Det mekades en del igår men jag hade inte tid att posta någon uppdatering på kvällen
... Istället kommer en desto större nu
:
Handbromsvajrar ansluts till handtaget
Ena navbulten är inte speciellt frisk, så vi ”lånar” …
… hel bult från vår 55:a
Tänkte även göra en lite ”How-to” för sänkning av bakvagn. Avsikten är att sänka den 2 yttre hack på torsionsstavarna
Första steget är att lossa locket som täcker torsionsstavarna
Det fjädrande stålstycke som utgår bakåt från torsionsstavarna kallas ”svärd” och är fäst i bakaxeln
Andra steget blir att lossa axeln från svärdet
Även stötdämparna demonteras
Sedan skjuts bakaxeln bakåt så att svärdet kan sänkas i bakkant (men här har vi gått för fort fram när vi monterade handbromsvajern igår)
Handbromsvajern måste lossas (IGEN
)
Det sitter en klack under svärdet vid pilen. Vit torsionsstaven sitter ett antal kugg – och eftersom vi redan sänkt bakvagnen (dock endast en kugg) sitter det märkningar i änden av staven.
Med hjälp av kofot pressas svärdet utåt samtidigt som vi knackar med en hammare på staven där framme. Vi vill INTE att svärdet ska lossa inne vid växellådan nämligen
!
Svärdet, som sitter hårt i spänn, faller ner med en smäll. Här är det god idé att mäta upp avståndet ner till golvet så att vi får båda sidorna lika mycket sänkta
…
Innanför svärdet sitter en gummibussning
När man sänker så pass mycket som 2 hack kommer svärdet att slå i fjädertornet vid genomfjädring. För att undvika detta tar vi bort material i ovankant.
Markering av mängden material vi tänker avlägsna
Provmontering – verkar helt okej
Efter lite finslipning lackas svärden.
I kväll blir det montering
–
så häng med på fortsättningen!