Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer
hej svejs har följt tråden i tystnad men kände att nu måste jag skriva nått sjukt kul att följa detta projekt så grymmnt bra jobb ni gör och mycket bra bilder:) keep up the god work!!!
hej svejs har följt tråden i tystnad men kände att nu måste jag skriva nått sjukt kul att följa detta projekt så grymmnt bra jobb ni gör och mycket bra bilder:) keep up the god work!!!
saabaero9k skrev:
Även jag har varit tyst! Men jäklar vad kul det är med alla bilder och att se vilket bra jobb ni gör! Keep it up!
Tack för att ni "kommit ur garderoben" och kommenterar i tråden
jag blir lika imponerad för varje gång du har uppdaterat! har följt tråden ett bra tag nu och blir bara mer och mer intresserad av att köpa en bubbla själv då man ser på ditt bygge Jobba på lita på att jag följer med spänning! /Boman
jag blir lika imponerad för varje gång du har uppdaterat! har följt tråden ett bra tag nu och blir bara mer och mer intresserad av att köpa en bubbla själv då man ser på ditt bygge Jobba på lita på att jag följer med spänning! /Boman
Tack!
Det är klart du ska köpa en Bubbla - de är mycket lättmekade
Har fått en fråga på annat håll hur det går till att sänka en VW där bak, så jag tänkte svara genom att länka till ett utmärkt filmklipp på Youtube där jag själv faktiskt fick bra insikt i hur det går till:
Kolla igenom alla fyra delar så vet du allt du behöver veta sen !
Jag tror inte att jag nämnt det förut i tråden, men vi har plockat växellåda och drivaxlar från en Typ1 av -69 års modell. När vi nu också valt en större 50-hästars 1600cc-motor från -74 och vill använda oss av 12V elsystem så underlättar det mycket att ha en nyare växellåda, då 6V- motorerna är försedda med mindre svänghjul (och därför även har motsvarande mindre diameter på växellådorna).
Dessa ”modernare” Folkvagnar är från början försedda med 4-bultsmönster på bromstrummorna och dessutom är drivaxlarna längre eftersom dessa ”nyare” Bubblor har bredare spårvidd. För att nu ändå kunna få på fembultstrummorna på dessa drivaxlar så har vi låtit tillverka 5mm tjocka distanser (med ytterdiameter 44mm och innerdiameter 30mm)
Vi sätter en innanför trumman…
…och två mellan trumma och navbulten.
Detta blir kalasbra !
Som avslutning får de båda nyinköpta bromstrummorna bromsoksfärg
ni är så petiga, jag kunde ju knappt se felet på skärmen på första bilden, pyttsan tänkte jag, orka bry. men ni jagar perfektion.
Skoj!
men inget jag skulle ha tålamod med
Tja - taskig passform på skärmen där kan inte döljas av kederlisten utan det kommer upp däcksprut genom springan ... inte roligt Så visst - du har rätt: Vi jagar perfektion
Ok – det får bli bilder med mobilkameran, men kvalitén blir därefter :
Skärmar och fotsteg monterade
Passformen är minst sagt tveksam
Vänsterskärmen måste få de två främsta hålen omborrade och då sticker skärmen ut nedanför karossen …
Högerskärmen är om möjligt ännu mer hopplös och sticker ut 15mm nedanför främre mellanplåten Dessutom måste alla hålen utom 3 borras om för att få skärmen på plats