3274
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 318 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#661
isak90 skrev:
Ser mycket bra ut och jag är imponerad av erat arbete! Har följt projektet sedan start smile

Ett litet tips kan vara att lägga in innehållsförteckningen i första inlägget så att den är lättare att hitta för nya läsare och de som vill kolla lite extra smile

Tack isak90 smile

Tänker lägga innehållsförteckningen i första inlägget när jag sorterat det i bokstavsordning, för så som det ligger nu är det ju helt oöverskådligt då vi gjort de olika momenten utan någon riktigt logisk ordning. Det kommer!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#662
Mervolic skrev:
Så sjukt fint med kompressor. big_smile

Ja, visst är det?! cool cool cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#663
. . . fortsättning:

I väntan på att karossen ska blästras tar justering av diverse smådetaljer vid, i detta fall det metallrör där hastighetsmätarevajern går från instrumentbräda till vänster hjulhus.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981685.jpg
Höljet går ut i hjulhuset vid pilen där sedan vajern fortsätter utan höljet…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981686.jpg
… och kläms sedan fast med en klämma som i detta fall är avbruten hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981687.jpg
En ny bit i samma dimension tillverkas…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981688.jpg
…och TIG-svetsas på plats.

Detta är bland de första försöken med vår nya TIG, så vi prövar oss fortfarande fram.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981689.jpg
Klämman viks upp.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981690.jpg
Nu tar polering av själva röret vid. Vi använder samma lånade maskin som vi tidigare polerat avgassystemet med. Resultatet blir…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981691.jpg
…mycket bra smile !

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

292 Inlägg
17 oktober 2012
#664
bilden på bubblan mä kompressor placeringen får mig att känna att det inte spelar någon roll om karossen passar eller inte den ska sitta där. ser helrätt ut! big_smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#665
Cadillac123 skrev:
bilden på bubblan mä kompressor placeringen får mig att känna att det inte spelar någon roll om karossen passar eller inte den ska sitta där. ser helrätt ut! big_smile

Precis så som vi själva kände när vi såg resultatet big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
75 Inlägg
17 oktober 2012
#667
Härligt med fart i forumets bästa tråd smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#668
SoL skrev:
hur mycket är en sådan kompressor värd?

Din fråga är egentligen rätt svår att svara på, eftersom den verkar relativt okänd i bilvärlden om bortser från engelska sportbilar från 30-talet. Den används att trimma MC-motorer som går på strippen, och då företrädesvis upp till 500cc.

Den är gammal, har inte funnits att köpa på många, många år. Hur reservdelstillgången är har jag ingen aaaaning om heller hmm .

Vi har så att säga "köpt grisen i säcken" i detta fall, men har gott om kluriga personer i familjen så vi är relativt övertygade om att den kommer att fungera *fingrarna i kors* ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#669
DieselGudrun skrev:
Härligt med fart i forumets bästa tråd smile

Japp - nu kör vi så det ryker big_smile big_smile big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
18 oktober 2012
#670
Det har jag saknat hela sommaren


5 071 Inlägg
18 oktober 2012
#672
-MATS- skrev:
Choppahead skrev:
Har ett gammalt minne av ett tillbehörskit till 1200 snurrorna,där det ingick en kompressor...Tror det var "Hudson" kompressor,eller om det var "Judson"....Får kolla upp det.. wink

Annars ser det mysigt ut !

JUDSON ska det vara - helt rätt smile

http://farm6.staticflickr.com/5293/5581 … c770_b.jpg

Snygg Ghia smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#673
fadret skrev:
Det har jag saknat hela sommaren

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#674
Big_JN skrev:
Gratulera Andreas för reportaget i Bilsport! big_smile

Så han är verkligen med i nya numret ?! - Måste kolla detta i eftermiddag cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 126 Inlägg
18 oktober 2012
#675
-MATS- skrev:
Big_JN skrev:
Gratulera Andreas för reportaget i Bilsport! big_smile

Så han är verkligen med i nya numret ?! - Måste kolla detta i eftermiddag cool

Yes han är med! cool


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#676
Big_JN skrev:
-MATS- skrev:
Big_JN skrev:
Gratulera Andreas för reportaget i Bilsport! big_smile

Så han är verkligen med i nya numret ?! - Måste kolla detta i eftermiddag cool

Yes han är med! cool

Ok, köpte ett ex av #22 i eftermiddag - och visst han var med på reportaget på sidan 34 om Sveriges Snyggaste EPA 2012 ... fattas bara, så många timmar som han lagt på det bygget. Fast det är du kompisen Fredrik och hans familj som stått för delar m.m. smile

http://www.fabas.se/img/ettor/led_507f9b3d7a52c.jpg

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#677
. . . fortsättning:

När karossen ändå ligger vänd på sidan passar jag på att kolla på de sista bitarna som ännu inte satts på plats i samband med att vi fällde in soltaket, nämligen de tre förstärkningsbitarna som sitter i framkant av själva öppningen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982036.jpg
Eftersom vindrutan är lägre på ovalen än på senare modeller är alla bitarna…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982037.jpg
…för korta (se den röda pilen). Detta är mittbiten, vilken måste förlängas för att nå fram till förstärkningen ovanför framrutan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982038.jpg
Hörnbitarna passar bra i sidled (uppåt i bild), men även här fattas material för att nå till vindruteramen hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982039.jpg
Jag beslutar mig för att skära loss resterna av de gamla förstärkningarna som ju passade på gamla taket men inte på ovalens neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982040.jpg
Sådärja, nu passar den bra mot soltakets öppning, men fortfarande fattas lite i framkant (vid den röda pilen). Ett annat alternativ är…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982041.jpg
…att sätta biten rätt mot rutramen och att förlänga den mot soltaksöppningen enligt pilen.

Nja – vi får nog grunna på detta lite.

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
18 oktober 2012
#678
-MATS- skrev:
SoL skrev:
hur mycket är en sådan kompressor värd?

Din fråga är egentligen rätt svår att svara på, eftersom den verkar relativt okänd i bilvärlden om bortser från engelska sportbilar från 30-talet. Den används att trimma MC-motorer som går på strippen, och då företrädesvis upp till 500cc.

Den är gammal, har inte funnits att köpa på många, många år. Hur reservdelstillgången är har jag ingen aaaaning om heller hmm .

Vi har så att säga "köpt grisen i säcken" i detta fall, men har gott om kluriga personer i familjen så vi är relativt övertygade om att den kommer att fungera *fingrarna i kors* ...

okej, men om man har en liggandes i förrådet och man inte vet funktionen på den, hur mycket mellan tummen och pekfingret vågar man begära?

och hur ändras prisbilden om man vet att den fungerar?

kanske fortfarande är svårt, det är väl köparens marknad antar jag.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#679
. . . fortsättning:

Heads up!, som engelsmännen säger – nu har det äntligen blivit dags att lasta karossen och köra iväg den till blästring smile ! Tråden låg ju nere i somras – jag hann inte sitta vid datorn och uppdatera varje dag – så bilderna är från månadsskiftet augusti/september i år.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982044.jpg
Karossen i sig väger ju endast runt 100 kg, så det är inga problem att lasta upp den på en vanlig bilkärra wink

Jordhögen till höger i bilden skvallrar om att jag under tiden dragit igång ett större projekt (”maskinhall”), men det hör knappast hemma här på gorg…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982045.jpg
Jodå, karossen satt fast med spännband, men jag tog inga bilder på det.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982046.jpg
Örnen har landat”. Killen som ska blästra kommer med sin gaffeltruck och jag tar farväl av Bubblan för en stund.

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

370 Inlägg
19 oktober 2012
#680
slår sig inte plåten när man blästrar? smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193


Sök