Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer
älskar den här tråden.. Keep up Mats! Bästa trådskaparen utan tvekan
Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Vi har sparat en liten smidig 50A växelströmsgenerator från en sen 80-tals Daihatsu Charade som jag skrotade för cirka 10 år sedan.
Det Stefan hade med sig till oss var ett generatorfäste som ska utprovas
Den uppmärksamme betraktaren märker här en liten detalj på förgasaren - Det är nämligen så att vi funderat lite på utformningen av gaslänkaget: En oval ska ju ha en gasrulle (?!) – så vi har tagit en i aluminiumgasrulle från en Volvo 740 och monterat på förgasaren. Vitsen med gasrullen är att vi får ett stag mindre som kan glappa !
Så här ser generatorfästet ut i sin första version.
Men vi tycker det ser onödigt väl tilltaget ut i längden vid pilen, så beställer en ny med mindre ”resning” som levereras nästa dag:
älskar den här tråden.. Keep up Mats! Bästa trådskaparen utan tvekan
Ähh - nu fjäskar du bara, unge man
nix, det vill jag inte påstå Ingen lägger tid på att förklara och detaljera som du gör! Andra klabbar bara ihop ett inlägg om ditt å datt
Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Alltså hur kan jag ha missat detta projekt? har nu suttit och läst igenom hela tråden. kan inte berömma ert arbete med ord! och hur ni beskriver alla problem och visar lösningarna osv ger så oerhört mycket för läsaren. 500 tummar upp kommer följa detta till slutet!
Alltså hur kan jag ha missat detta projekt? har nu suttit och läst igenom hela tråden. kan inte berömma ert arbete med ord! och hur ni beskriver alla problem och visar lösningarna osv ger så oerhört mycket för läsaren. 500 tummar upp kommer följa detta till slutet!
Ja, någon har ju undrat hur detta ska lösas – men nu kommer en del bilder på hur vi tänkt, så vi hoppas att det hela klarnar något:
Den gamla fläktkåpan sitter monterad ovanpå öppningen i cylinderkåpan enligt bilden. Vi har för avsikt att förstora hålet så att det blir placerat mitt för insugsportarna, vilket innebär att hålet kommer att breddas 40mm.
Vi ritar ut och snittar med vinkelslipen…
…och avlägsnar den överflödiga plåtremsan, men sparar…
…falsen vilken svetsas fast enligt bilden.
Här kommer ytterligare ett par bilder som illustrerar vårt ”tänk”:
Från sidan…
…och ovanifrån. Här syns tydligt skillnaden på kåporna
Insugningsrören hamnar efter denna operation mitt i hålet. Vi svetsar…
…dit en plåt under rören enligt bilden.
Vi kommer sedan att tillverka ett ”lock” i vilket vi monterar en termostatstyrd elfläkt. Insugningsrören kommer till en viss del att gå strax under fläkten, och på så viss uppnås en viss (måttlig) ”Intercooler-effekt” . Det kommer att bli en fläkt på var sida om motorn.
Här har sista plåtbiten anpassad till kåpans form svetsats på plats.
”Nya” kåpan lackad och färdig !
Proceduren kommer som sagt att upprepas även med den andra kåpan, men jag kommer att bespara er med bilder på det arbetet