... ska det målas
!
Varför denna bild i en projekttråd? undrar säkert någon. Jo…
… det anlände ett paket från Tyskland
!
Vi hade tänkt använda POR 15 © till bottenplattan. Men en titt på webbsidan till den svenska återförsäljaren (
http://www.por15.se/) meddelar oss att de slutat saluföra produkterna och hänvisar oss till den tyska återförsäljaren (
http://www.hoeseler-por15.com/).
Bottenplattan utan kaross för 5-ti-12-te gången
…
Karossen placeras tillfälligt på vår loge. Ett
soltak hoppas vi det ska bli på bilen – och varför inte ett blått?
Växellådan tas ur…
… och framvagnen likaså.
När vi vänt på bottenplattan kan vi ge den en omgång
POR15 Första steg är avfettningen –
Marine Clean . Det hade så klart underlättat om texten varit på svenska, eller åtminstone på engelska
… Vi väljer att spä ut lösningen med vatten 1+4.
Man sprutar på medlet med en vanlig pumpflaska. Medlet ska verka under 15 minuter…
När de 15 minuterna gått bär vi ut hett vatten i garaget och tvättar av allt Marine Clean med riklig mängd vatten följt av torkning. ”Dry thoroughly” säger de på ett Youtube-klipp jag hittat…
…innan vi plockar fram nästa preparat –
Metal Ready.
Proceduren upprepas med skillnad att nu ska medlet sitta på i 30 minuter och får inte torka ut – då måste man duscha på ytterligare. Efter tvätt och noggrann torkning är det dags att plocka fram:
POR15 En ännu längre tysk text. Jag kan tyda små bisatser som ”nervensystems” och ”tödlich”
!
Det bräckliga locket öppnas mot all förmodan utan nämnvärd åverkan av en rutinerad hand
…
Så är det äntligen dags för målning av undersidan
När färgen inte klibbar längre är det lagom med nästa strykning. Fyra timmar senare är lagret så pass torrt att vi lägger på ett andra skikt med POR15.
Resultatet:
Växelspak, handbromsspak och värmereglage har även demonterats i detta stadium.
PUH – efter 1½ timme på två man är plattan äntligen färdigmålad
!
Det ska bli spännande att gå ut i garaget igen i morgon och se hur våffelpappen på ramtunneln tagit emot färgen
.
Häng på och kolla in resultatet
!