3282
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 318 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#181
Testar ett inköp gjort på Tradera:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778980.jpg
Körriktningsvisare á la pil – funkar klockrent big_smile !

Nog med lek för idag – åter till verkligheten wink : Som jag skrivit i början av tråden hade Bubblan, innan förre ägaren tog över bilen, stått i många år utomhus och därför på olika sätt blivit vandaliserad. Dörrutorna var krossade, bilen var graffitimålad och någon har bänt och bucklat karossen på diverse besynnerliga ställen hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777732.jpg
Här ser det ut som om något monster tuggat på dörrkarmen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777733.jpg
…och detta är samma skada från en annan vinkel sad . Eftersom dörren är absolut 100%-igt rostfri känns det ju extra surt att kassera den. Vi får hitta på något sätt att laga denna del senare…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777734.jpg
Högra A-stolpen har också en oförklarlig tryckare inåt och något som vi genast sätter tänderna i och lagar direkt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777735.jpg
Vi slipar plåtrent…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777736.jpg
…och snidar till lite på en stor bricka…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777737.jpg
…som vi svetsar fast mitt i skadan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777738.jpg
Därefter tar vi en draghammare (”ryck-och-bank” ) som vi krokar fast i ringen och med ett antal ryck…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777739.jpg
…så har plåten dragits nästan rätt igen smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777740.jpg
Efter lite slipning känns resultatet riktigt anständigt big_smile !

Efter denna utvikning i plåtträsket tongue blir nästa steg att fortsätta checka låda/bakvagn...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#182
Ja, nu blir det inte mer - det är ju fredag och dags för ...

http://www.pekis.se/wp-content/uploads/2012/02/fredagsmys_155376193.jpg

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#184
Bakvagnspyssel m.m…

Vi tar itu med att rengöra drivaxlarna eftersom vi ändå ska byta damasker. Oljan i damaskerna liknar mest fett – eller är det kanske fett?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778950.jpg
Efter det att vi tömt ut oljan så lossar vi drivaxeldamasken inne vid växellådan…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778951.jpg
…likaså lageröverfallet…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778952.jpg
…och här har allt lossnat från växellådan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778953.jpg
Drivaxeln separeras också från drivaxelröret.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778954.jpg
Andreas provar att tvätta i hett vatten och diskmedel – inte så väldigt lyckat. Fick tvätta en gång till, men då med avfettningsmedel istället wink .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778955.jpg
Lite packningssilikon läggs på de båda gamla sköra packningarna och på rengjorda metallytor. Hoppas detta blir tätt smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778956.jpg
Efter rengöring förs lageröverfallet tillbaks på plats…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778957.jpg
…muttrarna likaså och slutligen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778958.jpg
…dras alltihop fast med ett spärrhandtag.

Enligt vår verkstadshandbok ska bakaxelröret ha ett spelrum på 0,4 – 0,6 mm vid sfäriska lagret. Är det större än 0,7 mm kan spelet minskas genom att man tar en tunnare papperspackning eller helt utelämnar den.

Bäst är att montera tillbaka överfallet i samma position som det var innan, där det har slitit in sig. När man drar fast överfallet så kan man pendla lite med röret så hittar det lättare sitt läge.

Ett klassiskt misstag i detta samhang (när man inte får det att löpa bra) är att en av de halvmånformade ledstyckena som sitter på var sin sida om drivaxeln (där den ledar i lådan) hoppat ur läge o lagt sig innanför. I så fall bara att riva igen, lossa drivaxeln o pilla in den i sitt läge o försöka på nytt neutral

OCH Efter mycket letande tongue :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786319.jpg
Vi har införskaffat en original motorlucka som dock saknar näsa och handtag...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786705.jpg
Hursomhelst – den ’nya’ s.k. W-luckan sitter illa och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786706.jpg
…tar i i överkant när man öppnar och stänger luckan.

Spalten mot karossen är inte alls OK! Vi vet inte exakt hur man justerar luckan, men enligt vårt sätt att se på saken måste den ner en bit. Detta löser vi genom att…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786707.jpg
…fila ytterligare på hålen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786708.jpg
…på gångjärnshållarna.

Spänningen är olidlig – har vi gjort rätt neutral ?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786709.jpg
Andreas sätter dit bultarna…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786710.jpg
…och drar dem med spärrhandtaget.

Vi monterar dit gångjärnsfjädern och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786711.jpg
…döm om vår förvåning – det blev riktigt bra smile !

Hmm – vad blir nästa arbetsmoment? Följ den spännande fortsättningen big_smile !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 665 Inlägg
10 mars 2012
#185
Kul att se det luftkylda intresset finns kvar hos några!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 038 Inlägg
10 mars 2012
#186
Kul att titta på sånt här iom att morsan köpte tillbaks sin första bil förra året VOLKSWAGEN 1300 LIM 113 -70 efter en del sökande.
Renoveras för fullt och ska bli i original skick.
Så alltid kul att se bubbla projekt smile


5 071 Inlägg
11 mars 2012
#187
Ni hade tur med bakluckan (motorhuven) whatever. Svårt med terminologin på VW för en tums-pelle smile

Man kan bli tokig av att ställa in dörrar, huvar och bakluckor lol


2 126 Inlägg
11 mars 2012
#188
Snyggt! Blev ju bra med den motorhuven!


Pssst du vet säkert om denna sidan men...
http://www.vwimporten.se/typ1
Finns ju lite kul saker där för oss VW-lovers wink


Självlärd
3 083 Inlägg
11 mars 2012
#189
Big_JN skrev:
Snyggt! Blev ju bra med den motorhuven!


Pssst du vet säkert om denna sidan men...
http://www.vwimporten.se/typ1
Finns ju lite kul saker där för oss VW-lovers wink

Men tack så j*vla mycket för den länken då. Vart jag ju bara mer sugen på att bygga på min golf :'(. lol

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#190
Rickard-v skrev:
Kul att se det luftkylda intresset finns kvar hos några!

Tack, visst tongue - jag har haft luftkyld bil som bruksbil eller projekt ända sedan jag tog körkort för snart 30 år sedan cool . Det roligaste är att VW-intresset frodas både hos unga och gamla cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#191
Nosliwe skrev:
Kul att titta på sånt här iom att morsan köpte tillbaks sin första bil förra året VOLKSWAGEN 1300 LIM 113 -70 efter en del sökande.
Renoveras för fullt och ska bli i original skick.
Så alltid kul att se bubbla projekt smile

Tack big_smile Wow - vilken skön story! Den får du väl köra som projekt här då, eller ?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#192
JohnWayne skrev:
Ni hade tur med bakluckan (motorhuven) whatever. Svårt med terminologin på VW för en tums-pelle smile

Man kan bli tokig av att ställa in dörrar, huvar och bakluckor lol

Jag är själv en 'tum-pelle' - men även lite schizofren, så det går oftast bra att växla mellan olika terminologier wink

Mmm - justering suger, men allvarligt talat: plåtpassningen är särskilt dålig på jänkebilar (talar av egen erfarenhet - I just love'em anyway cool )

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#193
Big_JN skrev:
Snyggt! Blev ju bra med den motorhuven!

smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 038 Inlägg
11 mars 2012
#194
hehe jadu, jag har fullt upp med att uppdatera mitt eget projekt.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#195
VÅRKÄNSLOR ! ! !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789142.jpg
Både ovalen och min 60:a har varit ute och luftat sig big_smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789200.jpg
Vi provade även att montera en näsa från en 60-tals VW på W-luckan, och det blev ju inte alls särskilt lyckat hmm . Jakten på en korrekt näsa går alltså vidare!

Vi har haft funderingar över varför inte karossen verkar passa så bra mot bottenplattan. Idag är de fint väder och då kan vi äntligen ta tag i ett försök vi tänkt på länge: Att prova karossen på vår bottenplatta från tidigt 60-tal. Passar karossen på denna är det ju något fel med passformen på vår bottenplatta, eller hur wink ?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789185.jpg
1957+sent 60-tal=Längs botten på värmekanaler/trösklar är en stor glipa hela vägen – särskilt på vänstersidan sad .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789186.jpg
Vi skruvar av dörrarna på ovalen, rullar fram det äldre chassit och gör oss redo för det stora lyftet tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789187.jpg
Jag och David lyfter i framkant.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789188.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789189.jpg
Garagepolaren Stefan håller koll på bakändan tillsammans med Andreas.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789190.jpg
Dags att sänka karossen ner på gammelplattan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789191.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789192.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789193.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789194.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789195.jpg
Stefan inspekterar resultatet med belåten min smile . ”Äntligen lite höjd på bilen!”, mumlar han belåtet roll

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789196.jpg
1957+tidigt 60-tal=Passformen är mycket bättre…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789197.jpg
..både i bakkant…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789198.jpg
…och i framkant.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789199.jpg
Stilstudie på hög oval big_smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789201.jpg
Vår teori är att höjden på ramhuvudena faktiskt skiljer så vi mäter …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789202.jpg
…och jämför. Men måtten är rätt lika.

Det är först nu vi upptäcker felkällan till misspassningen: Det är helt enkelt så banalt att en tidigare ägare försökt lyfta karossen med en skruv 'glömd' vid vänster domkraftsfäste roll (att vi inte märkt detta tidigare...) Man kan se brytskador av något slags bräckjärn i karosskanten invändigt strax till vänster om ramtunneln samt att det bakersta skruvhålet i botten av värmekanalen på vänster sida hade "dragits ner" och bildat en bula som gjorde att karossen 'red' på bottenplattan i det bakre hörnet. Detta i kombination med att ekonomiplåten har annan (tjockare/plåt i flera lager) form gör att karossen inte kommit ner som vi önskat hmm .
Andreas och Stefan reparerade detta med en slägga yikes medan jag höll på att slipa på en annan bil, så arbetet blev tyvärr inte dokumenterat sad . Men strunt samma - nu passar karossen mycket bättre på bottenplattan big_smile !

http://2.bp.blogspot.com/_gILQySNTZH8/SrQB5o-9jGI/AAAAAAAAANo/VpJAvDUQrWU/s400/sledgehammer+slam.jpg
”Med kofot och slägga kommer man längre än man tror.”

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#196
Nosliwe skrev:
hehe jadu, jag har fullt upp med att uppdatera mitt eget projekt.

Haha - det har jag också wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
11 mars 2012
#197
"Vi tar itu med att rengöra drivaxlarna eftersom vi ändå ska byta damasker. Oljan i damaskerna liknar mest fett – eller är det kanske fett?"

Det är väl så att det ska vara fett i damaskerna?


F.ö kul projekt att följa! Inte fastnat stenhårt för bubblorna innan men börjar nog bli omvänd... smile

"Den kan vara bra att ha"

5 071 Inlägg
12 mars 2012
#198
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Ni hade tur med bakluckan (motorhuven) whatever. Svårt med terminologin på VW för en tums-pelle smile

Man kan bli tokig av att ställa in dörrar, huvar och bakluckor lol

Jag är själv en 'tum-pelle' - men även lite schizofren, så det går oftast bra att växla mellan olika terminologier wink

Mmm - justering suger, men allvarligt talat: plåtpassningen är särskilt dålig på jänkebilar (talar av egen erfarenhet - I just love'em anyway cool )

Jåå, dom hade säkert väldigt bråttomt att skruva ihop bilarna i Dearborn, Flint och de andra fabrikerna i Michigan. Och ska man ha ett riktigt hundraprocentigt resultat ska man ju kapa och svetsa tills alla dörrspringor håller samma mått lol


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#199
Sotar_n81 skrev:
Det är väl så att det ska vara fett i damaskerna?

Nja, jag är faktiskt lite osäker där. Det finns inga fettnipplar och oljan i lådan ska kunna flyta ut i drivaxelrören och åtminstone smörja det yttre kullagret (det sitter en packbox ute i den ändan). Jag måste nog ta reda på det lite bättre i fall där ska sitta fett innan återmontering av damaskerna hmm ...


Sotar_n81 skrev:
F.ö kul projekt att följa! Inte fastnat stenhårt för bubblorna innan men börjar nog bli omvänd... smile

Tack smile ! Jag hoppas att "frälsa" dig tongue åtminstone önskar jag iallafall att den här tråden inte får dig att bli avskräckt från luftkylda bilar från Wolfburg cool !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#200
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Ni hade tur med bakluckan (motorhuven) whatever. Svårt med terminologin på VW för en tums-pelle smile

Man kan bli tokig av att ställa in dörrar, huvar och bakluckor lol

Jag är själv en 'tum-pelle' - men även lite schizofren, så det går oftast bra att växla mellan olika terminologier wink

Mmm - justering suger, men allvarligt talat: plåtpassningen är särskilt dålig på jänkebilar (talar av egen erfarenhet - I just love'em anyway cool )

Jåå, dom hade säkert väldigt bråttomt att skruva ihop bilarna i Dearborn, Flint och de andra fabrikerna i Michigan. Och ska man ha ett riktigt hundraprocentigt resultat ska man ju kapa och svetsa tills alla dörrspringor håller samma mått lol

Var och varannan jänkebilsrenovering jag sett/hört om inbegriper rätt mycket pyssel med plåtpassning - och de verkstadshandböckerna jag har haft till mina egna jänkare brukar ha särskilda avdelningar för hur man ska pressa/bända för att korrigera sneda dörrar, skärmar och huvar roll

Men de är å andra sidan rejäla bilar som tål en hel del stryk cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök