Volvo motorn b234f = 16 Ventilare. Hur är den ?

kenyaboss
22 januari 2008 · 196 Inlägg

min maskin har gått kanonbra sålänge jag har ägt den iaf... inget att klaga på... köp extractorrör och 3 tum.. låter fin fint när man gasar  wink

Volvo_Hird
2 juni 2010 · 24 Inlägg

Min 16v gick under litern milen iaf.. även när od:n slutade att funka smile dock gick ventiltryckarna för mig i somras efter att ja hällt i biltema mineral oolja å bilen stått i nästan 2år tongue, delarna är väll inte så mycket dyrare än en 8v skulle jag tro, komplett packningssats med alla packboxar och flänsar, kolvringssats, nya ventiltryckare vev & ramlager gick på 5600 på Volvo där jag köpte det.

Volvo 940 Tdic "Breddad diesel" (1995)
Volvo V70 2,4D "D5" (2006)
Marlboroman
2 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Haft 2st 16V och det har inte varit några bekymmer med dem. Varken mekaniskt eller annat. Snittade på en lite milen som mest under vintern med mycket stadskörning och kallstarter. Avsevärt roligare motor än nån livstrött gammal 8V, även om 8V duger i en bruksbil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bensinskallen P o r s c h e
2 juni 2010 · 1 700 Inlägg

Nån som vet om det är lh2.4 och likadana kablar på 234:an som på en 230?  Bara andra boxar också eller?

Liiten fundering på att stoppa ner en i min 240 kanske wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Sharky
2 juni 2010 · 10 287 Inlägg

LH 2.4 på båda. Du kan kolla på exakta skillnaderna här:

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 … 740-89.htm

(Titta rätt nu så att du inte röker in på B230FT med LH2.2.....)

Boxarna skiljer givetvis och dessutom så har inte B234 någon separat kallstartspridare.

/Göran



Bensinskallen skrev:
Nån som vet om det är lh2.4 och likadana kablar på 234:an som på en 230?  Bara andra boxar också eller?

Liiten fundering på att stoppa ner en i min 240 kanske wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
einar-
12 juli 2010 · 326 Inlägg

Jag förstår inte hur alla kan påstå att det är en törstig motor. Jag kör min på runt 0,8 - 1 liter milen med hård blandad körning med mycket lekkörning och fullgas accelerationer. Jag har hittills inte fått den att dra över litern och den är inte slö så den går inte för magert.
Och bottenvridet är då bättre än på vanliga 230F, jag åker då på tomgång i uppförsbackar på överväxeln och det hade då definitivt inte en B230 orkat.

Jag hade också föreställningar om att det var en dålig motor tills jag köpte en själv och sen dess kommer jag då aldrig köpa en 740 med 8V motor igen. 50hk till för samma bränsleförbrukning tackar man inte nej till smile

Min motor är väl inkörd med sina 38000 hårt körda mil så man kan ju inte direkt skylla på att den är fräsch heller...

Jimmy- Team Lawless Racing
25 augusti 2010 · 169 Inlägg

Hejsan jar har en 16 ventilare GLT tänkte byta olja i den nåndag men vet inte hur många liter den ska ha? vet du det? eller nån annan ute i världen som har lite humm!

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!
Volvo 945 LTT "Refrigerator" (1997)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
25 augusti 2010 · 938 Inlägg

Den vill ha precis 4liter om ja inte minns helt galet...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2010 · 13 797 Inlägg

einar- skrev:
Jag förstår inte hur alla kan påstå att det är en törstig motor. Jag kör min på runt 0,8 - 1 liter milen med hård blandad körning med mycket lekkörning och fullgas accelerationer. Jag har hittills inte fått den att dra över litern och den är inte slö så den går inte för magert.
Och bottenvridet är då bättre än på vanliga 230F, jag åker då på tomgång i uppförsbackar på överväxeln och det hade då definitivt inte en B230 orkat.

Jag hade också föreställningar om att det var en dålig motor tills jag köpte en själv och sen dess kommer jag då aldrig köpa en 740 med 8V motor igen. 50hk till för samma bränsleförbrukning tackar man inte nej till smile

Min motor är väl inkörd med sina 38000 hårt körda mil så man kan ju inte direkt skylla på att den är fräsch heller...

så här 3år efter att tråden blev till och jag haft min 16v ett tag innan jag bytte jämnt mot en 855turbo

så var faktist bilen mer och mer okej
innan jag sålde bilen satt det M90 slungdiff
och då började bilen bli "rolig"
som vinterbil är den äkligt klockren
hur snäll och fullt tillräckligt med effekt
men snål minns jag den inte som om du lyckades få din att dra mellan 0.8-1liter/milen så skiljer sig våra sätt att se på att gasa på rätt mycket smile

efter att ha konstant åkt fullt ös medvetslös så var den inte snålare än en B230F men roligare
men sen kör jag inte direkt snällt med grejerna
men det gick att göra ringar på 2:an t.o.m vilket förvånade mig
visst inte direkt någon risk att man stötte i mot varvstoppet
och 215blås på 4:an är godkänt smile
fördelen med M90 och 940turbo axel det varva inget när man åkte på 5:an

motorn höll bra för mig förutom att det läckte olja i varenda hörn av motorn smile
2ägare efter mig körde ras på motorn vid lugn körning på julaftonmorgonen =/
var nedre drevet som gjorde att det blev ventilsallad

ska jag köpa sladdbil blir det en 88:ans 740glt 16v igen
dom nyare modellerna brukar vara så sjukt trötta testade en polares 90:ans och han var tvungen att öppna huven innan han fick mig att tro att det satt en B234F där under istället för en b230F =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Den vill ha precis 4liter om ja inte minns helt galet...

Jo fyra liter brukar gå åt, nästan så de vill ha lite mer olja än en vanlig B230
som skall ha strax under 4 liter normalt. Jag brukar hälla i nästan fyra liter,
kolla stickan, bli förvånad av den låga nivån, hälla i resten och sen varmköra och ändå ligger oljenivån
strax under max. wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

proxXx skrev:
3.85 liter står det i instruktionsboken men jag hällde i lite mer runt fyra liter

Kanske bör nämna att jag fick lov att hälla i 4,5 liter efter att jag hade
gjort en motorsköjlning med Bilstein Engine Flush (en maskin som pumpar
igenom en rengöringsvätska/olja och tar med sig smått & gott).
Både jag och personalen tyckte det var märkligt men nivån var bra senare ändå.

Alex-s Bakhjulskrafs
20 september 2010 · 1 479 Inlägg

4,5 liter med oljefilterbyte ca..
min har aldrig dragit mer än litern trots mycket gasfot. vid lite mer normal körning drog den 16 liter på 20 mil.
men har en fråga, hur stor skillnad kommer jag märka om jag klipper balansaxelremmen? kommer motorn slitas snabbare?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Alex-s Bakhjulskrafs
21 september 2010 · 1 479 Inlägg

i morse tänkte jag plocka bort balansaxelremmen, glömde det och körde ett ärende. när jag kom hem och skulle ta tag i det såg jag att remmen var helt lös. jag kunde dra av den för hand från remhjulet.. jävla tur man såg det innan det hände något:P hade kanske blivit dyrt annars:P

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
twin_cam Smålänning
21 september 2010 · 7 877 Inlägg

mk2_power skrev:
i morse tänkte jag plocka bort balansaxelremmen, glömde det och körde ett ärende. när jag kom hem och skulle ta tag i det såg jag att remmen var helt lös. jag kunde dra av den för hand från remhjulet.. jävla tur man såg det innan det hände något:P hade kanske blivit dyrt annars:P

Vilken av remmarna??

Balansremmen har mig veteligen styrningar så den går minsann inte dra av wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Alex-s Bakhjulskrafs
21 september 2010 · 1 479 Inlägg

twin_cam skrev:

mk2_power skrev:
i morse tänkte jag plocka bort balansaxelremmen, glömde det och körde ett ärende. när jag kom hem och skulle ta tag i det såg jag att remmen var helt lös. jag kunde dra av den för hand från remhjulet.. jävla tur man såg det innan det hände något:P hade kanske blivit dyrt annars:P

Vilken av remmarna??

Balansremmen har mig veteligen styrningar så den går minsann inte dra av wink

balansremmen.. jo den har styrningar i form av kanter på remhjulen men jag kunde dra den över kanten så lös var den

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Volvo-poower
21 maj 2012 · 13 Inlägg

Growe skrev:
tycker dom är sådär...roligare än en Gl men så förbaskat j-vla trötta på låga varv
händer inget under 4000-4500
har kört några tusen mil med min nu inte några direkta problem
förutom att dom har en förmåga att trycka ur sig olja överallt

tydligen jätte vanligt att dom trycker ur sig olja min trycker ur olja mellan hållaren till oljestickan och blocket när man gasar på
vet inte ens om det är någon mening att fixa det
då läcker det säkert mer någon annanstans
alla packningar och sånt är skit dyra till motorerna oxå

jag köpte en komplett packningssats till min 16v för ca två veckor sen och den gick på 1500:- villket inte va så farligt för man får ju med allt, packningar/packboxar och o-ringar mm, de ända som kostar lite e vev och ramlager som kostar ca 2000:- beronde på vart man köper dom! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang