Kamrembyte på Ford, hjälp önskas akut!

perorust
26 mars 2011 · 119 Inlägg

ut i solen med er istället! big_smile hahaha!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...
killercow
26 mars 2011 ·

Jag anser inte att man ska ge sig på att byta kamremen på denna motorn om man saknar kunskap och nödvändiga utrustning för det. att det är extremt svårt på dom tidiga 1,6orna till focus är nog inget vana focus människor på focus klubben eller ford mekaniker sitter och hittar på. Visst det är klart att dom på ford verkstaden vill ha kunder. men dom lägger ju inte 5 timmar på en enkel sak. och ja vet att det tar 5 timmar och att dom inte bara hittade på det.

Biemer
9 maj 2011 · 110 Inlägg

En bekant har en 2,0l som kuggat, sen hade han varit där och pillat själv så nu vette fan hur allt rört sig. Ska dit och räta till det så småningom så tänkte man kunde skaffa sig lite information här först.

Om jag förstått folket här rätt så är det bort med ventilkåpan ställa kammarnas spår jäms med toppen med ett 5mm plattjärn eller dyl? Men veven då, alltså inte löst drev på denna, finns det markeringar?

Mvh Markus.

Bullen1 Tekniker
9 maj 2011 · 345 Inlägg

vevaxeln låser man med en special bult,  om du står i hjulhuset, på vänstersidan av motorn (baksidan) längst ner till höger bakom drivaxeln, finns en liten skruv med 10mm skalle, den skruvar du ut, sen ska man vrida vevaxeln tills ett hål syns och 1ans cylinder står i ÖD och då ska special skruven skruvas in, alt att man tar en 8mm bult, slipar av toppen så den blir spetsig och skruvar in den tills veven är låst, Själva remskivan sitter inte fast med en kil, utan bulten i sig håller allt på plats och den ska dras med 150nm.

Kamarna nollställer du genom att lyfta ventilkåpan och sätter ett bläck på 5mm på baksidan av kamaxlarna.

killercow skrev:
Jag anser inte att man ska ge sig på att byta kamremen på denna motorn om man saknar kunskap och nödvändiga utrustning för det. att det är extremt svårt på dom tidiga 1,6orna till focus är nog inget vana focus människor på focus klubben eller ford mekaniker sitter och hittar på. Visst det är klart att dom på ford verkstaden vill ha kunder. men dom lägger ju inte 5 timmar på en enkel sak. och ja vet att det tar 5 timmar och att dom inte bara hittade på det.

Tar mig 1.5timmar o göra jobbet, är inte svårt överhuvudtaget om man kan.
den ända som är ovanligt är skruven för o låsa vevaxeln.

Senast redigerat av Bullen1 (9 maj 2011)

Det man inte dör av gör ont.
perorust
9 maj 2011 · 119 Inlägg

gött mos, bullen. smile idel bra tips!
tänkte oxå tipsa om att kolla ÖD på 1:an med en indikatorklocka.

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...
Biemer
11 maj 2011 · 110 Inlägg

Bullen1 skrev:
vevaxeln låser man med en special bult,  om du står i hjulhuset, på vänstersidan av motorn (baksidan) längst ner till höger bakom drivaxeln, finns en liten skruv med 10mm skalle, den skruvar du ut, sen ska man vrida vevaxeln tills ett hål syns och 1ans cylinder står i ÖD och då ska special skruven skruvas in, alt att man tar en 8mm bult, slipar av toppen så den blir spetsig och skruvar in den tills veven är låst, Själva remskivan sitter inte fast med en kil, utan bulten i sig håller allt på plats och den ska dras med 150nm.

Kamarna nollställer du genom att lyfta ventilkåpan och sätter ett bläck på 5mm på baksidan av kamaxlarna.

killercow skrev:
Jag anser inte att man ska ge sig på att byta kamremen på denna motorn om man saknar kunskap och nödvändiga utrustning för det. att det är extremt svårt på dom tidiga 1,6orna till focus är nog inget vana focus människor på focus klubben eller ford mekaniker sitter och hittar på. Visst det är klart att dom på ford verkstaden vill ha kunder. men dom lägger ju inte 5 timmar på en enkel sak. och ja vet att det tar 5 timmar och att dom inte bara hittade på det.

Tar mig 1.5timmar o göra jobbet, är inte svårt överhuvudtaget om man kan.
den ända som är ovanligt är skruven för o låsa vevaxeln.

Okej bra att veta, underlättar mycket. Audi använde sig ibland av att låsa veven på det viset också.
Tack ska du.

Biemer
11 maj 2011 · 110 Inlägg

Men du, var ut och hittade ingen bult/hål. Var det en 2,0 du pratade om? För stämde inte på löst drev heller för på den här är de kil.
Men iaf så har jag räknat ut övre dödpunkt och ställt kammarna rätt samt sopat dit remmen. Dragit runt för hand utan bekymmer. Utan övrig information på vart hur man nollar veven så blir de väl provstart ;P

Mvh Markus

Bullen1 Tekniker
15 maj 2011 · 345 Inlägg

Finns många modeller som använder det systemet, både Audi och WV,ford m.m.
Focus 1.6 har ingen kil, 2.0 är den äldre motorn, så gott som samma som Mondeo 1993-2001 2.0L, den har kil, enklast då är att markera dreven med färg, alt om det har kuggat, låsa kamaxlarna samt vrida kolv1 till ÖD.
har dock aldrig sett en 1.6 med kil under 7år.

Senast redigerat av Bullen1 (15 maj 2011)

Det man inte dör av gör ont.
Biemer
15 maj 2011 · 110 Inlägg

Bullen1 skrev:
Finns många modeller som använder det systemet, både Audi och WV,ford m.m.
Focus 1.6 har ingen kil, 2.0 är den äldre motorn, så gott som samma som Mondeo 1993-2001 2.0L, den har kil, enklast då är att markera dreven med färg, alt om det har kuggat, låsa kamaxlarna samt vrida kolv1 till ÖD.
har dock aldrig sett en 1.6 med kil under 7år.

Jag ställde in ÖD med hjälp av indikatorklocka och kammarna står rätt. Men den gick knepigt på tomgång och svårstartad, speciellt varm. Verkar komplös. Troligtvis har den någon eller några krokiga ventiler? Eftersom det måste ju vara rätt med 1ans kolv i ÖD och kammarna vågrätt med 5mm plattjärn i bakkant.

Bullen1 Tekniker
19 maj 2011 · 345 Inlägg

Jo absolut, om den rappar mer än 3kugg kan ventilen slå i.
Ett komp prov måste göras för o vara säker.

Det man inte dör av gör ont.
Biemer
19 maj 2011 · 110 Inlägg

Bullen1 skrev:
Jo absolut, om den rappar mer än 3kugg kan ventilen slå i.
Ett komp prov måste göras för o vara säker.

Jag vet inte hur mycket fel den stod eller så eftersom det varit en annan knåpare där innan och ställt till det.
Men ja jag tog kompprov igår: Cyl 1 och 3 helt dött, 2 mindre än 3bar hördes bara att de va lite motstånd där, Cyl 4, 3bar. Så de blir att riva toppen då. Konstigt att den går så pass bra som den ändå gör. Men klart att om motorn börjar tända och snurrar fortare så kanske den orkar/hinner få upp lite mer komp..?

Biemer
19 maj 2011 · 110 Inlägg

Bullen1 skrev:
vevaxeln låser man med en special bult,  om du står i hjulhuset, på vänstersidan av motorn (baksidan) längst ner till höger bakom drivaxeln, finns en liten skruv med 10mm skalle, den skruvar du ut, sen ska man vrida vevaxeln tills ett hål syns och 1ans cylinder står i ÖD och då ska special skruven skruvas in, alt att man tar en 8mm bult, slipar av toppen så den blir spetsig och skruvar in den tills veven är låst, Själva remskivan sitter inte fast med en kil, utan bulten i sig håller allt på plats och den ska dras med 150nm.

Kamarna nollställer du genom att lyfta ventilkåpan och sätter ett bläck på 5mm på baksidan av kamaxlarna.

killercow skrev:
Jag anser inte att man ska ge sig på att byta kamremen på denna motorn om man saknar kunskap och nödvändiga utrustning för det. att det är extremt svårt på dom tidiga 1,6orna till focus är nog inget vana focus människor på focus klubben eller ford mekaniker sitter och hittar på. Visst det är klart att dom på ford verkstaden vill ha kunder. men dom lägger ju inte 5 timmar på en enkel sak. och ja vet att det tar 5 timmar och att dom inte bara hittade på det.

Tar mig 1.5timmar o göra jobbet, är inte svårt överhuvudtaget om man kan.
den ända som är ovanligt är skruven för o låsa vevaxeln.

Rättelse på placering av plugg för låsning, framkant motor mellan katten och växellådan, 10mm skalle.

Bullen1 Tekniker
25 maj 2011 · 345 Inlägg

Biemer skrev:

Bullen1 skrev:
vevaxeln låser man med en special bult,  om du står i hjulhuset, på vänstersidan av motorn (baksidan) längst ner till höger bakom drivaxeln, finns en liten skruv med 10mm skalle, den skruvar du ut, sen ska man vrida vevaxeln tills ett hål syns och 1ans cylinder står i ÖD och då ska special skruven skruvas in, alt att man tar en 8mm bult, slipar av toppen så den blir spetsig och skruvar in den tills veven är låst, Själva remskivan sitter inte fast med en kil, utan bulten i sig håller allt på plats och den ska dras med 150nm.

Kamarna nollställer du genom att lyfta ventilkåpan och sätter ett bläck på 5mm på baksidan av kamaxlarna.

killercow skrev:
Jag anser inte att man ska ge sig på att byta kamremen på denna motorn om man saknar kunskap och nödvändiga utrustning för det. att det är extremt svårt på dom tidiga 1,6orna till focus är nog inget vana focus människor på focus klubben eller ford mekaniker sitter och hittar på. Visst det är klart att dom på ford verkstaden vill ha kunder. men dom lägger ju inte 5 timmar på en enkel sak. och ja vet att det tar 5 timmar och att dom inte bara hittade på det.

Tar mig 1.5timmar o göra jobbet, är inte svårt överhuvudtaget om man kan.
den ända som är ovanligt är skruven för o låsa vevaxeln.

Rättelse på placering av plugg för låsning, framkant motor mellan katten och växellådan, 10mm skalle.

Absolut men det beror på att det var en 2.0a, jag trodde det handlade om en 1.6a först smile

Det man inte dör av gör ont.
Biemer
27 maj 2011 · 110 Inlägg

Bullen1 skrev:

Biemer skrev:

Bullen1 skrev:
vevaxeln låser man med en special bult,  om du står i hjulhuset, på vänstersidan av motorn (baksidan) längst ner till höger bakom drivaxeln, finns en liten skruv med 10mm skalle, den skruvar du ut, sen ska man vrida vevaxeln tills ett hål syns och 1ans cylinder står i ÖD och då ska special skruven skruvas in, alt att man tar en 8mm bult, slipar av toppen så den blir spetsig och skruvar in den tills veven är låst, Själva remskivan sitter inte fast med en kil, utan bulten i sig håller allt på plats och den ska dras med 150nm.

Kamarna nollställer du genom att lyfta ventilkåpan och sätter ett bläck på 5mm på baksidan av kamaxlarna.


Tar mig 1.5timmar o göra jobbet, är inte svårt överhuvudtaget om man kan.
den ända som är ovanligt är skruven för o låsa vevaxeln.

Rättelse på placering av plugg för låsning, framkant motor mellan katten och växellådan, 10mm skalle.

Absolut men det beror på att det var en 2.0a, jag trodde det handlade om en 1.6a först smile

Okej då var den andra bullar. tongue

graleh
18 september 2012 · 28 Inlägg

killercow skrev:
hm. jag bytte nyligen min rem hos ford. tänkte göra detta själv först men blev avråd från detta av flera focus ägare på focus klubben. blev även avråd av ford att göra detta själv.

det tog ca 5 tim för dom på ford att göra jobbet som har kunskap, vana och specialverktygen som krävs.
göra ett kammremsbyte på denna motor själv som är så pass avanserat är nog inte att rekomendera då det kan bli kostsamt om det blir fel

Vad fick du betala för bytet?

it's nice to be important but it's more important to be nice
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang