Funderingarna fortsätter…
Hmm, 35mm frigång mellan styrstag och kaross vid obelastat tillstånd. Detta luktar problem lång väg… Styrstagen måste ’flippas’ (dvs. fästas i spindeln underifrån). Men det arbetet måste vänta till vi har skaffat en brotsch
.
Eftersom det är lite så måste vi plocka in nymålade delar i rumstemperatur för att färgen överhuvudtaget ska kunna torka
. Gissa om min hustru är glad
?! Här är det styrstag och styrningsdämpare som fått ny fräsch färg.
Ett dilemma för oss är att styrningen tar i ramhuvudet vid fullt styrutslag åt vänster. Men det är lätt fixat när plattan och karossen är separerade
.
Spindlarna på vår inköpta färdigsänkta och 3” avsmalade framvagn känns mer än lovligt glapp. Inte så konstigt, med tanke på att dessa båda skruv fattas…
…men inte hjälper det att sätta bultar här och dra åt som Sören. Det visar sig att själva tapparna är slitna och ’juckar’ mer än de ska. Alltså måste nya monteras, men dessa nya är så pass tajta i passformen så det arbetsmomentet får Andreas göra på sitt arbete. Därför blir det ingen fotodokumentation av just det momentet.
Vi beslutar oss för att skruva av bromssköldar och spindlar för att byta ut tapparna mot nya som inte glappar.
Här har vi skruvat loss spindeln. Och vi kan mäta cambervinkeln
!
Men: Hur mycket camber ska man egentligen ha på en länkpinneframvagn?
Svaret är att camber är inget man ställer på en en ledbultsframvagn (länkpinne i folkmun). På den nyare kulbultsvarianten finns en "excenterhylsa/kona" för detta, men på de tidigare är det "stelopererat".
Här är bultarna med cambershimsen utplockade. På vänstersidan satt fyra shims (distansbrickor) på var sida om bärarmen på den övre medan den undre hade två inre och sex yttre.
Hur vet man vad som är rätt?
Jo, tack vare ett köp på Tradera för ett par år sedan. Denna bok innehåller mycket bra fakta upp t.o.m. 1965-års modeller av typ1.
Ovärderlig för oss hemmamekare
!
Här syns hur vi går tillväga när vi mäter cambern på framvagnen…
…och skjutmåttet visar 7mm negativ camber.
7mm är det normala "idealiska" måttet. Det skall vara en diff mellan övre och undre bärarm.
Det stora antalet shims är för att kunna kompensera för de toleranser som finns mellan de övre och undre torsionsröret/bärarmen så att det inte blir brytningar i ledbultarna där dessa spänns åt.
Verkstadshandboken säger att vid 7mm skall 5 shims läggas på varje sida om spindeln (totalt 10 per ledbult). Är måttet mindre eller mer skall shims flyttas från in- eller utsida, men de får aldrig bli färre än tre på någon sida.
Efter det att Andreas har tagit spindlarna till sitt jobb och pressat in nya bussningar…
…så det är bara att montera ihop allting hemma i garaget
.
Shimsning (fem brickor på alla ställen)
Här är även nymålade styrstag monterade.
Ny dag - nya tag
...