. . . fortsättning:Nu ska vi börja arbetet med att plocka ner motorn
Men först lite data:
Motornummret börjar på ”AS” vilket innebär att det är en 50-hästars 1600cc och i detta fall tillverkad i början av år 1974
Jag har bestämt för mig att konstruktionen på dessa motorblock bl.a. innefattar något förbättrad smörjning jämfört med äldre versioner vilket gör dem ganska lämpade att använda som stomme när man trimmar motorn.
Även motorns toppar tänker vi använda, så vi börjar med att ta loss dessa:
Ganska mycket sot och avlagringar …
När vi demonterat vipparmsbryggan och ventiler, tvättat topparna och polerat förbränningsrummen, gör vi en upptäckt:
En, visserligen liten, SPRICKA mellan ventilsätena
Detta kan faktiskt fungera på en standardmotor – men knappast till en trimmad
När vi undersöker den andra toppen syns sprickbildningen tydligt, t.o.m.
innan rengöringen
Och inte ser det bättre ut i närbild
SCHEISSE !!Det blir bara att leta upp andra toppar (= köpa nya
)
Fortsättning följer . . .