"trim" till volvo 945 utan turbo

Burrrrner Avstängd
17 januari 2012 · 195 Inlägg

Mack skrev:

FlyIntoTheDistance skrev:
Innan du gör något annat, byt ut den remdrivna fläkten mot en elfläkt från biltema. Den stjäl 5-10 hästar, och en elfläkt med brytare kostar väl 200-400 kronor så det är mycket hästar för pengarna.

Är man ute efter prestanda enbart gör det mycket att plocka bort baksäte, mattor och annan onödig vikt smile

Haha..snacka om att överdriva..
Nog för att den stjäl några hästkrafter men inte fan är det 5-10 i alla fall. 0-5 KANSKE.

Det är vad jag har hört iaf. Men 0-5 verkar rimligt, det är BILLIGT trim hursomhelst jämfört med ett extraktorrör för 2000 som ger ungefär lika mycket

Ujjujj
17 januari 2012 · 72 Inlägg

CHEEVA skrev:
folk rekomendrar 2,5" avgas till en sugis med låg effekt ?!?!?! hur tänkte man där undrar jag

med den motorvolymen är det lagom fr den går inte för tungt men inte heller för lätt tongue hur tänkte du då?

SportPilot Ubåtsingenjör
17 januari 2012 · 7 243 Inlägg

rangen91 skrev:

CHEEVA skrev:
folk rekomendrar 2,5" avgas till en sugis med låg effekt ?!?!?! hur tänkte man där undrar jag

med den motorvolymen är det lagom fr den går inte för tungt men inte heller för lätt tongue hur tänkte du då?

tycker det låter förstort ... det är en så pass liten motor med så lite effekt, 2,25 låter mycket mer lagom om man nu siktar på runt 180-200 hk

jag vet att till vr6an är det många som har bänkat med 2,5 och med 2,25 ... där ger 2,5 effekt förlust och det är ändå en större mer kraftfull maskin.

men ska man vara seriös är 4 takt avgas en djungel...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ujjujj
17 januari 2012 · 72 Inlägg

CHEEVA skrev:

rangen91 skrev:

CHEEVA skrev:
folk rekomendrar 2,5" avgas till en sugis med låg effekt ?!?!?! hur tänkte man där undrar jag

med den motorvolymen är det lagom fr den går inte för tungt men inte heller för lätt tongue hur tänkte du då?

tycker det låter förstort ... det är en så pass liten motor med så lite effekt, 2,25 låter mycket mer lagom om man nu siktar på runt 180-200 hk

jag vet att till vr6an är det många som har bänkat med 2,5 och med 2,25 ... där ger 2,5 effekt förlust och det är ändå en större mer kraftfull maskin.

men ska man vara seriös är 4 takt avgas en djungel...

ja de är ju tyvär det. endel har ju blandat att en bit är 2,5 en del 2,25. endel har ljuddämparen långt bak endel långt fram :S
att 2,5 är ultimat kan jag ju inte lova men många har det och det funkar väldigt bra iaf smile

Grantomta
17 januari 2012 · 216 Inlägg

men dina chip där va har du för boxar i bilen nu? för dom flesta 940 sitter de dom svarta tändboxarna i. Dom kan inte chipas utan då måste du löda på ett uttag för trändpromarna lr byta till guldbox( kostar väl runt 1500 på bildelsbasen)

Har kompletta boxar både tändning å bränsle plus btr med högre bränsletryck  som ska ge 170hk, ligger på hyllan hemma

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Ujjujj
17 januari 2012 · 72 Inlägg

Grantomta skrev:
men dina chip där va har du för boxar i bilen nu? för dom flesta 940 sitter de dom svarta tändboxarna i. Dom kan inte chipas utan då måste du löda på ett uttag för trändpromarna lr byta till guldbox( kostar väl runt 1500 på bildelsbasen)

Har kompletta boxar både tändning å bränsle plus btr med högre bränsletryck  som ska ge 170hk, ligger på hyllan hemma

dom ade ju ett som man behvde guldboxen till som du säger men man kunde även skicka in sin box så skulle dom fixa allt om jag fattade rätt smile

Grantomta
17 januari 2012 · 216 Inlägg

rangen91 skrev:

Grantomta skrev:
men dina chip där va har du för boxar i bilen nu? för dom flesta 940 sitter de dom svarta tändboxarna i. Dom kan inte chipas utan då måste du löda på ett uttag för trändpromarna lr byta till guldbox( kostar väl runt 1500 på bildelsbasen)

Har kompletta boxar både tändning å bränsle plus btr med högre bränsletryck  som ska ge 170hk, ligger på hyllan hemma

dom ade ju ett som man behvde guldboxen till som du säger men man kunde även skicka in sin box så skulle dom fixa allt om jag fattade rätt smile

man kan löda dedär själv oxå inte så svårt

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Ujjujj
17 januari 2012 · 72 Inlägg

Grantomta skrev:

rangen91 skrev:

Grantomta skrev:
men dina chip där va har du för boxar i bilen nu? för dom flesta 940 sitter de dom svarta tändboxarna i. Dom kan inte chipas utan då måste du löda på ett uttag för trändpromarna lr byta till guldbox( kostar väl runt 1500 på bildelsbasen)

Har kompletta boxar både tändning å bränsle plus btr med högre bränsletryck  som ska ge 170hk, ligger på hyllan hemma

dom ade ju ett som man behvde guldboxen till som du säger men man kunde även skicka in sin box så skulle dom fixa allt om jag fattade rätt smile

man kan löda dedär själv oxå inte så svårt

hur gör man det (om man är lite nybörjare)
ska du sälja din trimsats?

Grantomta
17 januari 2012 · 216 Inlägg

rangen91 skrev:

Grantomta skrev:

rangen91 skrev:

dom ade ju ett som man behvde guldboxen till som du säger men man kunde även skicka in sin box så skulle dom fixa allt om jag fattade rätt smile

man kan löda dedär själv oxå inte så svårt

hur gör man det (om man är lite nybörjare)
ska du sälja din trimsats?

man kan löda i ett dotterkort från en slaktad guldbox,så man "byglar" den fasta mjukvaran på lödpunkterna som finns, vilket gör att de ser ut som en guldbox.

Ja allt är väl till salu till rätt pris;) nä men dom bara ligger så pma kan vi nog komma överens

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
ekaann
17 januari 2012 · 55 Inlägg

Obs, det stog 170-180hk med rätt delar. Alltså lite annat smått också...

kiimzzaan
17 januari 2012 · 161 Inlägg

ekaann skrev:
Obs, det stog 170-180hk med rätt delar. Alltså lite annat smått också...

såg det men där står oxå  lämpliga saker, tex 531topp och kam räknas inte det in där? tongue

if everything is under control you´re not going fast enough
Toyota Supra MKIV Singelturbo "Silverstone" (1993)
beemern .......
17 januari 2012 · 2 655 Inlägg

skit i de där jäkla insprutet och så kapar du av flänsarna från insuget och svetsar på 4st korta rörbitar sen går du in på blocket och gör som jag, köp 4st 41mm mc förgasare för 2500kr så monterar du dom, då blir det en jäkla skillnad. (41mm flödar nästan lika mycke som weber 48)...

SportPilot Ubåtsingenjör
17 januari 2012 · 7 243 Inlägg

beemern skrev:
skit i de där jäkla insprutet och så kapar du av flänsarna från insuget och svetsar på 4st korta rörbitar sen går du in på blocket och gör som jag, köp 4st 41mm mc förgasare för 2500kr så monterar du dom, då blir det en jäkla skillnad. (41mm flödar nästan lika mycke som weber 48)...

4 mc förgasare är ju klart coolast !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Lille_Skorpan Avstängd
17 januari 2012 · 201 Inlägg

Det låter i mina öron som att du siktar på 180 hk och ska göra det seriöst, fast utan kunskap, 180 hk kanske kräver portad/planad topp, och jag hade sett över mina kolvringar och lager först innan jag trimmade. Hur blir det med bränslet med? större spridare och kanske en kraftigare bränslepump?

Rätta mig gärna om jag har fel, är inte insatt 100 i detta. Och jag hade sålt bilen, sparat ihop lite pengar och köpt en 940 ltt (lätttrycksturbo) och trimmat.

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)
Grantomta
18 januari 2012 · 216 Inlägg

Lille_Skorpan skrev:
Det låter i mina öron som att du siktar på 180 hk och ska göra det seriöst, fast utan kunskap, 180 hk kanske kräver portad/planad topp, och jag hade sett över mina kolvringar och lager först innan jag trimmade. Hur blir det med bränslet med? större spridare och kanske en kraftigare bränslepump?

Rätta mig gärna om jag har fel, är inte insatt 100 i detta. Och jag hade sålt bilen, sparat ihop lite pengar och köpt en 940 ltt (lätttrycksturbo) och trimmat.

för 180hk behövs inga andra spridare lr bränslepump, i voc landar man på ungefär 170hk då är de balanserad botten planat block å topp, h-kam och org ventiler men uppfrästa ventilsäten plus chip

Sen kolla tråd namnet utan turbo

Senast redigerat av Grantomta (18 januari 2012)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Ujjujj
18 januari 2012 · 72 Inlägg

Grantomta skrev:

Lille_Skorpan skrev:
Det låter i mina öron som att du siktar på 180 hk och ska göra det seriöst, fast utan kunskap, 180 hk kanske kräver portad/planad topp, och jag hade sett över mina kolvringar och lager först innan jag trimmade. Hur blir det med bränslet med? större spridare och kanske en kraftigare bränslepump?

Rätta mig gärna om jag har fel, är inte insatt 100 i detta. Och jag hade sålt bilen, sparat ihop lite pengar och köpt en 940 ltt (lätttrycksturbo) och trimmat.

för 180hk behövs inga andra spridare lr bränslepump, i voc landar man på ungefär 170hk då är de balanserad botten planat block å topp, h-kam och org ventiler men uppfrästa ventilsäten plus chip

Sen kolla tråd namnet utan turbo

ja bränslepumpen är ju samma som på turbon om jag inte minns fel och trim upp till 300 vet jag att den pallar smile
spridare kan man ju byta om man vill men inget måste. men vore väl iof kul med stora spridre och ställbar btr sen köra på e85 tongue
ger ju hästar det med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang