.  Du blandar nog ihop AFR och lambda.  Du ska absolut ställa om din mätare att visa lambda och inte AFR eftersom AFR skiljer sig mellan olika bränslen. Lambda är det du mäter och det som är intressant.


Som du skriver kan en mappning lösa problem, men en mappning lagar absolut inte läckor, fixar glappandek ontakter etc så det behövs en grundlig felsökning och en komplett spec på vad du har för prylar i bilen om det skall gå att hjälpa.  Annars blir det vilda gissningar.

Du har så rätt så!! Allt de där har jag gått igenom, enda kvar är styrboxen - min box är ju mappad på andra kammar än jag kör med så är inte så konstigt att den vill missa på tomgång och låga varv då verkningsgraden blir tokig :p

//Carfreak


Sök