3339
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 236 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#881
BULLIS87 skrev:
ja de e ju roligt om ni får de att fungera! håll koll på oljetempen bara! smile

Jo, det blir lite modifieringar kring oljeförsörjningen också, fast mer om detta längre fram wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 november 2012
#882
Okej, ja de kändes ju ganska dyra.. borde ju funka med i stort sett vilka 12v fläktar som helst sålänge de har hyffsat luftflöde.

Själv bommade jag nyss en auktion på en eaton m45 på ebay.. hade högsta bud med lite marginal och så 10sek innan den gick ut la nån över.. sad Blivit riktigt sugen på överladd nu när jag spanat ert bygge, hehe


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#883
Peter_Eriksson skrev:
Okej, ja de kändes ju ganska dyra.. borde ju funka med i stort sett vilka 12v fläktar som helst sålänge de har hyffsat luftflöde.

Själv bommade jag nyss en auktion på en eaton m45 på ebay.. hade högsta bud med lite marginal och så 10sek innan den gick ut la nån över.. sad Blivit riktigt sugen på överladd nu när jag spanat ert bygge, hehe

sad ... eller smile ?!

Så är det ju på eBay - många sitter med stoppuret i hand och budar först när det endast återstår några sekunder

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 november 2012
#884
Lite trist då priset var väldigt bra. 1500:- för en renoverad kompressor för ändå anses som billigt. Men det kommer fler tåg.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#885
. . . fortsättning:

Första paketet med motorgodis har anlänt smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991771.jpg
Paketet har enligt uppgift legat sedan tidigt 1980-tal och det handlar om 92mm cylindrar i aluminium med stålfoder.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991772.jpg
Vikten på cylindrarna är 1120 gram jämfört med…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991773.jpg
…originalcylindrarnas 2105 gram.

Det har inte mekats så mycket, istället har vi försökt forska fram lite mer fakta kring Marshallkompressorn.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991774.jpg
De instansade numrena borde kunna ge någon ledtråd kring kapacitet och övrig prestanda, men hittills har vi inte fått fram särskilt mycket fakta.

Men om vi fattat det hela rätt är den konstruerad för 11000 varv/minut. Vad vi även förstått är att den egentligen är avsedd att monteras vertikalt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-57ba55ffb1b67dd04f4eb3d2903230d1.jpg
Marshallkompressor monterad i en sexcylindrig brittisk sportbil (MG). Här ser man även att det sitter någon form av droppsmörjning ovanpå struten fram till remhjulet.

Frågan är hur kompressorn är konstruerad med hänsyn till bl.a. smörjning. Det känns som om det är hög tid att demontera kompressorn och undersöka detta, så fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
12 november 2012
#886
Hittade lite om en Marshallkompressor som sitter på en VW,men har inte fattat hur man lägger in bilder här,kan skicka den som e-post


1 534 Inlägg
12 november 2012
#887
fadret skrev:
Hittade lite om en Marshallkompressor som sitter på en VW,men har inte fattat hur man lägger in bilder här,kan skicka den som e-post

Det finns en img-flik ovanför inläggsrutan när du skall skriva ett inlägg, ovanför alla smileys.
trycker du på den så kommer det en img-tagg, [img][/img]

Då klistrar du in adressen mellan dessa två,  [img]och[/img]..

Eller så klistrar du in adressen i inläggsrutan, markerar adressen så den blir blå, sedan trycker du på img-fliken, då sätts img-taggen automatiskt före och efter adressen..

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 november 2012
#888
Fint med lätta cylindrar smile Jag kikar efter mahle, de är ju pålitliga.. vet inte om man vågar chansa på tex AA performance.. även om de är smidda.. känns som en dum sak att snåla på.. Tänkte för övrigt också köra 92mm, vad ska ni har för slag/volym?

btw, var det inte en judson kompressor ni hade, eller är det samma?


1 534 Inlägg
12 november 2012
#889

Med adress så menar jag fullständig adress till bilden.
Alltså man får ladda upp bilder en och en.

tex. http://www.bild.se/bild.jpg

1 534 Inlägg
13 november 2012
#890

Hittade din bild, men det var en stor del av bilden som var bara vit bakgrund, tog bort detta och laddade upp bilden på nytt så det är lättare att se här på forumet..

http://i45.tinypic.com/15fm8nm.jpg

1 534 Inlägg
13 november 2012
#891

Oj, du har ingen större bild där man ser bara själva bilden och inte en massa vit bakgrund?

Tog bort det vita och förstorade bilden, men det blir suddigt då bilden är liten från början...

http://i50.tinypic.com/nn5w83.jpg

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 november 2012
#892
Nog för att Mats säkert uppskattar att hans tråd uppdateras flitigt, men det är väl kanske inte rätt forum för en massa test med att lägga upp bilder. Det räcker väl om varje bild läggs upp en gång, i ett inlägg...?


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#893
fadret skrev:
Hittade lite om en Marshallkompressor som sitter på en VW,men har inte fattat hur man lägger in bilder här,kan skicka den som e-post

KANON!

Såg dina bilder i galleriet, men som sagt ... lite svårlästa wink

Du får gärna posta på musiker.ullared snabela telia.com

Det verkar vara en intressant artikel du funnit cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#894
Peter_Eriksson skrev:
Fint med lätta cylindrar smile Jag kikar efter mahle, de är ju pålitliga.. vet inte om man vågar chansa på tex AA performance.. även om de är smidda.. känns som en dum sak att snåla på.. Tänkte för övrigt också köra 92mm, vad ska ni har för slag/volym?

btw, var det inte en judson kompressor ni hade, eller är det samma?

Dessa är köpta på Blocket ... vi siktar på blygsamma 1835cc, mycket med tanke på att kunna få nytta av kompressorn.

Nej - MARSHALL är märket wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#895
jetta16v skrev:

Hittade din bild, men det var en stor del av bilden som var bara vit bakgrund, tog bort detta och laddade upp bilden på nytt så det är lättare att se här på forumet..

http://i45.tinypic.com/15fm8nm.jpg

Tack för hjälpen - helt okej att ladda upp bilder tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#896
Peter_Eriksson skrev:
Nog för att Mats säkert uppskattar att hans tråd uppdateras flitigt, men det är väl kanske inte rätt forum för en massa test med att lägga upp bilder. Det räcker väl om varje bild läggs upp en gång, i ett inlägg...?

Fine by me wink

Kanske får bättre bilder på mailen nu tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#897
Nåja, i väntan på bilder kommer här en fortsättning:

Idag blir det lite bilder på demonteringen av kompressorn. Vi måste direkt erkänna att vi inte känner till namnet på de olika beståndsdelarna, så det får därför bli en uppdatering á la ”bildspel” wink (den som känner till funktionen får gärna posta lite kommentarer direkt i tråden smile !)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991988.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991989.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991990.jpg
Vi misstänker att ”mojängen” nere till höger om lagerbanorna är avsedd att smörja dessa…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991991.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991992.jpg
Här ser man tydligt konstruktionen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991993.jpg
Väl demonterad så poleras kompressorhuset smile

Som jag tidigare skrivit är vi lite tveksamma om smörjningen fungerar oavsett om huset monteras vertikalt eller horisontalt, någon?

Hittade några länkar om kompressormodellen:

Marshall-Nordec supercharger information

oldclassiccar.co.uk

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
297 Inlägg
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#900
Fadret: Tack för bilden smile Har du någon mer info om denna bild?
loop skrev:
Hur spänner man remmarna?

Jag misstänker att remskivan är delbar och att man lägger shims/brickor mellan halvorna för att justera hur djupt i spåret remmen går ner i remskivan och därmed justeras spänningen...

Åtminstone funkar det så på originalbilarna från denna tid wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök