3325
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 155 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#441
Lygdman skrev:
JohnWayne skrev:
Lygdman skrev:
Fick du svaret ang. framskärmslisten?? Det blir lite pysslande för att få till övergången mellan gamla och nya men det fixar du smile

Nää, jag fick inget svar sad

Misstänkte de mad, ca 27 mm är den övre listen på framskärmen..

Jag sticker och mäter genast smile


5 071 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#442
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fbbeee1185af212e433ed66e6cd0be28.jpg

Punktar lite här och där tills plåten sitter ordentligt. Kyler med tryckluft efter varje punkt. Punktar på nytt med 5 centimeter mellan varje punkt. Efter det punktar jag mellan varje svetspunkt så avståndet mellan dem blir 2,5 centimeter. Sedan punktar jag mellan alla svetspunkter igen. Hängde ni med smile


60 Inlägg
4 mars 2012
#443
Hänger med precis, Det är helt rätt metod för att det inte ska slå sig för mycket.

Kör hårt nu, det går ju undan nu.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
4 mars 2012
#444
JohnWayne skrev:
Hängde ni med smile

Nej - det var alldeles för svårt yikes

lol

Som svar på din fråga i min projekttråd så kör vi med 1mm svetstråd och kolsyra i en ESAB-svets. Om du har problem med att det slår sig kan det ju vara så att du kör med lite för hög effekt för att få snygga svetsar. Om du minskar styrkan, så minskar även värmeutvecklingen - det slår sig inte lika lätt men du får slipa lite mer på svetsarna.

Vi brukar faktiskt "öva" (ställa in svetsen) på skrotbitar av samma dimension (och med samma spalt) som vi sedan ska svetsa på bilen. Detta gör vi varje gång - det är ett evigt rattande och testande, men det slår sig i gengäld väldigt sällan cool ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

81 Inlägg
4 mars 2012
#445
Läst igenom tråden nu och det är grymt kul att se vilket arbete du lägger ner! smile


Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
4 mars 2012
#446
Till bilplåt tycker jag det funkar bäst med 0,6-0,8 mm tråd och kolsyra och 1,0-1,2mm med Arcal eller Atal till grövre grejer. Är det bara tillräckligt rent kan man köra på väldigt låg effekt och ändå få bra genombränning och utan porer. Brukar köra på ganska låg effekt och låg trådmatning när jag svetsar i plåt. Är värt att ställa in svetsen på skrotbitar först som -MATS- säger.

"Den kan vara bra att ha"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
5 mars 2012
#447
Sotar_n81 skrev:
Till bilplåt tycker jag det funkar bäst med 0,6-0,8 mm tråd och kolsyra och 1,0-1,2mm med Arcal eller Atal till grövre grejer. Är det bara tillräckligt rent kan man köra på väldigt låg effekt och ändå få bra genombränning och utan porer. Brukar köra på ganska låg effekt och låg trådmatning när jag svetsar i plåt. Är värt att ställa in svetsen på skrotbitar först som -MATS- säger.

Vi har också sagt att vi ska testa att gå ner till 0,8 nästa gång vi ska byta svetstråd. Kanske är det kolsyregasen som är skillnaden?! Vi använder samma 'punktsvetsmetod' som JohnWayne med kylning (tryckluft) annars nämligen...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#448
tisting skrev:
Hänger med precis, Det är helt rätt metod för att det inte ska slå sig för mycket.

Kör hårt nu, det går ju undan nu.

Då är jag inte ute och cyklar smile

Tackar tackar smile


5 071 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#449
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Hängde ni med smile

Nej - det var alldeles för svårt yikes

lol

Som svar på din fråga i min projekttråd så kör vi med 1mm svetstråd och kolsyra i en ESAB-svets. Om du har problem med att det slår sig kan det ju vara så att du kör med lite för hög effekt för att få snygga svetsar. Om du minskar styrkan, så minskar även värmeutvecklingen - det slår sig inte lika lätt men du får slipa lite mer på svetsarna.

Vi brukar faktiskt "öva" (ställa in svetsen) på skrotbitar av samma dimension (och med samma spalt) som vi sedan ska svetsa på bilen. Detta gör vi varje gång - det är ett evigt rattande och testande, men det slår sig i gengäld väldigt sällan cool ...

Det tål att tänkas på. Brukar faktiskt köra med mycket kräm på.....


5 071 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#450
Sportkorv skrev:
Läst igenom tråden nu och det är grymt kul att se vilket arbete du lägger ner! smile

Tackar och bockar smile


5 071 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#451
Sotar_n81 skrev:
Till bilplåt tycker jag det funkar bäst med 0,6-0,8 mm tråd och kolsyra och 1,0-1,2mm med Arcal eller Atal till grövre grejer. Är det bara tillräckligt rent kan man köra på väldigt låg effekt och ändå få bra genombränning och utan porer. Brukar köra på ganska låg effekt och låg trådmatning när jag svetsar i plåt. Är värt att ställa in svetsen på skrotbitar först som -MATS- säger.

Som sagt, tål att tänkas på. Man blir aldrig för gammal för att lära, bara för att glömma roll


5 071 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#452
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b1e72649202df26aaf568f956df67e8d.jpg

För att få skärmkanten att stämma skär jag upp den en bit och knackar den tills jag tycker den är bra. Så punktar jag den på det vanliga viset smile


923 Inlägg
8 mars 2012
#453
JohnWayne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b1e72649202df26aaf568f956df67e8d.jpg

För att få skärmkanten att stämma skär jag upp den en bit och knackar den tills jag tycker den är bra. Så punktar jag den på det vanliga viset smile

ser riktigt bra ut smile du gör ett kanonjobb !
//David

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613

2 788 Inlägg
8 mars 2012
#454
Det ser bra ut, men jag blir lite fundersam över det där med att du skar upp kanten och sedan bara knackade ner den? Lär ju bli en "kant" där, istället för att skärmen är rundad, ungefär som på en Volvo 740, om du förstår hur jag menar smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 mars 2012
#456
Bra lösning cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#457
dave_norrkoping skrev:
JohnWayne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b1e72649202df26aaf568f956df67e8d.jpg

För att få skärmkanten att stämma skär jag upp den en bit och knackar den tills jag tycker den är bra. Så punktar jag den på det vanliga viset smile

ser riktigt bra ut smile du gör ett kanonjobb !
//David

Tacka tackar. Kan bara säga detsamma. Följer ditt projekt med spänning smile


5 071 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#458
_Fredrik skrev:
Det ser bra ut, men jag blir lite fundersam över det där med att du skar upp kanten och sedan bara knackade ner den? Lär ju bli en "kant" där, istället för att skärmen är rundad, ungefär som på en Volvo 740, om du förstår hur jag menar smile

Problemet var att det var för mycket plåt där. När jag skar upp ett snitt och klappade ned plåten så den blev kant i kant blev den också jämn smile


5 071 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#459
Big_JN skrev:
Se där! Blev ju riktigt bra ju smile

Det visste du redan smile


5 071 Inlägg

Sök