3337
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 276 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Ser fint ut smile

Men när ni kapar ur svärden sådär, förlorar inte svärden en hel del styrka då? Eller det kanske inte är så stor belastning att det har betydelse?

Tack smile

Det är gammal beprövad kunskap att det är helt okej att kapa ur såpass lite som 20mm. Och det är ju heller inte fråga om någon extrem off-road körning med en sänkt Bubbla heller wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
För er som följer projekttråden vill jag även passa på och puffa lite för en lokal marknad på Kristi Himmelfärd:

http://www.usabil.nu/message/bilder/20120421_144033.JPG

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3219668

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
, . .·´¯`·..

Yawn...
3 151 Inlägg
23 april 2012
-MATS- skrev:
Tack smile

Det är gammal beprövad kunskap att det är helt okej att kapa ur såpass lite som 20mm. Och det är ju heller inte fråga om någon extrem off-road körning med en sänkt Bubbla heller wink

Aha, okej. Ja, jag litar på erat omdöme... Det var bara en fundering jag hade. smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Idag hade Andreas semester från garaget, så jag ’torrmekade’ lite på egen hand…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/919084.jpg
2 hack yttre med kapade svärd cool

Fortsättning följer…

, . .·´¯`·..

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
-MATS- skrev:
Tack smile

Aha, okej. Ja, jag litar på erat omdöme... Det var bara en fundering jag hade. smile

smile

Vad jag däremot just kom på är att om torsionsstaven vrids uppåt så kommer drivaxeln att vinklas lite framåt och skapa toe-in hmm ... det kan ju ge en del intressanta köregenskaper roll ... får fundera ett varv över hur det kan lösas på ett smart sätt. Att svetsa i svärdet är nog tyvärr uteslutet eftersom det är tillverkat av fjäderstål neutral ?!

, . .·´¯`·..

Kejsare
547 Inlägg
23 april 2012
Jag har aldrig, ALDRIG, gillat bubblor, men av nån anledning kan jag inte sluta följa det här bygget! Det är nog mestadels noggrannheten som fångade mig från början, men (även om man inte riktigt kan se mer än chassit än så länge) jag tror fan den här kommer bli i en klass för sig! Prenumeration fetlagd, och jag ställer mig upp och applåderar åt er att ni tar er den tid som krävs för att nånting ska bli gjort ordentligt! smile

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Fernicus skrev:
Jag har aldrig, ALDRIG, gillat bubblor, men av nån anledning kan jag inte sluta följa det här bygget! Det är nog mestadels noggrannheten som fångade mig från början, men (även om man inte riktigt kan se mer än chassit än så länge) jag tror fan den här kommer bli i en klass för sig! Prenumeration fetlagd, och jag ställer mig upp och applåderar åt er att ni tar er den tid som krävs för att nånting ska bli gjort ordentligt! smile

Tack för din uppmuntrande kommentar, Fernicus smile

, . .·´¯`·..

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
BULLIS87 skrev:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2162

Där har du svaret wink

Wow - där fanns mycket bra, tack för länken big_smile

Men så många olika sätt att lösa det på hmm hur ska man kunna välja?

, . .·´¯`·..

1 125 Inlägg
23 april 2012
En sak skrev du tidigare,är ju inte aktuellt att svetsa,inte i fjäderstål.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
fadret skrev:
En sak skrev du tidigare,är ju inte aktuellt att svetsa,inte i fjäderstål.

Nej, det verkar ju inte vara något som man kan rekommendera hmm Men det hade de faktiskt ändå gjort som ett av flera förslag i länken ovan ...

, . .·´¯`·..

170 Inlägg
24 april 2012
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:

Där har du svaret wink

ja de bästa hade väl varit helt ny tillverkade svärd som passar! dock verkar de ju ha funka med att kapa och svetsa om dem, man borde ju kunna borra hål oxå och förstärka med plattjärn om man är orolig att de inte ska hålla smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
BULLIS87 skrev:
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:

Där har du svaret wink

ja de bästa hade väl varit helt ny tillverkade svärd som passar! dock verkar de ju ha funka med att kapa och svetsa om dem, man borde ju kunna borra hål oxå och förstärka med plattjärn om man är orolig att de inte ska hålla smile

Jo, nytillverkade hade varit perfekt! tongue

, . .·´¯`·..

170 Inlägg
25 april 2012
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:
-MATS- skrev:

Jo, nytillverkade hade varit perfekt! tongue

Hehe borde väl gå att beställa från usa smile lr kan man ju prova som dem hade gjort med att ta en del och bulta fast i svärdet och sedan längre bultar! fast du vill väl gärna ha en jäkla finish på de oxå kan jag tro tongue

297 Inlägg
25 april 2012
Hej Mats!
Ser bra ut.
Även jag kör runt i en sänkt VW nu, men det kanske du sett.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
BULLIS87 skrev:
Hehe borde väl gå att beställa från usa smile lr kan man ju prova som dem hade gjort med att ta en del och bulta fast i svärdet och sedan längre bultar! fast du vill väl gärna ha en jäkla finish på de oxå kan jag tro tongue

Ja, det är ju det där med finishen wink

, . .·´¯`·..

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
loop skrev:
Hej Mats!
Ser bra ut.

Hallå på dig Per!

Tack smile

Nä, det har jag helt missat yikes ! Har du gått och blivit 'religiös' på äldre dar eftersom du tagit ditt förnuft till fånga och skaffat en VW tongue (Inget fel på Ford heller iofs wink )

, . .·´¯`·..

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Blev aldrig någon post igår, och även idag var det ont om ”kvalitetstid” på Ovalen hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/919596.jpg
Men svärden, drivaxlar och stötdämpare är återmonterade. Dock har vi inte förlängt svärden så det lär bli lite jazzigt i bakvagnen cool

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/919911.jpg
Genomslagsgummina blev bortplockade vid återmonteringen smile

Fortsättning följer…

, . .·´¯`·..

297 Inlägg
25 april 2012
-MATS- skrev:
loop skrev:
Hej Mats!
Ser bra ut.

Hallå på dig Per!

Tack smile

Nä, det har jag helt missat yikes ! Har du gått och blivit 'religiös' på äldre dar eftersom du tagit ditt förnuft till fånga och skaffat en VW tongue (Inget fel på Ford heller iofs wink )

Nja, det blev en tredje VW en mk1 Caddy sänkt skabbig och då behövdes lite delar så för några hundra så skaffades två golfar fram, och sen så har jag en folkracegolf. Jag spridit ut saker lite mer bara, Skoda har svansmotor och Subarun boxer. Med lite tur så kommer det i en trimmotor i Caddyn i helgen. Min Falcon borde vara körklar snart också. Vi får ha lite träff är i inlandet

Har torsdagsträffarna börjat? På bägge ställena? Har lite sug efter att åka på träff

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
loop skrev:
Nja, det blev en tredje VW en mk1 Caddy sänkt skabbig och då behövdes lite delar så för några hundra så skaffades två golfar fram, och sen så har jag en folkracegolf. Jag spridit ut saker lite mer bara, Skoda har svansmotor och Subarun boxer. Med lite tur så kommer det i en trimmotor i Caddyn i helgen. Min Falcon borde vara körklar snart också. Vi får ha lite träff är i inlandet

Har torsdagsträffarna börjat? På bägge ställena? Har lite sug efter att åka på träff

Aha - helt klart får vi ha lite spontanträff snart cool

Torsdagsträffarna börjar nästa vecka i Tvååker (3/5) och den 17/5 är det motor- & nostalgimarknad där ända från morgonen, det får du inte missa smile

, . .·´¯`·..

Sök