. . . fortsättning:Det som inköpts är alltså mycket riktigt en kabinkompressor:
Tillverkaren är Marshall i England.
Pjäsen är märkt SAAB och har med största sannolikhet suttit på militärflygplanet SAAB 29 ”Tunnan” som tillverkades under 1950-talet.
För lite mer info om diverse fabrikat av kompressorer se
Supercharger Installation. Kompressorn är egentligen avsedd för motorer med mindre cylindervolym, som på exempelvis motorcyklar, men kan nog fungera på volymer upp till 1800cc beroende på utväxlingen (storleken på remhjulet). En Marshall är konstruerad att klara varvtal upp till 11000 rpm.
Modellen användes även på brittiska sporvagnar, bl.a. på den MG som finns i klippet nedan
MG PA från 1934 med kompressor VARNING! Klippet kan verka uppeggande, centralstimulerande och beroendeframkallande för motorintresserade
!!
För att få kompressorn att lira med VW-motorn så måste naturligtvis en del modifieringar göras, men det ber jag att få återkomma till
, så
fortsättning följer . . .