Bullen1
Tekniker
9 maj 2011
· 345 Inlägg
vevaxeln låser man med en special bult, om du står i hjulhuset, på vänstersidan av motorn (baksidan) längst ner till höger bakom drivaxeln, finns en liten skruv med 10mm skalle, den skruvar du ut, sen ska man vrida vevaxeln tills ett hål syns och 1ans cylinder står i ÖD och då ska special skruven skruvas in, alt att man tar en 8mm bult, slipar av toppen så den blir spetsig och skruvar in den tills veven är låst, Själva remskivan sitter inte fast med en kil, utan bulten i sig håller allt på plats och den ska dras med 150nm.
Kamarna nollställer du genom att lyfta ventilkåpan och sätter ett bläck på 5mm på baksidan av kamaxlarna.
killercow skrev:
Jag anser inte att man ska ge sig på att byta kamremen på denna motorn om man saknar kunskap och nödvändiga utrustning för det. att det är extremt svårt på dom tidiga 1,6orna till focus är nog inget vana focus människor på focus klubben eller ford mekaniker sitter och hittar på. Visst det är klart att dom på ford verkstaden vill ha kunder. men dom lägger ju inte 5 timmar på en enkel sak. och ja vet att det tar 5 timmar och att dom inte bara hittade på det.
Tar mig 1.5timmar o göra jobbet, är inte svårt överhuvudtaget om man kan.
den ända som är ovanligt är skruven för o låsa vevaxeln.
Senast redigerat av Bullen1 (9 maj 2011)
Det man inte dör av gör ont.