3324
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 245 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#621
SoL skrev:
O

M

G

!

Cadillac123 skrev:
what he said ↑

Nu tar ni väl ändå i, pôjkar tongue ?!

För övrigt väldigt kul med alla kommentarer i tråden smile ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#622
Bygget har tagit en ny vändning i och med att Andreas vill bygga om motorn. Än så länge är det bara på planeringsstadiet, men det innebär att alla specifikationer heller inte är bestämda ännu. Dessutom för det med sig att några avsnitt i projekttråden blir utdaterade/ogiltiga eftersom vi ändrar och modifierar motor och växellåda.

Jag har för avsikt att redigera just detta inlägg efter hand som bygget fortskrider så att alla data hamnar på samma ställe i tråden smile !

Planerat motorrecept 1835cc:
Innanmäte:
* Vevaxel – 69 mm balanserad med påsvetsade motvikter
* Vevstakar – 5,6 tums med H3-profil
* Kolvar – 92 mm smidda kolvar
* Cylindrar – 92 mm stålfodrade aluminiumcylindrar
* Topplock – portade original med större ventiler
* Insugsventiler – 37,5 mm
* Avgasventiler – 35 mm
* Vipparmar – 1,5:1 vippor och hårdare ventilfjädrar
* Kamaxel – Specialkam avsedd för turbo/kompressor med rakskurna justerbara kamdrev
Kylning/smörjning:
* Ombyggda fläktkåpor med dubbla elfläktar.
* Oljekyl med separat elfläkt, förstärkt oljepump, djupsump och oljefilter
* Modifierad vevhusventilation
Tändning/elsystem:
* Original fördelare med modifierad justerbar vakuumklocka och Ignitor I brytarlöst system, tändförstärkare med inbyggt varvstopp och 40 000 volts tändspole
* Generator 50A från Daihatsu Charade
Bränslesystem:
* Insug – egen tillverkning utan förvärmning och anpassat till kompressor
* Kompressor – Marshall Mk 27A, kabinkompressor
* Förgasare – Weber IDF 44 och elektrisk bränslepump
Kraftöverföring:
* Lättat svänghjul, förstärkt koppling och tryckplatta
* Förstärkt diffhus i växellådan och starkare differential


Här kommer ett par sprängskisser som visar hur Bubblans motor och växellåda är konstruerade:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c19735ca1836a2f6d9224b0736e44a98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d506cedd70441f628ada0f70e8a47a60.jpg

Har även hittat en animation tongue :

http://www.dastank.com/vw/vw-beetle-motor-animated-large.gif

Nåväl, bygget kommer inte att helt avstanna i väntan på att delarna landar hemma i vårt garage utan under tiden kommer vi givetvis även att fortsätta bygga på bottenplatta och kaross, så häng med på fortsättningen cool !
Senast redigerat av -MATS- (14 oktober 2012)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 290 Inlägg
13 oktober 2012
#623
-MATS- skrev:
Bygget har tagit en ny vändning i och med att Andreas vill bygga om motorn. Än så länge är det bara på planeringsstadiet, men det innebär att alla specifikationer heller inte är bestämda ännu. Dessutom för det med sig att några avsnitt i projekttråden blir utdaterade/ogiltiga eftersom vi ändrar och modifierar motor och växellåda.

Jag har för avsikt att redigera just detta inlägg efter hand som bygget fortskrider så att alla data hamnar på samma ställe i tråden smile !

Planerat motorrecept 1835cc:
Innanmäte:
* Vevaxel – 69 mm balanserad med påsvestade motvikter
* Vevstakar – 5,6 tums med H3-profil
* Kolvar – 92 mm smidda kolvar
* Cylindrar – 92 mm stålfodrade aluminiumcylindrar
* Topplock – portade original med större ventiler
* Insugsventiler – 37,5 mm
* Avgasventiler – 35 mm
* Vipparmar – 1,5:1 vippor och hårdare ventilfjädrar
* Kamaxel – Specialkam avsedd för turbo/kompressor med rakskurna justerbara kamdrev
Kylning/smörjning:
* Ombyggda fläktkåpor med dubbla elfläktar.
* Oljekyl med separat elfläkt, förstärkt oljepump, djupsump och oljefilter
* Modifierad vevhusventilation
Tändning/elsystem:
* Original fördelare med modifierad justerbar vacuumklocka och Ignitor I brytarlöst system, tändförstärkare med inbyggt varvstopp och 40 000 volts tändspole
* Generator 50A från Daihatsu Charade
Bränslesytem:
* Insug – egen tillverkning utan förvärmning och anpassat till kompressor
* Kompressor – Marshall Mk 27A, kabinkompressor
* Förgasare – Weber IDF 44 och elektrisk bränslepump
Kraftöverföring:
* Lättat svänghjul, förstärkt koppling och tryckplatta
* Förstärkt diffhus i växellådan och starkare differential


Här kommer ett par sprängskisser som visar hur Bubblans motor och växellåda är konstruerade:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e44a98.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a47a60.jpg

Har även hittat en animation tongue :

http://www.dastank.com/vw/vw-beetle-mot … -large.gif

Nåväl, bygget kommer inte att helt avstanna i väntan på att delarna landar hemma i vårt garage utan under tiden kommer vi givetvis även att fortsätta bygga på bottenplatta och kaross, så häng med på fortsättningen cool !

Är det inte enklare att få det hela att lira med ett insprut istället för förgasare?

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#624
Exsicco skrev:
Är det inte enklare att få det hela att lira med ett insprut istället för förgasare?

Jovisst är det säkert så, men här ligger även en rent estetisk aspekt med i det hela - och det ser rätt snyggt ut med en förgasare som tronar högst uppe på bygget!

Vi får testa oss fram helt enkelt. Jag har även en liten gnagande misstanke att kompressorn möjligtvis är i minsta laget för att bidra med någon avsevärd effekthöjning.

Just nu satsar vi minst lika mycket på "show" som på "go". Blir det inte bra så får vi bara helt enkelt tänka om wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Yawn...
3 151 Inlägg
14 oktober 2012
#625
Spännande. smile Ser fram emot fortsättningen, precis som vanligt!

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
14 oktober 2012
#626
Äntligen! Har väntat på detta! Ska bli roligt att få lite läsning igen! smile

"Den kan vara bra att ha"

528 Inlägg
14 oktober 2012
#627
har nu suttit och läst igenom hela tråden... (funderar starkt på att läsa den igen så jag är säker på att jag inte missat nått!!)

helt sjukt arbete, kul att ni kommit igång igen efter sommarens uppehåll!
jag har alltid varit lite smygförtjust i gamla bubblor... ingen som vet om det egentligen för jag har gömt mig lite bakom huven på gamla svenska bilar som 900 och 740, men har alltid haft ett öga som tittat lite extra på bubblor och nu när jag har läst den här tråden medans jag sitter som hundvakt hemma hos morfar, så har jag typ var 10:e minut tittat ut genom fönstret och tittat på grannens pippi-gula bubbla som står där i regnet och ropar på mig!!! kanske skulle knacka på och fråga vad de ska ha för den... är bra sugen just nu!

ni gör ett grymt jobb, och jag väntar med spänning på fortsättningen wink


5 071 Inlägg
14 oktober 2012
#628
Väldigt trevlig sprängskiss på motorn big_smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#629
Mervolic skrev:
Spännande. smile Ser fram emot fortsättningen, precis som vanligt!

Sotar_n81 skrev:
Äntligen! Har väntat på detta! Ska bli roligt att få lite läsning igen! smile

Tack, kul att ni fortsätter följa tråden även efter sommaruppehållet smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#630
Frizzox skrev:
har nu suttit och läst igenom hela tråden... (funderar starkt på att läsa den igen så jag är säker på att jag inte missat nått!!)

helt sjukt arbete, kul att ni kommit igång igen efter sommarens uppehåll!
jag har alltid varit lite smygförtjust i gamla bubblor... ingen som vet om det egentligen för jag har gömt mig lite bakom huven på gamla svenska bilar som 900 och 740, men har alltid haft ett öga som tittat lite extra på bubblor och nu när jag har läst den här tråden medans jag sitter som hundvakt hemma hos morfar, så har jag typ var 10:e minut tittat ut genom fönstret och tittat på grannens pippi-gula bubbla som står där i regnet och ropar på mig!!! kanske skulle knacka på och fråga vad de ska ha för den... är bra sugen just nu!

ni gör ett grymt jobb, och jag väntar med spänning på fortsättningen wink

yikes Starkt jobbat, Frizzox!!

Så klart att du ska kila över till din morfars granne - en pippigul Bubbla tror jag är ett perfekt VW-nybörjarprojekt big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#631
JohnWayne skrev:
Väldigt trevlig sprängskiss på motorn big_smile

Tja, jag tänkte att det är rätt pedagogiskt med en skiss, eftersom konstruktionen med "underliggande" kamaxel och luftkylning onekligen är lite speciell smile ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

skövde
63 Inlägg
14 oktober 2012
#632
Detta är helt klart de bästa tråden jag läst
väntar bara på att nästa uppdatering ska komma

riktigt grymt big_smilebig_smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#633
LiLjEdAhLarn skrev:
Detta är helt klart de bästa tråden jag läst
väntar bara på att nästa uppdatering ska komma

riktigt grymt big_smilebig_smile

Jag tackar dig för den trevliga kommentaren smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#634
. . . fortsättning:

Inköpet av den lilla kompressorn fungerade som rena energidrycken för tempot på projektet cool . Bygget av avgassystemet fortsatte (vissa bilder tagna med mobilkamera och rätt suddiga, sorry för det)…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/979830.jpg
…en fläns svetsades på plats och en liten smidig Simonsljuddämpare hakades på.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/979831.jpg
Meningen är att systemet ska gå som pilarna visar smile

Andreas vill gärna ge bygget en personlig touch – och att dra systemet enligt fotot är onekligen lite udda yikes Nåväl, lite fler byggbilder då:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/979832.jpg
För att fixera ljuddämparen så svetsas ett fäste på plats…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/979833.jpg
… och eftersom de böjar vi har är av klenare dimension sätter vi på en kona…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/979834.jpg
…i änden av dämparen wink

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Yawn...
3 151 Inlägg
15 oktober 2012
#635
Kommer bli snyggt med avgassystemet! smile

443 Inlägg
15 oktober 2012
#636
Jag håller med Frizzox, man blir onekligen sugen på att skaffa ett eget bubbla projekt. Sydn bara att bristen på ett garage är ett faktum

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#638
Mervolic skrev:
Kommer bli snyggt med avgassystemet! smile

ROBIN_____ skrev:
Awesome

Jo, vi hoppas ju på det smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#639
reeLay skrev:
Jag håller med Frizzox, man blir onekligen sugen på att skaffa ett eget bubbla projekt. Sydn bara att bristen på ett garage är ett faktum

Jo, vettiga lokaler är ju ett måste - åtminstone på våra breddgrader wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#640
. . . fortsättning:

Bygget av avgassystemet har fortsatt:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/980783.jpg
Vi har lånat en slipmaskin…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/980784.jpg
…som funkar finfint att polera rör med.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/980785.jpg
Närstudie av resultatet efter polering.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/980786.jpg
Här syns främre fästet till ljuddämparen tydligt.

Nu har vi trixat med avgassystemet både länge och väl, men hur vi än försökte klarade vi inte att få in rören genom ”ormboet”, utan fick släppa ner det strax bakom ljuddämparen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/980787.jpg
Resultat: Alldeles för nära marken hmm

Det blev nog inget vidare lyckat är jag rädd. Det kommer ju att slå i gatan så fort bilen sätts i rörelse. Hmm, det blir nog till att göra om det hela sad

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök