3341
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 236 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
Självlärd
3 083 Inlägg
19 oktober 2012
#681
Brohmee skrev:
slår sig inte plåten när man blästrar? smile

Om man blästrar på fel sätt så ja.
Gör man det på rätt sätt och är försiktig så nej smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

370 Inlägg
19 oktober 2012
#682
Volvo142_73a skrev:
Brohmee skrev:
slår sig inte plåten när man blästrar? smile

Om man blästrar på fel sätt så ja.
Gör man det på rätt sätt och är försiktig så nej smile

då ska jag nog kanske blästra min bubbla karros smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

137 Inlägg
20 oktober 2012
#683
Brohmee skrev:
Volvo142_73a skrev:
Brohmee skrev:
slår sig inte plåten när man blästrar? smile

Om man blästrar på fel sätt så ja.
Gör man det på rätt sätt och är försiktig så nej smile

då ska jag nog kanske blästra min bubbla karros smile

De handlar om hur grov sand och vilket tryck du blästrar med.
Så det är klart de går att blästra karosser smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#684
Brohmee skrev:
slår sig inte plåten när man blästrar? smile

Jo, det gör det. Därför ska endast hörn och ytor med förstärkningar/veck blästras. Det är ju ändå ytor där det är mycket svårt att komma åt med någon annan metod wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#685
Volvo142_73a skrev:
Brohmee skrev:
slår sig inte plåten när man blästrar? smile

Om man blästrar på fel sätt så ja.
Gör man det på rätt sätt och är försiktig så nej smile

Helt korrekt!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#686
Brohmee skrev:
Volvo142_73a skrev:
Brohmee skrev:
slår sig inte plåten när man blästrar? smile

Om man blästrar på fel sätt så ja.
Gör man det på rätt sätt och är försiktig så nej smile

då ska jag nog kanske blästra min bubbla karros smile

Var mycket försiktig och noga med detta - blästra ABSOLUT INTE på släta plåtytor yikes !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#687
Pall3 skrev:
Brohmee skrev:
Volvo142_73a skrev:
Om man blästrar på fel sätt så ja.
Gör man det på rätt sätt och är försiktig så nej smile

då ska jag nog kanske blästra min bubbla karros smile

De handlar om hur grov sand och vilket tryck du blästrar med.
Så det är klart de går att blästra karosser smile

Mycket, mycket försiktig måste man vara neutral ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

137 Inlägg
20 oktober 2012
#688
-MATS- skrev:
Pall3 skrev:
Brohmee skrev:

då ska jag nog kanske blästra min bubbla karros smile

De handlar om hur grov sand och vilket tryck du blästrar med.
Så det är klart de går att blästra karosser smile

Mycket, mycket försiktig måste man vara neutral ...

Jo självklart måste man vara extrem försiktig, men har man en väldigt väldigt fin silikat eller karbonat och blästrar med lågt tryck och inte ligger på för mycket på ytorna så kan man få en riktigt bra resultat smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#689
. . . fortsättning:

Tro det eller ej – men vi hade ”tur som en tok” med vädret dessa dagar och hämtade hem karossen till vår gård där allt var förberett för målning (OBS! Varken tak eller karossidor har blivit blästrade, ENDAST hörn och veck):

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982047.jpg
Blandning av etchprimer.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982048.jpg
Allting sker utomhus. Bråttom, bråttom, bråttom – det börjar skymma och snart kan det komma dagg yikes !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982049.jpg
Puh – äntligen kan vi ”hålla kvällen”.

I morgon kan Andreas skrida till verket med att arbeta på karossen, medan jag gjuter och snickrar utomhus tongue .

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#690
Pall3 skrev:
-MATS- skrev:
Pall3 skrev:

De handlar om hur grov sand och vilket tryck du blästrar med.
Så det är klart de går att blästra karosser smile

Mycket, mycket försiktig måste man vara neutral ...

Jo självklart måste man vara extrem försiktig, men har man en väldigt väldigt fin silikat eller karbonat och blästrar med lågt tryck och inte ligger på för mycket på ytorna så kan man få en riktigt bra resultat smile

Jo, det så klart smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

137 Inlägg
20 oktober 2012
#691
-MATS- skrev:
Pall3 skrev:
-MATS- skrev:

Mycket, mycket försiktig måste man vara neutral ...

Jo självklart måste man vara extrem försiktig, men har man en väldigt väldigt fin silikat eller karbonat och blästrar med lågt tryck och inte ligger på för mycket på ytorna så kan man få en riktigt bra resultat smile

Jo, det så klart smile !

Är ju precis som med allt man ska vara försiktig om det är första gången man gör något smile
Hellre göra om och göra rätt än att förstöra något tycker jag :p

5 071 Inlägg
21 oktober 2012
#692
Pall3 skrev:
-MATS- skrev:
Pall3 skrev:

Jo självklart måste man vara extrem försiktig, men har man en väldigt väldigt fin silikat eller karbonat och blästrar med lågt tryck och inte ligger på för mycket på ytorna så kan man få en riktigt bra resultat smile

Jo, det så klart smile !

Är ju precis som med allt man ska vara försiktig om det är första gången man gör något smile
Hellre göra om och göra rätt än att förstöra något tycker jag :p

Mycket visa ord big_smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#693
. . . fortsättning:

Arbetet som nu tar vid är kanske lite i noggrannaste laget, men Andreas vill att bilen ska vara så nära 100-procentig som det står i vår makt. Därför börjar han att…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982050.jpg
…spackla inne i hjulhusen yikes

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982051.jpg
Ingenting lämnas åt slumpen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/982052.jpg
…till och med karossinfästningen blir len som en barnrumpa tongue !

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Yawn...
3 151 Inlägg
22 oktober 2012
#694
Fy vad seriöst! yikes Nästan läskigt nu, haha.

Det blir nog bra, likt allt annat ni gör!

5 071 Inlägg
370 Inlägg
22 oktober 2012
#696
har Andreas en röd epa med p1800 bakdel? smile läste i bilsport att  han som hade den byggde på en kompressormatad bubbla? smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#697
Mervolic skrev:
Fy vad seriöst! yikes Nästan läskigt nu, haha.

Det blir nog bra, likt allt annat ni gör!

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#698
JohnWayne skrev:
Var finns gilla knappen big_smile big_smile big_smile big_smile

Så gör proffsen big_smile

http://sparamera.blogg.se/images/2010/gilla-knapp_118505509.jpg

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#699
Brohmee skrev:
har Andreas en röd epa med p1800 bakdel? smile läste i bilsport att  han som hade den byggde på en kompressormatad bubbla? smile

Hej du! Jag skrev om detta för 14 dagar sedan (http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3432827) här i tråden. Det är Fredrik som äger Epan, men killarna har hjälpts åt att bygga - så även med detta VW-bygge, så du har delvis rätt - det är åtminstone fråga om samma personer smile .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#700
. . . fortsättning:

Det blev ingen postning igår (söndag = vilodag wink ), så det får bli två uppdateringar ikväll istället yikes !

Arbetet med att förbereda karossen för lackering fortsätter på flera fronter:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/983941.jpg
Diverse hål och gamla lagningar i bagageutrymmet spacklas…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/983942.jpg
… liksom främre hjulhusen.

Denna dag är Andreas inte ensam utan Fredrik (killen med Sveriges snyggaste EPA 2012) är med och försöker få fason på mellanplåten bak (den bit som skymtar liggandes på golvet under karossen på bilderna) och dess inpassning mot skärmkanterna:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/983943.jpg
Fredrik i full aktion smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/983944.jpg
Material läggs på med svets som sedan slipas, detta sker…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/983945.jpg
…på båda sidor.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/983946.jpg
Det sista som sker under detta garagepass är att måla hela det färdiglagade hjulhuset med POR15 cool

Under tiden som det nu arbetas med karossen så har Andreas även satt sin morbror Stefan i arbete med att rita och skära ut delar så att vi kan sätta en Weber ovanpå kompressorn. Även ett insug av egen konstruktion planeras. Allt givetvis tillverkat i SS (Stainless Steel = rostfritt stål). Stefan är konstruktör till yrket och kan rita allt i CAD, himla lyxigt att ha en sådan morbror tycker jag wink !!

Konstruktion och framställning av motorkomponenterna kommer dock att ta någon vecka både i tråden och IRL…

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök