Bakvagnspyssel m.m…
Vi tar itu med att rengöra drivaxlarna eftersom vi ändå ska byta damasker. Oljan i damaskerna liknar mest fett – eller
är det kanske fett?
Efter det att vi tömt ut oljan så lossar vi drivaxeldamasken inne vid växellådan…
…likaså lageröverfallet…
…och här har allt lossnat från växellådan.
Drivaxeln separeras också från drivaxelröret.
Andreas provar att tvätta i hett vatten och diskmedel – inte så väldigt lyckat. Fick tvätta en gång till, men då med avfettningsmedel istället
.
Lite packningssilikon läggs på de båda gamla sköra packningarna och på rengjorda metallytor. Hoppas detta blir tätt
!
Efter rengöring förs lageröverfallet tillbaks på plats…
…muttrarna likaså och slutligen…
…dras alltihop fast med ett spärrhandtag.
Enligt vår verkstadshandbok ska bakaxelröret ha ett spelrum på 0,4 – 0,6 mm vid sfäriska lagret. Är det större än 0,7 mm kan spelet minskas genom att man tar en tunnare papperspackning eller helt utelämnar den.
Bäst är att montera tillbaka överfallet i samma position som det var innan, där det har slitit in sig. När man drar fast överfallet så kan man pendla lite med röret så hittar det lättare sitt läge.
Ett klassiskt misstag i detta samhang (när man inte får det att löpa bra) är att en av de halvmånformade ledstyckena som sitter på var sin sida om drivaxeln (där den ledar i lådan) hoppat ur läge o lagt sig innanför. I så fall bara att riva igen, lossa drivaxeln o pilla in den i sitt läge o försöka på nytt
…
OCH Efter mycket letande
:
Vi har införskaffat en original motorlucka som dock saknar näsa och handtag...
Hursomhelst – den ’nya’ s.k. W-luckan sitter illa och…
…tar i i överkant när man öppnar och stänger luckan.
Spalten mot karossen är inte alls OK! Vi vet inte exakt hur man justerar luckan, men enligt vårt sätt att se på saken måste den ner en bit. Detta löser vi genom att…
…fila ytterligare på hålen…
…på gångjärnshållarna.
Spänningen är olidlig – har vi gjort rätt
?
Andreas sätter dit bultarna…
…och drar dem med spärrhandtaget.
Vi monterar dit gångjärnsfjädern och…
…döm om vår förvåning – det blev riktigt bra
!
Hmm – vad blir nästa arbetsmoment? Följ den spännande fortsättningen
!!