3312
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 236 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
370 Inlägg
18 november 2012
#941
smet skrev:
Brohmee skrev:
smet skrev:

Faktiskt, det finns så många fina bilar som bara ligger gömda i skogarna. Det är ju dock bättre än att skrota dom!
Skulle vara en underbar syn att se bilar som denna rulla åter igen! sad

jag räddar en sådan nu typ smile

Det måste ta lång tid! Är det en oval/split eller vad är det för fin bil? big_smile

är en oval, dock inge skogsvrak men hade inte jag börjat gjort iorning den hade den nog ståt länge till smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

138 Inlägg
18 november 2012
#942
Brohmee skrev:
smet skrev:
Brohmee skrev:

jag räddar en sådan nu typ smile

Det måste ta lång tid! Är det en oval/split eller vad är det för fin bil? big_smile

är en oval, dock inge skogsvrak men hade inte jag börjat gjort iorning den hade den nog ståt länge till smile

Den är definitivt i renoveringsskick! big_smile


1 410 Inlägg
18 november 2012
#943
smet skrev:
volvo_pure_power skrev:
smet skrev:

Det måste ta lång tid! Är det en oval/split eller vad är det för fin bil? big_smile

finns en rätt fin bubbla närma där jag bor, men den står och förfaller sad blir ledsen varje gång man åker förbi

Alltid lika synd att dom ligger och rostar ner sad Du har inga bilder på den? smile

mm har stått ute mycket, ibland syns den knappt för alla löv och snö sad en röd en. kan sticka dit imorgon och ta kort, Sen en längre bit bort står en blå och förfaller sad synd om dessa bilar

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#944
smet skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185991/185991-27e29977bb8158692769afbe61cef192.jpg

Jag hittade faktiskt en gammal oval i skogen! Ser ju nästan ut att kunna rulla? wink

Exakt en sådan som vi bygger på ju yikes

En 56:a eller en 57:a. Bara för dig att släpa hem den och göra samma jobb som vi, eller hur tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#945
smet skrev:
-MATS- skrev:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745626.jpg
Efter stålborstning...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745627.jpg
...punktsvetsning...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746901.jpg
...och slipning.

Nästa uppdatering hoppas jag blir när vi tar itu med att sätta in en original instrumentbräda i det tomma hålet under den nylagade vindruteramen, så – häng med på fortsättningen big_smile

Vad slipar ni med här? big_smile

Till stålborstningen: Stålborste på trissa till borrmaskin och/eller vinkelslip

Till slipningen: Först det grövsta med vinkelslip. Vi har även en liten skiva med ca 70mm diameter som sitter på ett litet tryckluftsverktyg. Sedan slipar vi med en tryckluftsdriven drämmel. Avslutningsvis tar vi en sliptrissa/sliprondell med vårt lilla tryckluftsverktyg.

Alla kanske inte har tillgång till dessa verktyg, men inför större projekt kan jag varmt rekommendera att skaffa bra redskap. Dels sparar det tid, dels blir det bra mycket roligare att arbeta smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#946
. . . fortsättning:

Okej. Av olika skäl har det gått några dagar sedan jag uppdaterade något i tråden, men nu är vi på banan igen cool

Demonteringen av AS-motorn fortsätter:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993789.jpg
För att få ut pinnbultarna som håller cylindrarna på plats drar vi ditt två muttrar som låser sig mot varandra och sedan lossas allt med hjälp av två fasta nycklar enligt bilden.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993790.jpg
Lossning av genomgående bultar som håller samman blockhalvorna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993791.jpg
Blocket delar. Vevaxel överst i bild och kamaxeln under denna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993792.jpg
Kammen urlyft och vevstakarna bortmonterade. Ventillyftarna syns här tydligt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993793.jpg
Blocket rensat så när som på drivningen till fördelaren.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993794.jpg
Ena halvan tvättad.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993795.jpg
Andra halvan med pinnbultarna kvar, men även den tvättad smile

Nu har vi bara ett litet problem … hur vi än försöker så går pinnbultarna inte att få loss hmm . ”Dagens I-landsproblem” kanske du tänker – men vi måste få loss dem för att kunna fixera blocket när vi ska fräsa hålen till cylindrarna mad … vi ska ju öka borret från 86,5 mm till 92 mm nämligen neutral

Men vi har en egen lösning på detta dilemma som förhoppningsvis kommer att fungera (vi har nämligen testat metoden tidigare).

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
19 november 2012
#947
-MATS- skrev:
. . . fortsättning:

Okej. Av olika skäl har det gått några dagar sedan jag uppdaterade något i tråden, men nu är vi på banan igen cool

Demonteringen av AS-motorn fortsätter:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993789.jpg
För att få ut pinnbultarna som håller cylindrarna på plats drar vi ditt två muttrar som låser sig mot varandra och sedan lossas allt med hjälp av två fasta nycklar enligt bilden.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993790.jpg
Lossning av genomgående bultar som håller samman blockhalvorna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993791.jpg
Blocket delar. Vevaxel överst i bild och kamaxeln under denna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993792.jpg
Kammen urlyft och vevstakarna bortmonterade. Ventillyftarna syns här tydligt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993793.jpg
Blocket rensat så när som på drivningen till fördelaren.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993794.jpg
Ena halvan tvättad.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993795.jpg
Andra halvan med pinnbultarna kvar, men även den tvättad smile

Nu har vi bara ett litet problem … hur vi än försöker så går pinnbultarna inte att få loss hmm . ”Dagens I-landsproblem” kanske du tänker – men vi måste få loss dem för att kunna fixera blocket när vi ska fräsa hålen till cylindrarna mad … vi ska ju öka borret från 86,5 mm till 92 mm nämligen neutral

Men vi har en egen lösning på detta dilemma som förhoppningsvis kommer att fungera (vi har nämligen testat metoden tidigare).

Fortsättning följer . . .

Går det att värma blocket lite?


1 290 Inlägg
19 november 2012
#948
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
. . . fortsättning:

Okej. Av olika skäl har det gått några dagar sedan jag uppdaterade något i tråden, men nu är vi på banan igen cool

Demonteringen av AS-motorn fortsätter:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993789.jpg
För att få ut pinnbultarna som håller cylindrarna på plats drar vi ditt två muttrar som låser sig mot varandra och sedan lossas allt med hjälp av två fasta nycklar enligt bilden.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993790.jpg
Lossning av genomgående bultar som håller samman blockhalvorna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993791.jpg
Blocket delar. Vevaxel överst i bild och kamaxeln under denna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993792.jpg
Kammen urlyft och vevstakarna bortmonterade. Ventillyftarna syns här tydligt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993793.jpg
Blocket rensat så när som på drivningen till fördelaren.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993794.jpg
Ena halvan tvättad.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993795.jpg
Andra halvan med pinnbultarna kvar, men även den tvättad smile

Nu har vi bara ett litet problem … hur vi än försöker så går pinnbultarna inte att få loss hmm . ”Dagens I-landsproblem” kanske du tänker – men vi måste få loss dem för att kunna fixera blocket när vi ska fräsa hålen till cylindrarna mad … vi ska ju öka borret från 86,5 mm till 92 mm nämligen neutral

Men vi har en egen lösning på detta dilemma som förhoppningsvis kommer att fungera (vi har nämligen testat metoden tidigare).

Fortsättning följer . . .

Går det att värma blocket lite?

Eller kyla bultarna kanske?

138 Inlägg
19 november 2012
#949
-MATS- skrev:
smet skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185991/185991-27e29977bb8158692769afbe61cef192.jpg

Jag hittade faktiskt en gammal oval i skogen! Ser ju nästan ut att kunna rulla? wink

Exakt en sådan som vi bygger på ju yikes

En 56:a eller en 57:a. Bara för dig att släpa hem den och göra samma jobb som vi, eller hur tongue

Man har ju vissa funderingar wink Renoverar faktiskt en 68a nu, vill dock göra den lite äldre eftersom jag själv inte gillar utséendet på 68 -> sad
Man har tagit bort motorn, slängt ut inredningen, tagit bort framvagen (varför?), motorlucka är borta och grymt mycket annat! Ganska trevligt endå att ingen varit intresserad av rutan! big_smile
Senast redigerat av smet (19 november 2012)


138 Inlägg
19 november 2012
#950
-MATS- skrev:
smet skrev:
-MATS- skrev:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745626.jpg
Efter stålborstning...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745627.jpg
...punktsvetsning...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746901.jpg
...och slipning.

Nästa uppdatering hoppas jag blir när vi tar itu med att sätta in en original instrumentbräda i det tomma hålet under den nylagade vindruteramen, så – häng med på fortsättningen big_smile

Vad slipar ni med här? big_smile

Till stålborstningen: Stålborste på trissa till borrmaskin och/eller vinkelslip

Till slipningen: Först det grövsta med vinkelslip. Vi har även en liten skiva med ca 70mm diameter som sitter på ett litet tryckluftsverktyg. Sedan slipar vi med en tryckluftsdriven drämmel. Avslutningsvis tar vi en sliptrissa/sliprondell med vårt lilla tryckluftsverktyg.

Alla kanske inte har tillgång till dessa verktyg, men inför större projekt kan jag varmt rekommendera att skaffa bra redskap. Dels sparar det tid, dels blir det bra mycket roligare att arbeta smile

Tack! smile


370 Inlägg
19 november 2012
#951
smet skrev:
-MATS- skrev:
smet skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185991/185991-27e29977bb8158692769afbe61cef192.jpg

Jag hittade faktiskt en gammal oval i skogen! Ser ju nästan ut att kunna rulla? wink

Exakt en sådan som vi bygger på ju yikes

En 56:a eller en 57:a. Bara för dig att släpa hem den och göra samma jobb som vi, eller hur tongue

Man har ju vissa funderingar wink Renoverar faktiskt en 68a nu, vill dock göra den lite äldre eftersom jag själv inte gillar utséendet på 68 -> sad
Man har tagit bort motorn, slängt ut inredningen, tagit bort framvagen (varför?), motorlucka är borta och grymt mycket annat! Ganska trevligt endå att ingen varit intresserad av rutan! big_smile

gallret under rutan ser trasigt ut, kan vara därför den sitter kvar smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

138 Inlägg
19 november 2012
#952
Brohmee skrev:
smet skrev:
-MATS- skrev:

Exakt en sådan som vi bygger på ju yikes

En 56:a eller en 57:a. Bara för dig att släpa hem den och göra samma jobb som vi, eller hur tongue

Man har ju vissa funderingar wink Renoverar faktiskt en 68a nu, vill dock göra den lite äldre eftersom jag själv inte gillar utséendet på 68 -> sad
Man har tagit bort motorn, slängt ut inredningen, tagit bort framvagen (varför?), motorlucka är borta och grymt mycket annat! Ganska trevligt endå att ingen varit intresserad av rutan! big_smile

gallret under rutan ser trasigt ut, kan vara därför den sitter kvar smile

jo det är lite trasigt men ingenting som INTE går att fixa wink


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#953
Exsicco skrev:
JohnWayne skrev:
Går det att värma blocket lite?

Eller kyla bultarna kanske?

Nja, mikron är lite liten...

... men det finns plats i frysboxen tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#954
smet skrev:
Brohmee skrev:
gallret under rutan ser trasigt ut, kan vara därför den sitter kvar smile

jo det är lite trasigt men ingenting som INTE går att fixa wink

Trist att gallret är trasigt - och jag håller med Brohmee att det kanske är därför rutan fått sitta kvar. Det är allmänt känt i VW-kretsar att dessa galler är mycket svåra att laga och/eller rikta hmm ...

Personligen tycker jag inte att du ska flytta över ovalrutan till din 68:a eftersom den har så mycket annat som signalerar 60-tal, bl.a. större och välvd vindruta och större sidorutor = tunnare fönsterbågar. Jag tror (vet) att det kommer se mycket underligt ut, och för oss lite insatta faktiskt mest fult roll .

Behåll rutorna på din 68:a och om du vill ha en ovalruta utan att köpa en äkta oval, så satsa på att bygga om en 58-64 som ju har de små sidorutorna. Dock har även dessa årsmodell större vindruta än ovalen, dock är den åtminstone inte välvd. Ett sådant fejk-bygge kan lura den mest inbitne cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

138 Inlägg
20 november 2012
#955
-MATS- skrev:
smet skrev:
Brohmee skrev:
gallret under rutan ser trasigt ut, kan vara därför den sitter kvar smile

jo det är lite trasigt men ingenting som INTE går att fixa wink

Trist att gallret är trasigt - och jag håller med Brohmee att det kanske är därför rutan fått sitta kvar. Det är allmänt känt i VW-kretsar att dessa galler är mycket svåra att laga och/eller rikta hmm ...

Personligen tycker jag inte att du ska flytta över ovalrutan till din 68:a eftersom den har så mycket annat som signalerar 60-tal, bl.a. större och välvd vindruta och större sidorutor = tunnare fönsterbågar. Jag tror (vet) att det kommer se mycket underligt ut, och för oss lite insatta faktiskt mest fult roll .

Behåll rutorna på din 68:a och om du vill ha en ovalruta utan att köpa en äkta oval, så satsa på att bygga om en 58-64 som ju har de små sidorutorna. Dock har även dessa årsmodell större vindruta än ovalen, dock är den åtminstone inte välvd. Ett sådant fejk-bygge kan lura den mest inbitne cool

Haha nej jag har inte tänkt flytta över den då jag också vet att det skulle se mycket underligt ut! smile


170 Inlägg
20 november 2012
#956
välvd vindruta kom väl inte fören på 1302? min 69a ha då iaf platt! men större e den,


128 Inlägg
20 november 2012
#957
smet skrev:
-MATS- skrev:
smet skrev:
jo det är lite trasigt men ingenting som INTE går att fixa wink

Trist att gallret är trasigt - och jag håller med Brohmee att det kanske är därför rutan fått sitta kvar. Det är allmänt känt i VW-kretsar att dessa galler är mycket svåra att laga och/eller rikta hmm ...

Personligen tycker jag inte att du ska flytta över ovalrutan till din 68:a eftersom den har så mycket annat som signalerar 60-tal, bl.a. större och välvd vindruta och större sidorutor = tunnare fönsterbågar. Jag tror (vet) att det kommer se mycket underligt ut, och för oss lite insatta faktiskt mest fult roll .

Behåll rutorna på din 68:a och om du vill ha en ovalruta utan att köpa en äkta oval, så satsa på att bygga om en 58-64 som ju har de små sidorutorna. Dock har även dessa årsmodell större vindruta än ovalen, dock är den åtminstone inte välvd. Ett sådant fejk-bygge kan lura den mest inbitne cool

Haha nej jag har inte tänkt flytta över den då jag också vet att det skulle se mycket underligt ut! smile

Jag snabbläste kommentarerna och jag må säga att det känns skönt att du inte ska flytta över oval rutan till din 68:a,,,,pjuh cool
Håller fullständigt med Mats roll
Senast redigerat av Volvson (20 november 2012)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#958
BULLIS87 skrev:
välvd vindruta kom väl inte fören på 1302? min 69a ha då iaf platt! men större e den,

Okej - du har säkert rätt, kanske var lite förhastad där hmm . Jag vet att formen ändrades i mitten av 60-talet och trodde att rutan fick en svag böjning redan då ...

Man ska inte uttala sig om saker man inte behärskar bra (i mitt fall VW 1961 och nyare roll )

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#959
. . . fortsättning:

Som sagt – hur lossar man pinnbultar som sitter benhårt fast i motorblocket? Idag får gåtan sin lösning smile

Morbror Stefan har konstruerat en portabel tvättmaskin i rostfritt stål, försedd bl.a. med värmeelement och avtappningskran.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994438.jpg
Andreas monterar benen på tvättmaskinen. (Om någon undrar över ”skäms-loggan” VOLVO på hans jacka, så kommer detta sig av att han är utbildad servicetekniker för detta märke. Tja, något yrke måste man ha som försörjning tongue )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994439.jpg
Vi lägger ett skyddsgaller över elementet i botten och fyller upp med varmvatten.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994440.jpg
Locket läggs på, kontakten sätts i väggen och vi väntar på att vattnet ska bli tillräckligt hett för att…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994441.jpg
…sänka ner blockhalvan i det heta vattenbadet smile

Som ni ser är det perfekt avpassat för att koka motorblock till VW cool

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994442.jpg
Efter en stund är det så dags att…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994443.jpg
…försöka lossa första bulten. KNACK – där lossade den. Vi drar loss den med en fast spärrnyckel och efter en liten stund:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994444.jpg
Voilá – ute big_smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994445.jpg
Dock skvalpar det väldigt mycket i det skållheta vattnet så de övriga pinnbultarna väljer vi att lossa med ett tryckluftsverktyg istället wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994446.jpg
Vi lägger även den andra blockhalvan i badet för att om möjligt förhoppningsvis få ut någon mera smuts.

Efter denna operation plockar Stefan med sig de båda blockhalvorna för fräsning hos en ”riktig” verkstad.

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 290 Inlägg
21 november 2012
#960
-MATS- skrev:
. . . fortsättning:

Som sagt – hur lossar man pinnbultar som sitter benhårt fast i motorblocket? Idag får gåtan sin lösning smile

Morbror Stefan har konstruerat en portabel tvättmaskin i rostfritt stål, försedd bl.a. med värmeelement och avtappningskran.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994438.jpg
Andreas monterar benen på tvättmaskinen. (Om någon undrar över ”skäms-loggan” VOLVO på hans jacka, så kommer detta sig av att han är utbildad servicetekniker för detta märke. Tja, något yrke måste man ha som försörjning tongue )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994439.jpg
Vi lägger ett skyddsgaller över elementet i botten och fyller upp med varmvatten.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994440.jpg
Locket läggs på, kontakten sätts i väggen och vi väntar på att vattnet ska bli tillräckligt hett för att…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994441.jpg
…sänka ner blockhalvan i det heta vattenbadet smile

Som ni ser är det perfekt avpassat för att koka motorblock till VW cool

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994442.jpg
Efter en stund är det så dags att…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994443.jpg
…försöka lossa första bulten. KNACK – där lossade den. Vi drar loss den med en fast spärrnyckel och efter en liten stund:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994444.jpg
Voilá – ute big_smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994445.jpg
Dock skvalpar det väldigt mycket i det skållheta vattnet så de övriga pinnbultarna väljer vi att lossa med ett tryckluftsverktyg istället wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994446.jpg
Vi lägger även den andra blockhalvan i badet för att om möjligt förhoppningsvis få ut någon mera smuts.

Efter denna operation plockar Stefan med sig de båda blockhalvorna för fräsning hos en ”riktig” verkstad.

Fortsättning följer . . .

Snygg lösning! Vad är det som ska fräsas?


Sök