Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer
Vad blir det för komp i motorn? Jag antar att ni måste ta ned det lite om ni skall köra kompressormatat.
Nu är det så att undertecknad (-MATS-) inte alls är särskilt kunnig om motortrimning, så alla frågor om motorbygge måste jag lämna vidare till min son Andreas - som å andra sidan är mycket intresserad av trimning och håller på att lära sig av sin morbror som trimmat motorer under många år.
Därför kan det dröja innan ni som frågar får svar (för jag vill ju inte gissa, eller ge felaktiga svar ... )
Andreas säger att det blir standard komp, eftersom motorn redan är rätt lågkompad original (cirka 8:1)
Ok, det låter ju rimligt. Är ingen stor motorexpert själv. Kaross och lack är min grej
Alltid lika inspirerande att komma till erat garage,och visst,förstår att det ÄR lite brådis med vissa motorbearbetningsjobb....Men att försöka göra färdigt en sak i sänder blir alltid bäst i längden.....
Tackar för pratstunden,kaffet å sockret ! Psst,Andreas,om du läser det här ( som du förhoppningsvis gör !? ) låt inte "Gubben" köra för mycket med dej !
Alltid lika inspirerande att komma till erat garage,och visst,förstår att det ÄR lite brådis med vissa motorbearbetningsjobb....Men att försöka göra färdigt en sak i sänder blir alltid bäst i längden.....
Tackar för pratstunden,kaffet å sockret ! Psst,Andreas,om du läser det här ( som du förhoppningsvis gör !? ) låt inte "Gubben" köra för mycket med dej !
Tack
Jo, det är mycket bråttom att få blocket arborrat, eftersom den verkstad vi anlitar är på väg att läggas ner ...
Gången kommer absolut att bli den att först färdigställa kaross och chassi - SEDAN sätta ihop trimmad motor. Det troligaste är att bilen kommer att rulla sina första meter med en 1200cc industrimotor som vi har ståendes på hyllan.
När nu mitt eget garagebygge strax är färdigt tänker "gubben" visst köra stenhårt med 'pôjken' , så det så !!
Behöver ni ha ar-borrning så kan det ordnas. Micke som jag känner är i Usa nu och tar med sig ar-borrverk hem. Han ska göra iordning ett block till mig.
Behöver ni ha ar-borrning så kan det ordnas. Micke som jag känner är i Usa nu och tar med sig ar-borrverk hem. Han ska göra iordning ett block till mig.
Aha, tack för tipset, bra att veta
Du får besked senare i veckan om det inte gick att få arbetet genomfört. Det är nämligen så att verkstadsdelen på min svågers arbetsplats ska "outsource:as" till Kina, och det är där vi kunnat få hjälp med diverse udda arbeten. Det finns ju knappast någon möjlighet att hålla sig med alla verktyg i ett hobbygarage.
Det är bara att höra av dig.. njae.. speciellt inte såna verktyg som kostar fläsk, sen tar ju många specialgrejer mkt plats också och bor man inte på landet så.. ja... En annan hyr ju garage på ca 40m2. Men det är ju tur att några kostar på sig att skaffa iaf så att det går att komma undan något billigare.. iofs är det så att det inte finns jättemånga som kan göra det heller.
Målet är ju att bilen ska bli blank och fin, men måste även gå att köra med utan att vara allt för rädd för grussprut på underrede och hjulhus. Lösningen på detta blir för vår del body:
Det ser flammigt ut, och detta är första lagret ovanpå lagret med POR15.
Allt stryks med pensel, eftersom vi inte fick vår inköpta bodyspruta att fungera
Men att det blir struktur på ytan är ju inte direkt någon nackdel – det döljer ju effektivt de eventuella skavanker som återstår .
Även framstammen under bensintanken blir mattsvart.
Likaså reservhjulsbaljan får smaka Biltemas svarta ”Tröskelskyddsmassa” (Art.nr 36-378)
Vi kommer att lägga på tre lager för att vara på säkra sidan:
Medan jag arbetar på med mitt garagebygge fortsätter Andreas med hjälp av kompisen Philip arbetet denna dag. Bildkvalitén varierar tyvärr, men här kommer hursomhelst lite bilder:
Även skärmarna ”boddas” invändigt
När det tredje lagret lagts på börjar resultatet blir riktigt anständigt
”Bye, bye rust and dirt”
Som avrundning på arbetet monteras skärmarna på bilen och karossen ställs på bottenplattan.
Men, vad är det egentligen Philip och Andreas pysslar med?