Dags att ge sig på frontplåten som hade igensvetsade hål för kofångarfästen och visade sig ha fel passform efter någon slags smäll i höger framkant.
Med 50-tals VW är det nu så att man ändrade detaljer löpande under året – detaljer som bara riktiga kännare och VW-nördar känner till – men nu är
jag själv en av dessa nördar
– och därför vill vi ha 'rätt' look på bilen vilket får till följd att det är uteslutet att sätta dit något nytt (det vore ju som att ”svära i kyrkan”
).
Det finns nytillverkade reprodelar av högsta kvalitet (t.ex.
WolfParts), som ju visserligen är fina, men passar knappast vår plånbok - alltså får det bli en kompromiss där vi köper billig ”universal” ekonomiplåt på
Dalhems som vi modifierar:
Den nya ekonomiplåten klyvs helt enkelt i vecket där gummilisten sitter
.
Detta är alltså inte de delar som ska sitta på bilen, utan de delar som ska
skrotas .
Här är en närstudie kring hur mycket rost som kan sitta dold mellan plåtlager på en till synes toppenfräsch kaross
…
Så var det då äntligen dags att slutföra svetsarbetet i fronten:
Det är bra att ha gott om svetsklämmor i olika storlekar
!
Höger hjulhus har dessutom blivit blästrat och grundmålat…
All sand kommer från försök att blästra karossen utomhus mellan lågtrycken
…
Här sitter allt ihop som det ska.
Även ny reservhjulsbalja sitter på plats!
På en VW-marknad i Malmö köpte vi en billig röd huv till en 60-talsbubbla. Den passar ju alldeles förträffligt även på vår oval
!
Och, som sagt: häng med på den spännande fortsättningen
…